22. november 2015

Ett døgn i Firenze !

Be careful what you wish for ! Sies det på engelsk....

Jeg hadde sagt til min kjære, for 2 uker siden:

"Firenze, dit må vi dra igjen... kanskje til bursdagen din i mars"?

Uken etter utsagnet, sier min kjære:

Vil du bli med til Firenze, så tar vi en overnatting der?

Vel, jeg er ikke vond å be, rett på PC'n for å finne passende hotel, og denne gangen ganske utfordrende. Vi skulle jo kjøre min kjæres bil, og da trenger vi parkeringsplass og helst da tilhørende hotellet eller så nærme som mulig. Samt jeg måtte holde meg unna selve bykjernen pga zona a traffico limitato = trafikk restriksjonene her. Det er ikke lett i Firenze !

Så da jeg etter langt om lenge, fant Hotel Adler Cavalieri, som hadde sin egen underjordiske parkeringsplass, var det bare å bestille ! Litt gammelmodig hotell, men rent og pent og inkl. frokost.

Vi dro fra Bolsena kl. 0900, og dro rett til hotellet for å sjekke inn, og få meg av i byen. Min kjære dro på jobb, og jeg gikk på tur ! Og hvilken tur ....

Typisk italiensk, rader med parkerte Vespa, med utsikt til Cartier butikken:






Etter noen timer med trasking, ble jeg sulten...hadde også gått meg litt bort, så hva bedre enn en pasta pesto lunsj, med ett glass hvitvin denne gang:



Frem med kartet igjen, men der så jeg jo i det fjerne mitt mål ! Hurra.....og som du ser var været grått og overskyet, men med 17 grader spilte det ingen rolle, perfekt gåvær.


Piazza del Duomo, her er 3 av byens kjente landemerker - duomoen, baptisteriet og kampanilen:



Litt uvirkelig når man runder ett hjørnet, og blir møtt av ett slikt syn, bygningene er enorme, og man kan ikke annet enn å bli imponert:


Jeg fant gudskjelov tilbake til hotellet, skulle møte min kjære, og hadde på min vei funnet en hyggelig bar hvor jeg ville ta han med på.

Hyggelig med en aperitivo før vi skulle til middag:


Alltid digg med små snackset man får til:


Neste morgen hadde min kjære fri, og jeg hadde meldt oss på en "walking in Florence" tur !

Heng med hvis du vil......

6 kommentarer:

Sylvia sa...

Å, det er virkelig en by etter min smak! Så dit må jeg en gang.
Og bare navnet uttalt på Engelsk: Florence. Det er så nydelig.
Gleder meg allerede til mer omvisning i byen.

Her kom det snø i går( er hos min søster i Vestfold) Og snart skal vi ut å gå tur i solskinnet. Ned til brygga og sjøen, tror jeg hun nevnte. Men først skal vi visst bake, for mel og tilbehør er satt frem. Du kan tro jeg koser meg :)
God søndag.

Fru Tunheim sa...

Åååå så vakkert som det ser ut der og det ser ut som dere nyter reisen, tross jobb.

Monica Gullesen Hansen sa...

Det er virkelig noe spesielt med kirker, katolske spesielt.
Må alltid besøke kirken i de byene jeg kommer til.
Finnes ikke religiøs, men det er noe med stemningen der og arkitekturen.

Gleder meg til reisebrevet i morgen.

Enjoy.

Jorunns hobbyblogg sa...

Takk for titten i nydelige Fireze, må nok tilbake dit.
Den domen er helt enorm, greier ikke fange hele på et bilde
... Gleder meg til turen videre...
Ha en flott uke
Jorunn

Kjersti sa...

Så hyggelig dette ser ut! :)
Nå har jeg oppdatert meg på de siste 5-6 innleggene dine, og kost meg som bare det. Har ikke vært mye på nett siste uka, pga. flyttinga. Nå begynner jeg virkelig å komme i orden, og syns jeg får det veldig fint!
Ha en strålende dag der på sydlige breddegrader. Her er det totalt kaos ute på veiene pga underkjølt regn. Heldigvis måtte ikke jeg ut i morges. Men JE kjørte tidlig på jobb, og jeg måtte sende ham melding for å sjekke at han hadde kommet trygt fram.
Skal driste meg ut på en rusletur etter hvert - med pigger på skoene... :)

Elisabeth sa...

Vakre Firenze. Takk for gjensynet, ikke minst med katedralen. Dene er diiiiger. Køen var så lang på utsidennår vi var der, at vi droppet å se den innvendig.
Var det Aperol Spritz i glasset til din kjære igjen tro? Blitt en av mine favoritter den drinken gitt ;)

God helg, kjære du.