15. august 2017

Buon ferragosto !

Dagen 15 august i Italia, er en stor feiring - markering. Se bare her, info hentet fra wikipedia:

Ferragosto er en italiensk merkedag som feires hvert år den 15 august både som fest- og feriedag for familier og som Maria himmelfart innen kirken. Dagen markeres også i andre land og områder med katolske tradisjoner.

Opprinnelig var feiringen av ferragosto knyttet til midtsommer og slutten på det harde arbeidet på åkrene; 15. august er vanligvis den varmeste dagen i løpet av sommeren, og den romeske keiseren Augustus bestemte at både borgere og slaver skulle holde fri da. Den katolske kirken knyttet dagen til jomfru Marias opptagelse i himmelen, og Maria himmelfart (på latin assumptio Mariae) var høytidsdag også i Norden før protestantismen kom på 1500-tallet.


Så denne kvelden hadde min kjære invitert meg ut på middag. Varmt er det jo her, så hva bedre enn å pynte seg med strand/sommer kjole, gave fra mamma. Den er så sval og deilig å gå med, uvant med bar rygg, men med blå BH under syns jeg det gikk:

Nede ved havna kokte det ! I rundkjøringen var det masse boder med diverse salgsvarer.



 Jeg likte denne best, med alskens heklet duker:


Se der ja, ble jeg mint på at jeg er halvt engelsk:


Tidlig ute, og bord på terrassen. Vi hadde bestilt tidligere på dagen, og fått beskjed at det var fullt på terrassen, og vi kunne få bord i hagen. Men, da vi kom kunne søte Andrea overraske oss med bord til 2 :


2 kommentarer:

Ingvild sa...

Sier som Halvdan Siversten: Førr ei dame som du... ♥
Vakker, brun og blid ♥

Kjersti sa...

Wow, den kjolen er virkelig lekker på deg! Flott er du! :-D
Og - PS: ikke rart at de klarte å finne bord til dere på restauranten, de vet vel å ta vare på stamgjester....!