30. desember 2015

Ut for å kjøpe grønnsaker...

....blir du med ?

Det er ganske unikt, at lille Bolsena by med sine ca 4.500 innbyggere, har 1 frutta butikk, altså de selger kun frukt og litt annet småtteri som pasta og all verdens linser og bønner, også er det 2 frukt og grønnsaks butikker !

Disse 3 butikkene har vært her siden jeg begynte å bo her i 2010....... og det skal nevnes at COOP og Punto, som er de store matbutikkene her, har også frukt og grønt til salgs !

Forteller vel litt, hvor flinke italienere er til å spise frukt og grønt, og hvor viktig det er i deres kosthold.

Jeg skulle hit idag:


Ingen tvil om dette er ferskt !

Med røtter og jord på.....må smile litt, når jeg tenker på forrige uke, da jeg kjøpt salat på SPAR, den var i plast, og ikke en dråpe jord på den gitt !

Her ligger de alle uten emballasje på, så enn kan bare velg. Ja, salaten må da skylles grundig i vann, vil jo ikke ha jord med i salaten jeg skulle lage...hahaha




Jeg registrert at i år var Bolsena by sin julepynt, reinsdyr (?!) på hus fasadene:



Skal innrømme, jeg blir ikke i veldig julestemning av julepyntingen her. Derfor liker jeg best å oppleve og feire jul i Norge. Der pyntes det så mye mer, og man blir i riktig stemning.


Som tidligere nevnt, fint vær, så det var bare å henge ut sengetøyet til tørk ser jeg:


Torget, hvor juletre er plassert og krukkene har fått stemorsblomster:


Da hadde jeg fått med meg grønnsaker, blitt "velkommen tilbake" hos baker'n Massimo, og baren hvor jeg liker å ta min cappuccino.

Og på vei tilbake til Castello'n, møter jeg på Sandra, som driver det lokale renseriet her i byen, med ett:

ahaaaa, Helenaaaaa you are back again, welcome cara !


Jepp, this makes my day ! For å si det på godt engelsk !

2 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Skjønner godt at det made your day... Kulturforskjellen er stor når det kommer til mat og drikke. Det finnes jo noen innvandrerbutikker som selger frukt og grønt her hos oss, men jeg er ikke flink til å bruke dem. Vi kjøper det meste av grønnsakene våre på det lokale gårdsutsalget som har det fineste utvalg og skikkelig god kvalitet.

Sylvia sa...

Er det ikke godt å bli gjenkjent der du bor da? Så hyggelig når folk hilser.
Frukt og grønt blir nok mest spist i de sydligere strøk. Sikkert også fordi de er større og ser friskere ut.
Som du sier, så er ikke et salathode i plast like innbydende som en som ligger "fritt" med jord på ;)
Det er flere "innvandrer" butikker i min by, men jeg tenker ligsom aldri på å gå å handle der. Nå er det åpnet en like nedenfor jobben, så jeg tror jeg skal innom der en dag.......men det blir nok når jeg får et sted for meg selv.
Det er jo vår hos dere, men stemorsblomster i krukker. Ikke verst.
Her er all snøen borte, etter etpar dager med regn og sterk vind. Men nå er det meldt kaldt fremover......best å være beredt.
Ha en fin kveld i kveld, Helen. Jeg skal til en venninne i kveld. Single, begge to. Så har vi iallefall godt selskap i hverandre.
Godt nyttår.
Klem