5. juni 2017

** D U G N A D **

Dugnad er et felles utført og vanligvis ulønnet og frivillig arbeid av betydning for fellesskapet eller en enkeltperson. Dugnader utføres vanligvis i et lokalsamfunn, for eksempel vårrydding i et borettslag, som nabohjelp i forskjellige situasjoner. Wikipedia regnes også som et dugnadsprosjekt.
Dugnadsbegrepet er påstått å være utpreget norsk. Våren 2004 ble ordet «dugnad» kåret til Norges nasjonalord.

Vi hadde vår egen lille dugnad i ettermiddag ! Det er ingen hemmelighet at min kjære elsker å høytrykkspyle. Jeg tror det er rene meditasjonen for han ;)

Det er en ganske lang trapp ned, så får å blidgjøre alle naboer her, tenkte han at det var greit å starte på toppen, så har vi ihvertfall ryddet opp etter oss. Blitt endel sand og m.m. etter arbeidet gjort i redene:


Nærmer seg inngangspartiet til redene......og det var bare å finne frem feiebrett, her var det mye som måtte feies opp:


Så gjensto selve terrassen.......her var det altså såååå mye bøss:


Men, min kjære går ivrig til verks. Jeg smugkikker på han fra døren til Ugleredet.....


 ...og måtte jo trekke på smilebåndet, der han svinser og svanser og svinger seg rundt med spyleren:


Nytt lass med papp, som skal fjernes imorgen. Sluttet helt og telle hvor mange billass med puss og dritt som har blitt fjernet !


Hva gjorde så jeg på dugnaden vår? Jeg gjorde klart til å sette sammen nattbord nr 2, fra IKEA...


Volia, 2 stk nattbord ferdig.

Lagt utover ett stykk seng, da jeg måtte sjekke om det var med sengebunn. Men, der hadde eier'n full kontroll, det var gudskjelov med i pakken. Men, denne skal jeg prøve å få snekkeren til å sette sammen.

(Karin, regner med du ser nattbords lampen til høyre? Vel, den fant jeg veldig tilfeldig i en eske, som var åpen, og kunne jo ikke dy meg;)


Utebordet er på plass, og tenk deg frokost her.....


...med den fineste utsikten over hele Lago de Bolsena:


Det kommer kanskje ikke godt nok frem her på bildet, litt mørkt, men mosaikken passer helt i fargene til terrassen. Smijern under som passer til smijerns gjerdet, samt 2 smijerns stoler. Åhhh, var nesten fristet til å hente 2 vinglass og en flaske med bobler, men gjorde det ikke.

Det skal nemelig bror og søster, eierne, få innvie først !!

2 kommentarer:

Ingvild sa...

Så fint det blir! ♥
Men jeg må innrømme at det går helt i surr med alle redene... haha...

Jeg liker også å spyle!! :)

Karin Rønning sa...

Du verden, har du skrudd nattbord! Og lampe er riktig- det er en eske med en lik til det andre nattbordet. De hadde flere farger, sort som hos Erik, gylne og disse. Jeg hadde dårlig tid, tok to stålfargede. Måha noen til stua også.