18. juni 2017

Hektisk helg....

Mye som skjer på byggeplassen denne helgen.  Klargjøring til dør nr 2, er i full gang. Dette er inngangen til Haukeredet.

Brått ble det funnet ut, at en stein terskel - det trengte de omgående ! Det er lørdag, prosjekt lederen måler opp.....




Har takk og lov, sine gode forbindelser med marmo gutta, som vi kaller dem. Har kjøpt tonnevis av grå stein av dem, så der var det bare å levere inn størrelsen, men vi kunne ikke vente, mer som måtte rekkes før kl 13 (den pranzoen kan enn bli litt stressa av noenganger, når alt stenger kl. 13!) 

Men, avtalen var grei - peperino steinen skulle være klar, og ble lagt utenfor porten deres, så den kunne vi hente når som helst, og komme en annen dag for å betale. Kjekt det da :)

Og her er steinen, som plasseres nøyes av Tonnino og hans gode hjelper:


 Her igang med Ugleredet, og legg merke til den grå triste tre bjelken over inngangs døren ...


...vel, her er den beiset og brått "syns" den, og døren til Ugleredet er på plass:


Søndag, var det også mye på agendaen. En transport fra Norge var ventet, med noen dekkstoler, et stort maleri m.m. også skulle den ta med min kjæres snekke, hjem igjen til Norge.

Så fornøyde var vi på Villa Helena, og skulle vente på denne varebilens ankomst og tanken var at alt han skulle levere kunne vi bare ta imot her  på Villa Helena. Det var da jeg fikk ett lysglimt av ett stort maleri inni hodet mitt - og sier til min kjære:

Åhhh, herregud, du må ringe han sjåføren med engang ! Han kan ikke levere maleriet her, det er jo derfor det kommer ned i en svær varebil, det passer ikke inn i noen av bilene vi har tilgjengelig her nå.

Maleriet skulle til Haukeredet, og min kjære fikk ringt sjåføren, kastet seg i bilen og kjørte avgårde for å møte han, og avskjære han før han passerte nedkjøringen til Bolsena.

Gikk bra, tatt i betraktning at det var Corpus Dominis i Bolsena denne søndagen, som vi si, ingen plasser å parkere...så de tok en italiensken, sto foran kirken, og presten kom ut å sa fra, at det kunne de ikke.

Vi hadde gudskjelov 2 arbeidere på byggeplassen, som møtte opp og bar ned maleri og 2 tunge dekkstoler og 1 bord. Var ganske lettet da det var gjort.

Tilbake til Villa Helena, og få hektet på båten.....etter mye om men, fikk de den ut på bondeveien, og dere som har vært her nede, husker kanskje svingen ved postkassen / grotten, vel den var ikke lett, mye rygging og baksing, før de kom seg videre på veien ! Men, alt går til slutt.
 

Tilbake til Bolsena, og en liten dugnad på ettermiddagen. Dagen etter skulle eier av Ugleredet komme, og bo for første gang i sin nyoppusset italia-hjem. Vi visste at mandag, skulle søppel tømmes, så hva bedre enn å få med seg all pappen. Det ville si, åpne opp alle esker, og få brettet sammen pappen, slik at vi ble kvitt det også mandag:


Utrolige flotte teak dekkstoler er da på plass, med bord:


Da føk klokken mot ni på kvelden, mannen utslitt og ville bare hjem og hvile, men jeg måtte en liten tur ut for å se på denne store eventen, Corpus domini infiorate - hvor gatene er belagt med de vakreste bilder laget av kun blomster blader:


Min søte nabo, som ser helt lik ut siden jeg begynte å bo her nede, vinteren 2010 ! Snakk om holde seg godt ! Hun er så søt, og denne gangen ba jeg om å få ta bildet av henne:


Hun syntes dette motivet var så spesielt, og at det måtte jeg ta bildet av:



Da var det slutt på den helgen.... hei hå hvor det går unna noen ganger !
Skal innrømme, da kvelden kom var jeg sliten gitt ..

1 kommentar:

Bente sa...

Hektisk dag ja. Og snekka på veg til Norge. Glad vi fikk en tur med den sist sommer. Tenker tilbake på de fine og morsomme dagene. Denne sommeren har det ikke blitt noen tur ennå. Ting skjer "over natten" her også. F har sine prosjekter, og jeg håper snart det blir færre. Bilen streiket plutselig, og måtte inne til en liten reparasjon (skitt i dieseltanken). Trodde ikke det var mulig. Nyt varmen som jeg ser dere har. Vi blir på Hvaler ut neste uke.