20. januar 2017

Årets første flytur gikk til...

W I E N onsdag 18/1!

Hvor jeg møtte opp med min kjære ekte mann, som var ferdig med jobbtur.

Her var det kaldt, så jeg hadde gravd frem min 11 år gamle mink kåpe, som tro det eller ei - gled rett inn i kleskoden i Wien....og det beste var da vi ble spurt om vi var fra Milano !? Da lo vi etterpå gitt.


Vi hadde bestilt 3 netter på dette 4 stjernes hotellet, som lå veldig sentralt til i Innerstadt. Vi hadde gå avstand til alt herfra:


Jeg ankom fra Roma til Wien 23.30 på kvelden, så det var bare å gå rett å legge seg.

Sto opp tidlig neste morgen, også på grunn av byggebråk vis a vis hotellet, startet opp kl. 06.20 !! Syns jo det var vel lovlig tidlig....men, det var det, lovlig å starte opp så tidlig kunne resepsjonisten dessverre fortelle oss!

Pga dette ble det gitt halv pris i hotellets bar, eller som jeg tydet det, drikk deg full og sov lengre. Noe vi ikke gjorde...... men, vi fikk jo mye ut av dagen da vi startet tidlig.

Vi hadde en grov plan på hva vi ville se og gjøre,  og begynte vandringen gjennom denne vakre passasjen: FERSTEL PASSAGE:



Arkitekturen i Wien er vakker, og vi var heldig med sol denne dagen og -5 grader.



Første på planen, var å ta sightseeing bussen, vi valgte en rute, og den tok en 1 times tid. Litt historie og informasjon er kjekt å få på øret:




Så ville jeg innom ett museum / galleri og endte på Leopold Museum, hvor vi så blant annet malerier av Klimt og Schiele, som kom fra grunnleggeren av museumet, Dr. Rudolf Leopold, som i 1994 hadde donert sin private kolleksjon samlet over flere tiår. Denne samlingen ble først vist i 2001.

Leopold Museumet ligger i det som heter, Vienna's MuseumQuartier.


Bygget er på flere etasjer og brått kom vi opp en trapp og en halv etasje, hvor vi så rett på dette vinduet, som i seg selv ble ett "maleri" av utsikten:





Atriumet har på veggene enorme sort / hvitt fotografier:


Hun her syntes jeg var så nydelig:


Etter så mange fine inntrykk, var det bare å få i seg en deilig lunsj, som vi inntok på Mozart Cafe, og tenk at jeg ikke spiste noe kake denne dagen !! Kun gulasj suppe, som forresten var nydelig !

1 kommentar:

Barwitzki sa...

Deilig WIEN... så fint. Fantastisk arkitekur.
Takk for vakre bilder. Hilsen fra Viola