16. mars 2016

Velkommen til Villa La Terrazza i Sorrento !

Hvor vi dro søndag til tirsdag ! Vi skulle feire min kjæres bursdag som var mandag den 14 mars.
Har vært i Sorrento tidligere, men fant ut at det måtte være vel 10-12 år siden sist !!

Hvorfor skulle vi så bo her, i dette herskapelige bygget fra 1896 ?

Selvsagt er det en story til det og.......


Eiendommen ligger bokstavelig talt på kanten av stupet til Napoli bukten:




Vakre detaljer, fra fordums tid:


Etter at jeg så dette vakre vegg maleriet, fikk jeg også lyst på det til vår Villa....men, mannen min mente det kanskje ikke passet helt inn? Noe han selvsagt har helt rett i, hvor skulle jeg hatt noe slikt hen? Legg merke til benken, den er også i marmor:


Denne ørnen, en av tre stykk som er plassert på marmor gelenderet ned trappen til terrassen, er hugget ut fra et stykk marmor i ca 1910:


Med en slik utsikt fra vår veranda skal enn ikke klage:


Jeg så rett bort på Sorrentos mest kjente hotell, Excelsior Vittorio - hvor vi faktisk bodde sist vi var her !

Ett helt fantastisk flott hotell, det gule med grønne skodder som sees her i bildet, pt. var det stengt. Tenker det åpner opp til påske:


Joda, her skulle vi kose oss 2 dager, johoooooo.

Her i en av mine favoritt strikke jakker, denne er fra Oleana, men det så vel du Sylvia ;)
 Denne har jeg sikkert hatt i 10 år:


Min kjære hadde med kikkert, så da kunne ha følge med på båtene i Napoli bukten:



Samt 2 turister som vasset i vannet....tror det var kaldt altså, for vi så ingen andre i vannet mens vi var der:



Så, hvorfor hadde valget falt på akkurat Villa La Terrazza?

Jo, det hadde seg slikt......

Sist min kjære fløy hjem fra Istanbul til Roma, satt det en hyggelig Italiener ved navnet Andrea, ved siden av han.

De begynte å snakket sammen.....fordi Andrea var ganske lei seg, han hadde fått en sms hvor konen sa hun ville skilles, uten å gå i nærmere detaljer om det her.

Praten gikk videre, hvor min kjære ble spurt hvorfor han som nordmann fløy hjem til Italia?

Vel sier min kjære, jeg har en Villa utenfor byen Montefiascone, som vi faktisk skal åpne opp nå til påske, da vi vinterstid bor i ett lite townhouse i Bolsena.

Jeg og har en Villa i Sorrento, sier Andrea.

Praten hadde gått videre - og min kjære forteller han er så glad i båter, og har en typisk norsk trebåt liggende i havna til Bolsena by.

Jeg og har en båt sier Andrea, som jeg tar mine gjester på dagstur til Capri.

De utvekslet visittkort, og ble enig om at vi skulle få en bra pris på hans Villa, hvis vi ville komme ned til Sorrento.

Så da min kjære kom hjem, kikket vi innom nettsiden hans, og fikk mildes talt dånadippen da vi så "hans Villa" !!!

Den var som du så her, enorm - nydelig - herskapelig - og hadde blitt gjort om til diverse store og små leiligheter, som han leide ut !!!

Båten hans, som vi ikke dro ut på tur med denne gangen, da den ikke var tatt ut for sesongen ennå....viste seg også å være ehhh....ganske stor! Til dere som vet litt om italienske båter, den er en sånn typisk Salerno tre båt, med masse sol-dekk plass.

Vi måtte jo le, der min kjære som er så stolt av vår Villa, så han breker og legger ut om den, men i forhold er den jo rene annekset, når vi så Villa La Terrazza, og som vi ledd av denne historien.

Jeg må bare innrømme, jeg elsker, elsker, elsker slike gamle bygg !

Fikk en omvisning, som blant annet var ganske morsom da vi kom til "kjelleren" som var enorm, og hadde vært det gamle vaskeriet i 1896, og derfor vært åpent, altså ingen vinduer, så vinden skulle kunne tørke sengetøy osv osv....denne plassen var så stor at den idag var gjort om til en leilighet som inneholdt, stue, kjøkken, 2 soverom og 2 bad, og leies ut i høysesong til 40.000,- kr i uken !!!

Neste blir selvsagt postkort fra Sorrento...til da, nyt kvelden ;)

4 kommentarer:

Sylvia sa...

Å, hallo, sier jeg bare. For et flott sted dere har vært på!
He he...ja, man skal passe seg for å skryte på seg noe.......men jeg synes nå deres Villa Helena er fantastisk flott da! Og å ha en norsk tråsnekke i Italia er jo ikke hverdagskost heller, da.
Det er noe med det å være åpen og snakke med folk. Hvem vet hvem man dumper borti, og hva som kan komme ut av det?
Så fin Oleanajakke du har, i beige. Men du har blitt veldig flink til å bruke farger nå, synes jeg. Og den Bringebærrøde genseren min mor og jeg strikker på, er også en flott farge til deg, Helen. Den begynner snart å bli ferdig....vel, kremt, det gjenstår et erme som jeg skal strikke på. Jeg har det så travelt for tiden, at jeg får ikke strikket særlig mye............
Etter påske kommer jeg med nyheten. Du får vente inntil da.
Klem

Kjersti sa...

Wow, for et sted å bo! Det er så gøy å få innblikk i slike fantastiske steder rundt om i verden gjennom bloggen din!

Anonym sa...

You certainly chose a beautiful place to visit!!

Fashions sa...

Thank you for your very good site….