31. mai 2016

En litt for spennende kveld...

....ble det mandag den 30 mai 2016 !

Alene hjemme, da mannen er for tiden i Oslo. Så jeg koste meg med å se på den engelske serien "Indian summer".

Begynte å bli litt spennende om søsteren nå ville avsløre broren sin, som hadde bivånet at en dame ble skutt...fikk ikke med meg resten gitt, for da ble det rett og slett for spennende i min egen stue !

Den begynte nemlig å riste ...og såpass at trappen som går over stolen jeg sitter i, begynte virkelig å ramle og bråke !

Jeg satt faktisk ganske så paralysert noen sekunder, før jeg tenkte at jeg der og da, opplever jeg ett jordskjelv !!??!

Reiste meg så opp, og kjente brått at jeg var virkelig redd, sånn redd man sjelden er når man er voksen, tror ikke jeg har vært sånn redd på mange år. Jo, forresten det er  2 år siden sist, da vi ble tatt i en hagel storm og ett uvær uten like, på sommer dekk i Italia, og bilen skled nesten ut av veien, da ble jeg redd for jeg trodde et sekund jeg skulle krasje og kanskje dø...gikk bra det og gitt.

Like brått som det startet, sluttet skjelvingen inni huset mitt!

Tjaaa, så sto jeg der rett opp ned i min lille stue, og lurte på hva skjer nå?
Ringte så til min kjære mann, som koste seg med rødvins drikking hos sin kompis, og helt ærlig tror jeg ikke han helt trodde på meg. Jeg sier at jeg vurderer om jeg skal gå bortom baren, som er åpen på den tiden, for å høre om de hadde merket noe?

Hvorpå han svarer:
Jaja, gjør det, sikkert lurt å komme seg ut av huset.

Okey, hva gjorde jeg så:
- gikk på do en tur, 
-tok på meg leppestift, 
-og fant mobilen min
-tok nøkkelen min og låste meg ut av huset. (hvorfor i all verden jeg ikke tok med hele vesken min, har jeg i ettertid lurt på?)

Vet ikke om dette er standard prosedyre etter jordskjelv, men når man ikke vet bedre, gjør man det som faller inn...(tydeligvis)

Går mot porten min, og hører og ser en av mine naboer løper forbi, mens hun roper:

Oh dio, oh dio, oh diiiooooooo ! 
Som jeg vet bety noe sånn som: O min gud, o min gud, o min guuuuuuuuud

Hmmm. kanskje det virkelig hadde vært et jordskjelv, tenkte jeg, er det sånn man skal reagere, tro?

Trasket bort til Ænos Enoteca, og møter på gamlefar Luciano, som jeg aldri før har vært så glad over å se i hele mitt liv !

Åhh, Luciano has it really been an earthquick ?

Sure, Helen, I jumped in my chair, while watching TV.

Godt å høre at flere også så på tv da, dog det var irriterende å ikke få med seg slutten på episoden av "indian summer" altså.....

Vi beveget oss mot den naturlige store plassen vis a vis kirken. Der var jammen meg alle mine naboer som jeg hilser på hver dag !!! Jøss, rene all-manna møte her jo, tenkte jeg.

Tro om andre hadde tatt på leppestift?

Niks, det var det ingen hadde som hadde gjort gitt, derimot var noen i pysj med tepper rundt seg. Andre i koseklær og hottentott sveis på hodet. Få som snakket, og alle så litt sjokka ut.

Joda, det hadde uten tvil vært ett jordskjelv, og her måtte vi vente nå, tilfelle etterdønninger.

Jaja, tenkte jeg - greit å vite det.

Møtte gudskjelov på Charlotte, som er engelsk, som sier søtt til meg:

Ahaaa, Helen is it your first time?

Hæææ....hodet koblet liksom ikke helt spørsmålet?
First time........ahaaaa...joda, jeg er jomfru hva gjelder "oppleve-jordskjelv-i-hjemmet-ditt" ja !

Jeg var tydeligvis den eneste, som ikke hadde opplevd det før.

Men, herregud sier jeg, det er jo ikke dagligdags akkurat da, jeg har tross alt bodd her i 5 år og aldri opplevd det.

Nei, det var fordi forrige gang, var vel 15-18 år siden, og den hadde virkelig ristet, og det midt på natta. Så da kom alle løpende ut av husene sine iført pysj, og nattkjole. Tenkte i mitt stille sinn, oh nei ikke meg, dere hadde sett meg fullt påkledd - muligens uten leppestift.

Så kom Bruno mot konen sin, bærende på yttertøy. De bor i ett av tårnene her, som er på vel 5 etasjer fra bakkenivå. Han forteller han var på toppen i sitt fine tårn, og der hadde det virkelig svaiet og sving - så han kom seg ikke fort nok ned trappen og ut av huset gitt....hahaa......

Fikk også vite det finnes forskjeller på jordskjelvene altså, dette var ett sånn svaie / skjelve - men de verste er når det blir opp og ned hopping, det er da alt i skuffer og skap hopper og danser også. Okey, tenkte jeg, nå har jeg lært nok om jordskjelv for en kveld. jeg ville hjem igjen.

Ser på Luciano, og spør om vi skal våge oss hjem igjen, selv om ingen andre hadde tenkt det?

Ja, jeg fryser sier han, og jeg ser på meg selv, og tenker det var kanskje litt kaldt med kun t-shorte på gitt.....vi våger oss hjem sier jeg.

Så kom min tørre engelske humor inn og sier:

Jaja, kommer ett etterskjelv, finner de kun to lik, en av en eldre herre og en utlending som ser italiensk ut, de gikk hjem fordi tullingene frøs !

Han holdt på å le seg ihjel, mens han hikster og sier: - var ikke akkurat sånn jeg hadde tenkt å dø !!
Mannen er 83, og har uten tvil ennå humor i seg !

Vel hjemme, måtte jeg snakke med noen, og hvem bedre enn min søteste venninne, som jeg vet har laken skrekk. Sendte henne en sms:

Sover du?

Fikk langt svar med alt hun holdt på med sent på kvelden.

Kan jeg ringe deg, er litt stressa tror jeg....

Rrrrring, der var hun på tråden, og jeg kunne fortelle alle detaljer, som jeg igjen gjør her, og tenker det hele var nesten litt uvirkelig ?

Men, det skal sies hun er også litt drama queen, og sier til meg;
Var det meg Helen, så hadde jeg ligget fullt påkledd, på sofaen, så har du kortere vei til utgangsdøren. Ha nøklene dine ved siden av deg.
Hmmmm...nei, jeg har for dårlig fantasi vet du sier jeg, bare jeg får roen i meg, så legger jeg meg i sengen min og sover der. Skal sies jeg sov godt, og våknet kun kl. 0100, av ett bitte lite rist, så godt jeg ikke hadde stått ute til klokken ett, i påvente av det etterskjelvet. (takk og lov det var lite da)

Fant på nettet dette bildet, som viser hvor episenteret var, og fant ut av jeg hadde nok bare opplevd det som het ett micro terremoto (lite jordskjelv, men det holdt det altså) på richters skala var det her enten 2 eller 1,3 ...dessverre, ikke veldig flink til lese italienske nyheter....

Uansett, det skremte liv skitten ut av meg igår kveld !!


4 kommentarer:

Vivian sa...

Jeg opplevde jordskjelv i 2009 da jeg bodde en periode i Roma (kanskje du husker det kraftige jordskjelvet som ødela store deler av Aquila). Husker enda lyden av møblene som gynget hit og dit. Det skjedde tidlig på morgenen, så vi våknet av at sengen ristet. Ble heldigvis ikke så redd, men husker opplevelsen veldig godt! Det kom også noen etterskjelv i dagene som fulgte. En veldig rar følelese når ting som ikke skal bevege seg, beveger seg...

Anonym sa...

Oh dear...so glad to hear that you are OK, but must have been a bit of a shock to say the least!!! I must say though, I would also have taken the time to put some lipstick on...and I would have got dressed if I had been in my pyjamas!!!

fruentimmeret sa...

Jeg har sans for din galgenhumor og røde leppestift i dette jordskjelv-dramaet. Det hadde skremt liv-skitten ut av meg også.

Kjersti sa...

For en skremmende opplevelse! Godt det ikke var et større skjelv.
Man handler ikke alltid så rasjonelt i ekstraordinære situasjoner. Du husker kanskje for mange år siden, at det var en pyroman på ferde i blokka mi? Første gang det brant i kjelleren, og jeg så gjennom kjøkkenvinduet at alle naboene sto utenfor sammen med brannbiler og greier, masse oppstuss - da løp jeg ned uten å tenke på å ta med meg JE som lå og sov... Det var mange som stusset på det etterpå, men der og da tenkte jeg ikke at jeg rett og slett måtte evakuere, jeg ville bare skynde meg å finne ut hva som var på ferde.