21. august 2016

Flaskegrønt !

Ja, her ser du hvorfor det kalles, flaskegrønt:


Hvor fikk jeg så tak i disse store, gamle vinflaskene? Som min kjære så fint spyler rene for meg:





Her om dagen, på vei hjem i smuget hvor vi bor, møtte jeg på en nabo, Giuliano, som ryddet ut av sin "grotta" eller hva vi kaller kjeller, men denne er dyp ! Mange trapper nedi jorden, hvor det da holder ca 14-15 grader, og der har han laget sin egen vin i mange år.

Men, nå var det slutt på sin egen produserte vin, kanskje like geit, for når jeg har gått forbi der på høsten, lukter det ikke godt !! Men, det gjør vel strengt tatt ikke vin som gjærer?

Han hadde utenfor inngangen en liten henger, som han nå fylte opp med masse flasker, mange knust, men noen fine fremdeles intakt.

Skal si jeg brått kunne snakke italiensk ! Her så jeg 3 flasker som jeg ville ha.
Si, si signora - svarte han meg smilende, og hjalp meg med bære disse tre til inngangsdøren min. Snakk om å være snill !

Ja, da har denne store her for plass på tak terrassen vår her i Bolsena. De to andre, tenker jeg skal til Villa Helena, og brukes til noe styling der.....finner nok en plass.

Mens, jeg tok bildene her, hørte jeg i det fjerne sang....tro hvor det kom fra?



Hang over rekkverket og så denne gjengen med damer i hvite kostymer, som gikk i gatene her og sang ! Helt herlig å høre på, en helt vanlig dag i august...okey, ikke helt vanlig, for august er den store fellesferien, eller som italienerne kaller det, ferragosta, og stadig er det markering, eller en festa, eller ett matmarked en kveld, og nesten hver kveld uken som gikk og kommer, er det konserter her i byen !


Men, jeg har bestilt ett døgn på hotell til neste uke, og gleder meg til en liten utflukt .....

3 kommentarer:

Bente sa...

Flotte flasket, og så store. Det er vel det vi kaller gjæringsdunk. Blir fin på terrassen og på villa'n også. Konsertene er bare nydelige. Glemmer aldri den elegante i castello'n med Massimo som gitarist. Helt herlig.

Fru Tunheim sa...

Flotte flasker som er dekor i egenskap av seg selv...

Fru Tunheim sa...

Og nå lurer jeg på hvor du har tenkt deg hen? En uke igjen av min ferie..uff, dagene går så altfor fort.