6. desember 2015

Driving home for Christmas,,,

... det gjorde vi forrige uke !

Avreise fra Bolsena lørdag 28 november. Dette legget var langt, da vi skulle komme oss opp til Munchen, hvor første overnatting var bestilt.


Sist vi kjørte her, var det nesten vårlige stemninger, men nå var det hvitt på fjelltoppene, og disig grå himmel. Men, ennå var det pluss grader.

Da vi forlot Østerrike og kjørte inn til Tyskland, var det pass kontroll, men etter å ha sett bil skiltet med N, ble vi vinket videre.


Vi kjørte hele dagen, som i praksis vil si vel 9 timer, før vi kom til det jeg kaller "motorveihotellet" vi skulle sove på den natt. Da vi visste vi kom sent frem, var det like greit å bo nær motorveien, da vi neste morgen skulle sitte i bilen kl 08.00.....så noen tur inn til selve Munchen - nei det ble det ikke, dessverre.

Kun en middag, så tidlig til sengs, og denne måten å re opp sengen på er ny for meg, og jeg fant vel ut at jeg ikke syns det var så innbydende, enig ?


Lørdag morgen var vi tidlig i bilen, og skulle innom byen Weimar, der hadde min kjære ett lite møte som tok en times tid, før vi igjen var på veien - noe som GPS'n ikke var !!

Den tok like godt ferie og ble bokstavelig talt igjen på karten ved Munchen !! Jeg hadde ikke gitt den ferie, ei heller min kjære, så litt eder og stygge ord ble sagt, og vi måtte krype til korset og kjøpe kart over Tyskland !!

Jeg skjønner ikke kart, og finner aldri de avkjøringene vi passerer, så jeg tilbød meg og kjøre og min kjære skulle lese kart.

Samtidig lastet han ned google map, på mobilen, men menn og multitasking = disaster.

Det må gå galt, for da jeg fikk beskjed om avkjøringen, ble han uenig med seg selv, kartet og mobilen, så i godt sig (man ligger jo gjerne i 140-150 km) roper han ut;

"Nei, nei må være neste avkjøring, kom deg ut i veibanen igjen". 

Det er i slike situasjoner det er greit å ha vel 260 hestekrefter man kan bare trykke inn, så akselerer man fint ut igjen i trafikken, som jo som nevnt ligger i høy hastighet, vi snakker tross alt om autobahn i Tyskland, hvor det er fri fart !

Men, dessverre hadde kartet og google map rett, vi skulle tatt den avkjøringen, sum sumarum, tabbet vi oss ut med en liten omkjøring som tok 1 ekstra time....og jeg, jeg var snill og holdt helt kjeft !
Dog jeg inni hodet mitt sa til meg selv:

"Du som skryter hvor flink du er til å lese kart, og jeg er en dust når det gjelder kart, ihvertfall innrømmer jeg det" 

Men, som sagt, dette sa jeg ikke høyt...men, når jeg tenker jeg meg om, mulig jeg nevnte det på kvelden da vi endelig kom frem til Dresden..?

Der hadde jeg bestilt en liten leilighet ! Den var på 40 kvm, og lå perfekt til ved torget. Heldig at min kjære var litt kjent her, og vi kjørte faktisk rett opp gaten hvor bygget lå:


Likte bedre denne måten sengen var red opp på.....liker alltid å se om jeg kan få nye ideer, når enn leier ut en Villa i Italia med 4 soverom, morsomt å finne nye måter å re opp sengene på.


Min koselige utsikt fra hotellet:


Dresdens mest kjente kirke; Frauenkirchen, som ble gjenoppbygget etter krigen, sto ferdig i 2004. Vi skulle se inni - men den kvelden var det konsert så derfor steng...uflaks.

Dresden er mest kjent for dette, som skjedde under krigen, wikipedia skriver:

På slutten av andre verdenskrig gjennomgikk Dresden den største katastrofen i sin historie, en hendelse som ennå i dag vekker sterke følelser og er svært omstridt: Natten mellom den 13. og 14. februar 1945 bombet ca. 2 500 britiske og amerikanske bombefly byen med 650 000 sprengbomber og 200 000 brannbomber. Angrepene kom puljevis. 244 britiske Lancastere begynte det første angrepet klokken 22.15. Brannbombene startet straks en ildstorm. Klokken 01.30 kom den andre puljen. Denne var dobbelt så stor som den første. I dagene etter, 14. og 15. februar, ble byen bombet i ytterligere to omganger av 521 amerikanske Boeing B-17 Flying Fortress bombefly. De allierte flyene møtte ingen motstand over Dresden fordi byen manglet antiluftskyts.

Byen ble totalt ødelagt.


Men, det vi også skulle se på, julemarkedet, hvor denne gamle, staselige Mercedesen sto:





Vi endte opp ved elven, og nå hadde det sluttet å regne. Brått kom det en haug med fugler over oss, som jeg fikk knipset litt av. Veldig vakkert her, og noen nydelig bygg, som har blitt reist opp igjen, og skal visstnok være identiske som de som sto der før bombingen i 1945.


Vi hadde en hyggelig søndag kveld her, og vandret mye rundt før vi igjen tok en litt tidlig kveld, bilen kalte, og nå som vi ikke hadde GPS som virket, ja da var det bare å legge inn litt ekstra tid til "feilmargin" ha ha ha.......

...fortsettelse...

Hørte på tysk radio hele dagen, og ikke engang spilte de denne sangen her !?

4 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Å ja, Driving home for Christmas...Det er jul det!

Sylvia sa...

Kan tenke meg dere hadde en fin tur hjem, selv om GPSen streika.
Jeg er stedvill, men jeg kan heldigvis lese kart, men aner ikke om jeg hadde fått det til i 200 km t. He he
Da familien dro på biltur nedover Europa på 70 tallet, for å besøke familien i Frankrike og Spania, hadde vi noen fantastiske turer. Da fantes verken Google eller GPS , så pappa kjørte og mamma var kartleser.
Men av og til forvillet vi oss, og kom til de herligste steder, hvor vi aldri fant tilbake til. Vi hadde jo kjørt feil, og visste ikke egentlig hvor vi var.
Det er travle dager i desember for en butikkdame som meg. Og i år har jeg jo andre utfordringer på sidelinjen, som jeg prøver å takle på beste måte. Men det går fint.
Ha fine førjulsdager her hjemme Helen.
Klem

Anonym sa...

Long journey home to Tjome...but you certainly saw plenty of interesting sights on the way!!!

Anonym sa...

P.S Never seen a hotel bed looking like that before...very inventive I must say!