24. august 2016

En rar natt....i Roma.....

Skal sies, vi hadde deilig avkjølet rom, utrolig gode senger, men likevel...våknet vi ved halv fire tiden natt til onsdag.....av at sengen liksom gynget...litt....!?!?

Jeg som, tross alt har opplevd jordskjelv, sier til mine kjære at dette minner om jordskjelv, dog i veldig mindre skala enn hva jeg husket fra Bolsena.

Det stoppet opp like fort som det startet og vi hørte ingen alarm gå, alt var like stille og rolig som før på natte. Okey, dette var vel bare en liten risting da.....lite ante vi hva vi våknet opp til onsdag morgen, sukk.....

Våknet vel av mobilen min, som faktisk er på lydløs, men det rastet inn sms, og min beste venninne hadde prøvd å ringe med 3 ganger !

Da vet jeg det er noe på gang.....vel er hun intensiv av seg, men når det virkelig gjelder, da bør jeg følge med.

Leser sms mine, og skjønner noe stort har skjedd....vi slår på BBC news, og får jo sjokk !!!
Amitricia er hardeste rammet at jordskjelvet, og byen er totalt ødelagt. Jeg kan virkelig ikke tro det.....heldig vi var.....og hvor lite vi ante hva som skjedde den natten.

Det rare er, daglig livet går likevel sin gang, og vi tok de morsomme heisen ned til resepsjonen. Bildet er av Ursula Andres i den ene heisen, og den andre måtte vi jo også ta, for å finne ut hvem som der dekorerte døren? Joda, selveste Paul Newman:


Utenfor hotellet, bar det heller ikke preg av jordskjelvet den natten, derimot full aktivitet med dresskledde sjåfører og mange sorte biler som ventet på....tja...hvem aner jeg ikke, men moro var det å se dette her:


Vi tok frokosten vår litt lenger nede gaten via Veneto, og satt ute, og nøt en lett liten frokost:


Vandret en liten omvei tilbake til hotellet, hvor jeg måtte skifte....ja, det er varmt ....


Så bar de ned til selveste sentrum, gåavstand til spanske trappen, som får tiden er stengt grunet renovering.

Det er juvelfirmaet Bulgari, som betaler for oppussingen. Arbeidet har kostet opp mot 14 millioner Nkr, 1,5 millioner Euro !

Under oppussing  måtte gå ned en side trapp, hvor jeg endte opp her, butikk vinduene til Valentino, som her viser høstens nyeste kolleksjon ! Noe som frister? Gjorde det, til jeg så prisene...hahaha:



Ja, her var det trangt om plassen......foran Spanske trappen:



Vi vandret videre, og rundet ett hjørnet og brått var vi foran Romas mest kjente vannfontene, og det tror jeg jammen meg resten av turistene var også, her var der kaos.....vi fortet oss ut, og ut en sidegate, hoppet inni  en taxi...


.... som kjørte oss til vårt nye favoritt sted i Roma, Travestere:


Fant en avslappet liten restaurant hvor lunsjen ble inntatt, mens vi kikket på .....


.............. forbi passerende............gateliv:


Jeg lurte veldig på hvorfor motsatte veggen var malt slikt.....3 forskjellige farger, ikke blitt enig med hva som skal velges, tro....?:


Vi hadde en tog avgang klokken 18.20, så det var bare å hente bagasjen på hotellet, tok taxien videre til Roma Termini tog stasjon.....og ønsket at vi hadde hatt minst 2 dager til ...


....men det hadde vi ikke ! Var bare å komme seg hjem til Bolsena. engelskmenn skulle forlate Villaen vår, og vi måtte gjøre klare for tyskere som skulle komme........men, Roma består ennå, og enn må alltid tilbake til denne byen !

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lovely pictures...although it looks very crowded in Rome!
Yes...the earthquake was a terrible tragedy. I was going to call you soon as I saw it on BBC, but your sms came just as I was picking up the phone.
Glad you enjoyed the trip.

Kjersti sa...

Vet du hva, nå føler jeg meg litt dum... Visste jo dette, men glemte det da jeg kommenterte forrige innlegg... Jaja, kan ikke være like kvikk alltid!