19. mars 2018

Vi dro til .....

Avreise fra Roma den 14 mars, bursdagen til min kjære ! Vi fly med Malta airlines til Valletta, tok 1 time !

Vi hadde bestilt avreise 19 mars, men uke 11 var det meldt så dårlig vær i Bolsena, at vi rett og slett gjorde på til tidligere avreise, og angret ikke på det.

Vi skulle møte opp med min kjæres venn Erik, i Valletta den 19/3, så vi booket oss inn på Nord Malta, nærmere bestemt området Qawra, hos Sunny resort. Der fikk vi en liten leilighets/rom, med balkong som hadde fin utsikt over bukten Salina Bay.

Området her er sommerstid besøkt av charterturismen, såpass at innbyggertallet som vinterstid er ca 14.000 blir cirka 60.000 ! Blant annet mange engelskmenn valfarter hit. Ikke den peneste byen jeg har sett, består mest av høye hoteller langs vannet.....

Det som er fint, det går en strandpromenade langs hele sjøen, så vi kunne gå til Bugibba, hvor det var litt mer butikker, restauranter og ett hyggelig torg, med mange kafeer.

Og det var hit vi var på vei, til å ha bursdagsmiddagen til min kjære, og for ordens skyld, denne tallerknen er for 2 personer:

Litt sightseeing må jo også til......
Vi syns det er veldig moro med fine biler, gamle som nye. Jeg hadde lest om ett privateid bil museum, The Malta Classic car collection, som vi skulle besøke.

Vi fikk bedre og bedre vær, for hver dag som gikk !
Brått var det 28 grader på dagtid, og vi gikk rundt i kort ermet, åhhh det var deilig !

Ble mye varmere enn meldt, gudskjelov hadde vi på tampen slengt oppi kofferten 2 kort ermet topper til meg, og ett par t-shorter til min kjære. Likevel måtte vi få vasket toppene våre, da de ble brukt opp!

Det flotte strandpromenaden jeg nevnte....:

Hotellet vi bodd på 5 dager:

Vi tok også utflukt til neste by Mellieha, hvor vi kikket på "Our Lady of Victory", som ligger på en klippeavsats med utsikt over bukta, er et landemerke i Mellieha.

Vi hadde tatt taxi bort hit, som tok ca 20 minutter - men valgte og ta lokal bussen tilbake, som også var en opplevelse gjennom byens trange gater.

Dette har vist blitt en yndet foto objekt, ligger langs klippene på vei mot akvariet, hvis du er kjent ....
Så vi og måtte ta bildet da. Er visst er gresk eid skip, mer enn det vet jeg dessverre ikke..... et trist syn:

Klar for en bytur, vi skulle på bar også ut og spise etter det.

Mandag 19 mars og vi skulle ta taxi inn til Valletta, hvor vi på kvelden skulle møte opp med Erik....