4. januar 2016

il presepe - 3 januar 2016 !

Dagen vi kom hjem hit, var 27 desember, da var det fullt kaos her med il Presepe (som vel betyr noe sånn som krybbe) og er en italiensk juletradisjon. Som regel finner du den laget i små eller store figurer, men her er den "live" med dyr og folk som motiver.

Dette gjentok de 3 januar 2016 - så nå skulle vi virkelig se nøye på dette her, stor stas her i Castello i Bolsena.

Vi bor jo midt inni Castello'n (borgen), så vi snek oss ut før sperringen ble åpnet kl. 17.30 for besøkende.

Møtte på Andrea (ja, Bente han fra il Moro), som er blant de ansvarlige for dette flotte arrangementet:


Fikk smake på vin, den gamle måten. Alle grotter og kjellere er åpnet opp og skal forestille noe, han her har vin produksjon, gamle måten:


Dette er ett av høydepunktene på runden, vaskeriet !

Hvor alle damene er tidsriktig kledd og synger, vi kom da de øvde, og min kjære fortet seg å få det på en liten video snutt til instagram:




Da slapp folkemengden inn, følg på:




Jeg tror alle italienske menn, drømmer om å kle seg ut som romerske soldater he he he:


Se dette bildet her da ! Var jeg heldig med blåtimen eller hva ?? Ser nesten ikke ekte ut...MEN, det er altså det, og utsikten viser innsjøen Lago De Bolsena:


 Jøss, her møtte vi på Puri, han murte peisen vår i sin tid, og ikveld er han liksom steinhogger:


Høydepunktet, krybben, syns ikke - men det ble innimellom sprøytet liksom snø utover her fra broen til borgen, du kan se det har samlet seg litt opp på bakken til høyre her:







Min kjære som koser seg, mens romerske soldater har inntatt palazzo'en, som er vår nærmeste nabo her:


Da håper jeg du fikk ett inntrykk hva il presepe er? Dere som har fulgt meg en stund, husker kanskje dette fra ifjor? Vi tok runden da også, men i år var det faktisk ennå bedre og ennå flere besøkende ! 

Hvis du vil vite mer, fant jeg denne fine forklaringen på engelsk:

Basically, a presepe is a scene of the stable where Jesus was born, complete with figurines to represent Mary, Joseph, Jesus and the Wise Men, shepherds and animals. Depending on the size, the scene may include buildings for an entire village. Whether big or small, if you're in Italy during Christmas time, you'll always find a presepe somewhere.
The country is so attached to this tradition, sometimes it even manages to argue about its name: debates about the correct word to use, presepe or presepio, have been going on  since it can be remembered. In actuality, both forms are correct because they come from Latin, which accepted both praesepium and praesepe, although presepe is probably the most used today. 

GODT NYTT ÅR alle sammen !

7 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastic pictures...!!! I remember the Christmas we stayed with you in Bolsena and how magical everything was. Looks rather difficult to taste wine in that way...I'm afraid I would have wine all over me!!!

Fru Tunheim sa...

Guri malla så flott og heldige dere som opplever dette bare sånn uten videre.

vimza sa...

Tenk å leve sånn da:) helt fantastisk altså.
Tenker dere koser dere glugg der nede :)

fruentimmeret sa...

Godt nytt år, Helen!

Så fantastiske kulisser og så stemningsfullt.
Det skulle jeg gjerne opplevd en gang. Sukk..

Takk for at du viste oss rundt.
Her er det bitende kaldt om dagen, så heldig er dere som kan være i Bolsena nå.

Klem ;-)

Bente sa...

Castello'n er perfekt til il presepe. Og Andrea har en finger med i det meste forstår jeg. Må kanskje feire nyttår i Italia også.

Sylvia sa...

Godt nytt år kjære Helen!
Her var det plutselig mye å ta igjen.
Og ekstra spennende å lese om dette her. Pluss alle de flotte bildene du har tatt.
Det må være en stor opplevelse. Morro at dere får med dere så mye som er verdt å se, og være med på.
Ser at dere går med tykke vinterjakker og skjerf. Det er vel blitt kaldere hos dere nå også.
Her er det -7 i dag, dog uten den kalde vinden vi hadde i går.
Så etterpå skal jeg kle meg godt, og ta meg en gåtur ute. Har en venninne som bor i nærheten som jeg skal besøke. Hun er veldig glad for at jeg flyttet hit, for nå ser hun meg oftere. Hyggelig for begge to.
Klem

Jorunns hobbyblogg sa...

Så spennende dette ser ut til å være, flotte bilder
Jeg er jo litt opptatt av spel og teater, dette hadde vært spennende å se en gang
Spørs om det ikke blir nyttår i italia et år :)
Jorunn