30. mai 2016

Corpus domini - 2016 !

En stor begivenhet her i Bolsena. I år var den altså på søndagen 29 mai, som er veldig tidlig, men dette henger sammen med påsken, og den var jo også tidlig i år....

Dette er altså en hyllest / markering til et mirakel, som skjedde engang på 1200-tallet....dessverre fant jeg kun alt på italiensk på wikipedia.

Alt er basert på frivillige innsats, og de fleste har på seg en slik t-shorte:


Jeg startet med å gå første runden ganske tidlig, og da i Castello'n hvor jeg for tiden bor. Der møter jeg på mine naboer, her barbere/frisør David, som feier så fint foran sin salong:


Charlotte, som viste seg og være opprinnelig engelsk, fant jeg ut for ett par måneder siden !

Så hun prater jeg med nå, hver gang vi treffes. Bodd her i vel 25 år, og gift med en italiener som kommer ja, nettopp fra Bolsena og Castello'n. Så de bor i mannens gamle barndomshjem.

Jeg må si at mye av stemningen i Castello'n gjøres av alle disse fine menneskene, som bor her i disse unike, vakre omgivelsene !

Leste engang ett sted, det er folket, som gjør en by....


Så går jeg ned til byen, og lille hovedgaten til Bolsena by:




Snur og går til den andre enden, og skal innrømme ett par timer senere, da ser det nemlig slikt ut med folk:






Tilbake oppi Castello'n, hvor det var mindre folk, men "alle" som bor her var likevel ute på vift.

Se bare benken med alle de søte gamle damene på?
De sitter der hver gang noe er på gang, og på kveldene. Det er rett og slett deres lille sosiale treff sted, søtt ikke sant?


Igjen, mange flotte bilder syns jeg. Dog det så ikke lovende ut, da jeg sto opp denne søndagen. Det var grått, det var torden i den fjerne, og det bøttet ned med regn en times tid. Så de hadde blitt veldig forsinket med å legge ned blomstene, som brukes til dette.

Men, da ettermiddagen kom, var solen på plass igjen !


Til Birgitta,
hvis du leser dette, så bør S og du få dette med dere engang, en flott opplevelse. Neste år blir det vel i juni mnd.

2 kommentarer:

Vivian Rivenes sa...

Oj så vakkert! Helt utrolig at alt er laget av blomster.

Anonym sa...

Beautiful pictures...and such a lot of work making them with flowers!!!