3. april 2016

En vakker søndag !

Hadde vi idag, 3 april !

Det var meldt 22 grader, og hva passet vel bedre enn å dra på båttur nr. 2  i år?

Her er jeg klar i min nye stripe genser, kjøpt på outlet i Sorrato og er av merket Max Sport, så deilig kvalitet.


Merk nå er det slutt på knestrømper for en stund, må bare få litt farge her ser jeg. Merker jeg er litt sol hungry nå.


Her ble det servert franske bobler, i fine plastikk "stettglass" - takke gave etter hønematingen, og en perfekt anledning til å invies:



Da putrer vi fra Bolsena båthavn, mot andre siden av innsjøen, Lago De Bolsena:


Hvor var det nå Ristorante Il Purgatorio, hvor vi hadde bestilt bord, lå hen......? Nettsiden her.


Fant den til slutt:


Her var det bare å hoppe i land med tauet:


Da det er en stund siden det var brygge her......:


Spiste nydelig lunsj, ute i det absolutt, flotteste vår været vi har opplevd i april:



På vei tilbake, passert vi øya Bisentina, som har følgende historie funnet via wikipedia:

Med eit areal på 17 hektar er Bisentina den største øya. Øya er ein tursistdestinasjon og det går båtar her frå Capodimonte. Øya består av tjukk steineikskog, italienske hagar, flotte utsyn over innsjøen og mange monument som St. Jakob- og St. Kristoffer-kyrkja med ein kuppel bygd av arkitekten Jacopo Barozzi da Vignola, eit fransiskanarkloster, eit lite tempel tileigna St. Katrinamed eit åttekanta golvplan av Antonio Sangallo bygd på ein etruskisk colombarium og eit kapell med krusifiks med fresker frå 400-talet. I tillegg ligg fengselet Malta dei Papi, der geistlege personar vart fengsla for livstid for kjetteri.

Rundt år 1250 tok herrane av Bisenzio over øya, men dei forlet ho og brende ho ned etter usemjer med innbyggjarane på øya. I 1261 erobra Urban IV, ein gong vald til pave, øya tilbake, men ho vart øydelagd igjen i 1333 av Ludvig IV av Bayern, som vart skulda for kjetteri og bannlyst av paven. Under Farnese-familien frå 1400 og utover blømde øya og fleire pavar vitja ho. I 1635 vart ho styrt av Odoardo Farnese, hertugen av Castro, som kom ut i ein konflikt med kyrkja. Dette førte til at Castro vart fullstendig øydelagd. Dei to øyane i Bolsenasjøen gjekk tilbake til kyrkja, men vart snart avstått igjen. 

Prinsessa Beatrice Spada Potenziani, kona til hertug Fieschi Ravaschieri, er den nåværende eieren. Idag gis ingen tillatelse til å entre øya, dessverre.....


 St. Kristoffer-kyrkja:





Takk til min kjære for en nydelig båttur - her i vakre Italia, som virkelig ga oss en perfekt søndag !

Håper din dag også var bra, hvor enn du var ;)

3 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Ja det så jammen ut som en perfekt dag. Man skal ha som fortjent.

Tove G. sa...

Ååå... det gir så gode følelser å lese om ditt Italialiv Helen :) Virkelig fristende og inspirerende å drømme seg litt bort (y) :)
En drøm har lenge vært å ha et lite "get-away" et sted i slike varme omgivelser, men som samtidig ikke var alt for varmt. Og så måtte det vært i autentiske omgivelser, ikke i slike turistifiserte byer... Sukk.. Frem til det kan skje nyter jeg å lese den varme fine bloggen din. Takk for titten og godfølelsen ;)

Beklager at jeg ikke er flink til å legge igjen kommentar, men dette med blogger har vært litt "nytt" for meg, og jeg har følt meg litt som en "titter". Klarer visst ikke å riste den følelsen helt av meg, i fht. det er det lettere med FB. ;)

Monica Gullesen Hansen sa...

Å så herlig, godt å kunne nyte både vær og sted.
Her venter vi fortsatt på litt varmere temp, så å gå barbent nå er ikke å anbefale. Har nettopp sluttet med nattsokkene...
Jaja, sånn er det bare.
Ønsker dere ei strålandes uke.