8. mai 2016

Kom mai, du skjønne milde.....


Kom, mai, du skjønne milde,
gjør skogen atter grønn,

og la ved bekk og kilde
fiolen blomstre skjønn!

Hvor ville jeg dog gjerne
at jeg igjen deg så!

Akk, kjære mai, hvor gjerne

gad jeg i marken gå!
Barnesang, Jæger.



Skjønne, vakre mai måned ! Den absolutte vår måneden av de alle, og jeg må trekke litt på smilebåndet når jeg leser at nordmenn sier: Nå har sommeren kommet !

Kjære vene, det var da en tidlig sommer i Norge ;)  

Men, så får man vel heller tenke at vi nordmenn, er så sol hungry og klare for varme - at over 20 grader, som jo er vanlig sommer temperatur i Norge, gjør nordmenn sommerklar. 

Noe jeg prøver å forklare italienerne, som igjen er veldige flinke til å skille på årstidene. Mai er vår, og sommeren kommer først (uansett) i juni måned, og dessverre blir de ikke imponert over 20 grader som en sommertemperatur...he he... 

....og jeg ble seneste forrige uken, spurt da jeg gikk forbi min eldre nabo kone, om ikke jeg frøs
Der jeg gikk i kortermet genser, og lang bukser, og ja vi hadde 23 grader. 

Jeg måtte svare; 
"Io sono norvegese" ( jeg er nordmann) mens jeg smilte stort til henne

Hvorpå hun nikket forståelsesfull til meg, sittende i sin kjole med ulljakke over og tykke strømpebukser på.  (mens hun sikkert tenkte; - for en skrulle, nå blir hun vel forkjølet)


Uansett, våren er den vakreste årstiden syns jeg, og den må være min favoritt årstid, til og med før sommeren. Her i Italia, syns jeg også vi har så laaang vår, den kan virkelig nytes fra mars til juni mnd.


Jeg var oppom Villa'n vår igår, for å vanne alle mine krukker med pelargoner..........og hortensia.

Hvor dette vakre synet møtte meg, roseblomstringen er i full gang, og jeg elsker roser:





Druene som ble flyttet fra pergolaen, og på sideveggen av annekset, har greid seg bra:


Kommer druer i år også:



Vannet også min nyplantet eføy, som ser ut til å ha etablert seg godt:



Drømmen er den vokser seg sånn som på carporten vår.... par år til, så er vi vel der...:)


Nyt søndagen, og ikke minst den flotte årstiden VÅREN ;)


2 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Helt enig..våren er den beste årstiden og 20-23 grader er min favorittemperatur. Varmere enn det så blir jeg helt slått ut og energiløs. Så en lang og deilig vår fra mars til juni hadde vært perfekt for meg, for sommeren tror jeg hadde blitt i varmeste laget. Ha en fin søndag.

Ingvild B sa...

Fantastiske bilder, sitter her å drømmer meg bort

Enig i at våren er den beste årstiden. Alt våkner til liv igjen.
Jeg nyter hver en dag nå =)