10. mars 2016

Hønsegården !

Som noen av dere vet, har vi drevet å matet høns en liten ukes tid ! 

Hvordan dette gikk til, er pga uttrykket, en ulykke kommer sjeldent alene. Så sant det er, dessverre.

Våre søte venner som driver en B&B litt utenfor Bolsena, er på sin årlige ferie. Da passer en av gutta sin mor, "gården" med alle dyrene som skal mates.

Men, så en morgen fant jeg en mail fra våre kjære venner, som ba om hjelp. Kunne vi dra bortom eiendommen deres, og hjelpe moren hans - da hun dagen før hadde fått en forferdelig beskjed. Hennes søster hjemme i Norge hadde brått dødd ! Hun døde på en onsdag, vi fikk meldingen en torsdag....men, hør på dette, søndagen før hadde hun akkurat kommet tilbake hit, etter begravelse av sin mor ! Og 3 dager etter det, dør hennes søster.....ikke rart hun var hun i sjokk, ble helt satt ut selv av alt dette triste som brått skjedde.

I tillegg, virket ikke internett, noe tull hadde skjedd med mobilen hennes, ja det var virkelig ingen ende på alt som gikk galt.

Ihvertfall, jeg fikk bestilt fly billett til hennes hjemtur, fikk omplassert den store hunden de har, takket være ett super snilt norsk ektepar som sa ja, og vi sa oss villige til å mate høns og andre dyr til hennes retur tilbake til Bolsena søndag som var.

Slik gikk det til:
 


Måtte jo prøve meg jeg også på - hønsemating, da jeg hadde lovet mamma at dette skulle jeg ta bildet av, så hun fikk seg en god latter, noe hun også gjorde.

Samt min kjæres kompis, som mente jeg var helt malplassert til denne oppgaven, og hadde heller egnet meg på catwalken !?!??! Hahahahha


Katt har de også, som skal ha mat i skålen sin:


Også dette hvite nøstet her, som jeg tror er eehhh....kanin? Eller marsvin...uansett, mat fikk den også.


Så kom søndag, og jeg fikk en sms om at hun vi ventet tilbake var innlagt på akutten denne dagen i Norge.

Ja, hva skulle vi så gjøre ?!

Ble litt stressa, det skal sies. Da våre venner er på andre siden av jordkloden, sånn for sikkerhets skyld, så vi har 9 timers forskjell.

Etter mange mailer, og sms, har vi da fått hunden på kennel, da paret som passet den, hadde bare belaget seg på ett par dager, og brått ble det 6 dager ! Vi hadde fått avlastning, så nå er det 2 andre som tar over matingen, til våre venner kommer tilbake.

Aldri ett kjedelig øyeblikk i Italia, så de som tror vi driver dank her nede, aner ikke hva vi holder på med...rart jeg skriver blogg ? Om ikke annet, for å huske selv alt det rare vi gjør og kommer borti her i Italia livet vårt.

Apropos, hønsematen tok jo også slutt, så vi tenkte vi fikk kjøpe inn, så de andre slapp det. Må si det var faktisk en herlig opplevelse.

Min kjære kjører meg helt til døren til butikken, dessverre kom en bil bak, så han måtte flytte seg. Sekken jeg skulle ha med meg veier 11 kg, og idet jeg betaler, kommer mannen med sekken og sier:

Nå, hvor ble det av han mannen din, som kjørte den mercedesen?

Ehhh, vet ikke sier jeg, som sant er.

Han tar bare og slenger sekken over skulderen og følger meg ut, og helt til enden av veien, hvor vi så min kjære sto parkert. Bar den helt bort til bilen, og la den bak i bagasjelokket, før min kjære rakk og reagere engang ! Snakk om service !!!

Da kan jeg huke av hønemating på ting jeg aldri trodde jeg skulle gjøre i mitt liv !!

6 kommentarer:

Bente sa...

Se nå har du fått grepet på hønene. Trening vettu. Skal se du blir fast avløser på den gården.
Italiensk service, ikke overrasket.

Monica Gullesen Hansen sa...

Du verden for en historie. Stakkars folk og snille dere og alle de andre som trør til med den hjelpa de så sårt trenger.
Skjønner godt du skriver blogg, det er ikke småtteri dere kommer borti.
Da kan dere slappe av litt og nyte kvelden.

Fru Tunheim sa...

Ha, ha..alt dere opplever er bare herlig! I alle fall for oss som leser og ikke har noe ansvar.

Anonym sa...

I am amazed that you actually went inside the "hen house" to feed them...I'm afraid I would have just thrown the food through the wire fence!!
I am most impressed and I think you did a really good job...but don't take it too far and decide to buy some hens or a rabbit!!!

Ingvild B sa...

Haha.. Ja, det var hønemora si det =)

Kjersti sa...

Du fikser det meste du, Helen - også hønsemating! Som vi har snakka om før, bor det mer i deg enn det som kommer fram ved første bekjentskap. Det er vel derfor jeg liker deg så godt! :D