24. november 2015

Ut på "walking in Florence" !

Noe jeg anbefaler alle å gjøre når enn er på tur, i enhver by hvor dette er mulig !

Jeg gjorde dette første gangen jeg var i Munchen, siden gjort det i København, og nå her. Denne turen var dog ikke gratis, som de andre jeg har gjort.

Bestilt den via nettet, til pris 18 euro pr pers. Da fikk vi tildelt en liten dings vi hang rundt halsen, og en ørepropp, slik at vi hørte tydelig hva som ble fortalt av vår søte guide, Catarina, som her kan skimtes med sin sorte hatt:


Turen varte i 2,5 timer, og vi stoppet opp ved mange av de kjente landemerkene i denne vakre byen. Små historier ble fortalt om den mektige familie Medici, som regjerte her rundt 1500-tallet. Idag har familien død ut.


Her på hushjørnet, sees familien Medici sitt våpenskjold, så ja det har jo hengt her en stund ;)


Midt i bildet skimtes palazzo'n til Cosimo Medici. Det er også ett annet enormt Palazzo, på andre siden av elven, som tilhørte familien.

Notat til meg selv: kikk innom ved neste besøk !


Den kjente Arno elven, som renner gjennom byen:

Fakta:
Arno er ei 240 km lang elv i Toscana i Italia. Arnos kilder er ved Monte Falterona i Apenninene. Elva renner først mot sydøst, og snur mot nordvest i nærheten av Arezzo. Den renner siden mot vest gjennom Firenze, Empoli og Pisa på sin vei mot havet. Wikipedia




Her i San Lorenzo området, som er kjent for sine lærvarer m.m.


Samt endel suvenirer.....en ting ble kjøpt med hjem, og den er faktisk til DEG ! Så da kommer det ett innlegg snart om give away, eller som jeg kaller det, en tidlig julegave til en av mine trofaste lesere !

Ikke vært i Firenze ennå?

Anbefales, en nydelig by, som skal besøkes igjen, ja du gjettet det kanskje, i mars måned når mannen fyller år, det er alt bestemt.

6 kommentarer:

Sylvia sa...

Så fint med slike guide turer, så får man med seg litt historie på veien også.
Jeg leser alltid litt om byen jeg skal til, men ingenting faller på plass før en har vært der.
Da er det full fart her. Først på jobb, og så hente foreldrene mine på Torp i kveld.
Vi snakkes.
Spennende med den give awayen.

Monica Gullesen Hansen sa...

Så herlig, takk for reisebrevet.
Ser en serie på tv2 sumo nu og det er om katherine de Medici, morsomt.

Kos deg videre på tur. I helga legger jeg et mønster ut for salg som kanskje pirrer din misoni-ish fetish :)

Elisabeth sa...

Så enig i at Firenze er vakker. Og vel verd flere besøk.
Sikkert interessant med en slik guidet tur. Da får man større utbytte av det.

Vi besøkte Medicipalasset med enorme kunstutstillinger. Etter 2 timer var hodet mitt fullt, etter den ene rikdommen etter den andre. Jeg har en grense for å ta inn slike utstillinger ;)

Moro med reisebrevene dine, Helen.

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei Helen! Takk for titten! Jeg har aldri vært i Firenze, men har veldig lyst til det, en dag! Og når du nevner det, så fyller mannen min runde år utpå nyåret, og da var planen å overraske med en tur et sted ingen av oss har vært! Vi får se! Men Italia frister veldig! Ønsker dere en fin 1. advent! Klem Cathrine :-)

Anonym sa...

Beautiful pictures..really enjoyed reading about your trip!

Eli Kristin sa...

Nydelige bilder.. Italia er dessverre helt ukjent for meg. Har kun fått sett vakre bilder og hørt om alle de nydelige stedene. En vakker dag skal det reises og oppleves mye i Italia.

Takk for titten :D