29. januar 2016

Jeg nyter min hjemmelaget...

.......brownies kake !

Jeg fikk altså så inmari lyst på noe som lignet sjokoladekake, og tenkte at brownie er jo veldig godt.

Har i sin tid fått en enkel oppskrift fra bloggvenninne Sylvia. Så igår kveld satte jeg igang. Som nevnt tidligere her, er jeg ingen god baker, sikkert skjebnes ironi, da jeg elsker søtsaker og kaker, godt jeg ikke kan lage det, tenker jeg.

Ihvertfall, jeg satte igang, og hadde satt fram alle ingredienser, og målt nøye opp.

Oppskriften starter med smør og kokesjokolade skal smeltes på svak varme. Her har jeg gass, selv på svak varme er den rimelig effektiv, så dette smeltet jo på ett blunk ! Ja, jeg er selvsagt utålmodig, og da sukkeret skulle opp, tenkte jeg at varmen kan jo stå veldig lavt på, så dette smelter kjapt sammen, ikke sant?

Frem med eggene, og idet jeg knakk første egget oppi, tenkte jeg:
 - at jeg har jo glemt å slå av varmen, og ser det også med engang oppi kasserollen, fordi egget blir ehh....la oss si det sånn, eggerøre oppi sjokolade masse ser ikke bra ut !!

Slår av varmen, febrilsk finner frem vispen min, og hiver sleiven oppi vasken - samtidig ringer min beste venninne, som ikke skjønner ord av hva jeg babler om....eggerøre oppi sjokolademassen din ?

Hva er det du snakker om, BAKER DU ???

Vel, lang historie kort, jeg rørte rundt så fort jeg kunne, at vispen løsnet fra skaftet sitt..?!
Trodde ikke det gikk an?
Eggerøre klumpene ble borte, og volia - utrolig nok, lignet det ihvertfall på en brownies kake da den kom ut av ovnen, selv om den ikke var seig inni.

Men, jeg skal nok innrømme, den har smakt bedre før.... det var kos å sette seg ut i sol veggen her idag:



Krus fylt med te og ett lite stykke med kake, dandert til med blått strikket teppe, som jeg liker å ha på fanget når jeg sitter her ute, blir kjølig når solen forsvinner.


Blikkstille innsjø idag...og over hodet mitt......


Bråker disse svalene, som ikke får bestemt seg hvilken vei de skal fly idag:



Ny fredag, og min kjære kommer hjem etter endt jobb tur denne uken.

Det vil si - jeg skal ut å kjøre ikveld til flyplassen....veldig sent.... så skal være glad når jeg har kommet hjem igjen, engang ved ett tiden i natt. ... ..sukk....godt jeg har litt kake som venter på meg da ;)

4 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Det så herlig ut å kunne sitte ute med kaffe og nystekt kake, Helen. Og tenk, fredag igjen. Jeg skjønner ikke hvor tiden blir av.

Vi har en diger fugleflokk som hører til i skogen rett nedenfor her. De er ute og flyr kveldstur hver kveld i skumringen og de skriker noe veldig, men koselig lell synes jeg.

God biltur og kjør forsiktig. Godt å få mannen hjem til helgen da. Jeg har også frihelg. Jippi! og bobler og hatt i morgen. Gleder meg.

Sylvia sa...

Heisann
Alt som kunne gå galt, gikk galt, skjønner jeg jo, da du skulle bake BROWNIES. Men det ble jo kake av det!!!
Og så lærte du litt av det også. Ta platen av varmen neste gang.
Så koselig med det teppet der du sitter. Godt med litt varme rundt rompa når det blir kjølig.
Her var det skikkelig storm (Tor) og regn da jeg gikk av bussen etter jobb. Paraplyen vrengte seg, og jeg ble klissvåt.
Heldigvis stod mamma klar med bilen, og varm pizza ventet meg her hjemme, sammen med svogers sin Ripasso rødvin.
Litt helgefølelse, selv om det ventes jobb i morra igjen.
God helg Helen.
Klem

Jorunns hobbyblogg sa...

Du har som alltid noen prosjekter, spennende :)
Sikker på at kaka var god på smak, og sånn kakemiks er absolutt ingen dum ide

Ha en fin helg
Jorunn

Anonym sa...

Clever you...the brownies sound delicious!!!
I love the pictures...blue sky, blue "teppe", and blue cup and saucer - blue is my favourite colour!
I had to smile when I read that you had made a cup of tea. I'm afraid you started with tea at a young age...and you know what we English say: A cup of tea is the cure for everything!