16. februar 2017

Velkommen til nok ett "rede" !


Her i Castelloen i Bolsena.

Velkommen til
 

UGLEREDET  !




 Inn døren til høyre her, men dette blir byttet om på, og inngangen blir der du ser solen skinner !

Dette blir en felles inngang for Haukeredet og Ugleredet, som da kommer til å del hagen:






Dette bildet viser det bedre, fra hagen - ser du begge inngangen, til hver enhet,
til venstre Ugleredet og til høyre Haukeredet:



Fra den opprinnelige inngangen, kommer du rett inn på kjøkkenet:





Snur deg rundt, ser du trappen som fører deg ned til stuen, og hvilken stue !Olalaaaaa...dette rommet er flott, med vakre steinvegger, høyt under taket, kastanje bjelker i taket og ....


..... de gamle, originale gulv flisene, som faktis har ett eget navn: pianella. 

 Ja, det er en trapp ned til en liten lufte balkong, du ser i høyre hjørnet her:



Se denne flotte "galleri veggen her" som jeg kaller den. (ja, jeg innrømmer det gjerne, er litt misunnelig på dette rommet her altså, det er fantastisk flott og bildene gir det ikke rettferdig hvilken følelse det er å stå her inne)

Jeg vet det kommer fra Norge, 4 flotte store malerier, som skal henge akkurat på denne veggen, og jeg er sååå spent å se det på plass !



Så du døren til høyre i forrige bildet? Det fører inn til badet, som ble pusset opp for ett par år siden....som kjøperen sa:

Blir vel våken, av disse flisene her:


Igjen, åhhh disse vinduene.

Jeg blir litt mer interessert i vinduer her enn hjemme.
Fordi, her i Castelloen, er det ingen like.
Ingen standard størrelse på noen.
Derfor er også vinduer dyrt her nede, for alle må spesial lages og tilpasses !

Men, altså se bare på dette søte vinduet, omkranset av murvegger så tykke som fy. Tre bjelken over, og selvsagt.....





En utsikt verdig Bolsena by, og den nydelige innsjøen Lago De Bolsena:



Men, det er hagen, som ble ideen til dette kjøpet...av Ugleredet altså !

Fordi, hun som har kjøpt Ugleredet, er altså søster til kjøper av Haukeredet. Henger du fremdeles med?

Ideen bak det hele, i kort versjon, var at tidligere eier av dette objektet - lagde all bråket, som forsinket kjøpet av Haukeredet med opptil 1 år.

Faktisk akkurat idag, er det 1 år siden min kjære satt i sin bil på vei til kontraktsmøte av Haukeredet.

Han hadde kommet inn til Roma, og skulle finne parkeringsplass, da han fikk telefon fra vår advokat, som sa møtet var avlyst pga denne eier'n av Ugleredet, som rett og slett "stakk kjepper i hjulene" ved kjøpet av Falkeredet.

Mange møter og undersøkelser ble gjort, før man fikk ideen...hva om søsteren kjøpte naboeiendommen?

Så deler de hagen uten problemer....tja....da var det bare for broren å ringe å høre med søte K.

(Skal sies hun har vært i Bolsena før, og tittet på eiendommer her nede til salgs, så helt gæren er hun ikke) men, i dette tilfelle hadde hun ikke sett dette objektet, før hun var her nede i slutten av januar !

Dette er en tøff og modig dame, som sa JA, hvorfor ikke - her får jeg hage med, akkurat det jeg ønsker meg. Vi trodde også at leiligheten kunne kanskje beboes en stund før man tok fatt på en oppussing slik kjøper ønsket seg.

Den gang ei.....som dere så høyere opp her, var kjøkkenet fjernet (noe som er veldig vanlig i Italia, men i dette tilfelle trodde vi det faktisk skulle stå igjen...) 




Boligen har ett soverom, og der er også bad nr 2....

 

...men, er bitte lite og "spiser" veldig mye av plassen her inne.

I skrivende stund er riving pågang, til fordel å få ett romslig soverom, det er alt ett bad til i boligen:


Men, første pri er Haukeredet som skal gjøres ferdig, da vi bruker samme "teamet" på oppussingen.

Så en helg hadde min kjære bestilt inn alt av jobbe karer han har i "staben sin" - og fordelte da 2 mann her, til å rive ned kjøkkenet, og den høyden det var blitt bygget på:




Det tok lenger enn en helg gitt....mamma mia, dette var mye, og veldig tungt arbeid.
 

Ble mye som skulle fjernes denne helgen som var, men i skrivende stund ser det da ...
 


.....slik ut ...fra gårsdagens byggemøte med rørlegger og altmuligmannen vår, og tolken.


Største spørsmålet, kan dette kloakk røret, som nå ikke er i bruk lenger - da det badet skal rives - kan det fjernes? .. og forsegles igjen?



Min kjære har selvsagt en ide om hvordan osv osv.....det store spørsmålet er bare om de er enig.

Hvordan kjøkken skal se ut til slutt....her en liten smugtitt, på hva eierne har bestilt da hun var her nede:



 

 Så i slike møter må vi ha tolk med, vår trofaste Kerstin. Møtene blir ofte sånn som dette.......

Nei, sånn kan vi ikke gjøre det. Som svar til min kjæres forslag....
Men, slik...eller forresten slik....forslagene kommer og går og avfeies.
Så etter masse plapring (italienere elsker å prate har vi erfart), og det har gått ca 45 minutter,
Kommer det frem, forresten hva hvis vi gjør slik?

Min kjære smiler litt oppgitt, og holder munnen igjen mens han inni seg tenker:

Hva var det jeg sa, for sånn cirka en times tid siden ?

Dette kan enn selvsagt ikke si høyt, og vi har lært at VI som nordmenn, skal nok ikke komme med forslag hvordan problemer skal eller kan løses.

Men, min kjære har bare fått bygget ferdig ett hus her ned, og pusset opp 2 gamle leiligheter. Jobber nå på nr 3 og 4.....gir vel en viss erfaring ville jeg trodd...kremt kremt..

Da starter jakten på å få like fliser som gulvet her, har funnet de store allerede i leiligheten, men vi mangler disse søte små blå......hvis ikke det ligger noe gjemt her ett sted, jeg leter videre.




Da var neste oppgave å finne ut av vannrørene på badet, og jeg sier bare hurra....det ble funnet ut av rørleggeren !

Hvor og hva og hvilket......så nå er det alt igang med riving der også !

Så joda K, skjer litt hos deg også om dagen :)

2 kommentarer:

Karin Rønning sa...

Flott Helen, det ser jo og høres oppløftende ut! Karin

Ingvild sa...

Enda et prosjekt ja :D
Ja, dere ligger ikke akkurat på latsiden
så travle som dere er.. haha...

Må være kjekt å være gift med en slik handymann
Jeg regner med at det ikke finnes en eneste ting han IKKE kan fikse!

Gleder meg til å se når det blir ferdig =)