30. juli 2015

Gressenkedager...

... passerer rolig...uten store planer !

Det er varmt, veldig varmt, og jeg merker jeg blir rett og slett litt slått ut av varmen. Enkelte dager holder jeg meg rett og slett inne, midt på dagen. Noe jeg tror de fleste andre gjør også - italienere flest sover nok sin pranzo (siesta) for de gangene jeg har gått tur mellom kl. 13-15 er det nesten folketomt her. Unntatt restaurantene da...de har godt besøk denne sommeren.

Mandag kveld, i skumringen hadde jeg rigget meg til på tak terrassen, og leste i boken Shantaram, har du leste den? Den er tung som en murstein, og pga det har jeg liksom spart på denne, og brått er det 2-3 år siden jeg fikk den til jul av min stedatter, så denne sommeren - tenkte jeg den ville være fin å ha i reserve, når kveldene ble lange.

Ihvertfall denne mandags kvelden, hørte jeg klassisk musikk i det fjerne...kikket så lang jeg var over rekkverket og skjønte det kom fra Piazza Rocca. Hev fra meg boken, tok på meg sko og små løp ned, måtte jo se hva dette var for noe. I farten var ikke kamera med, med dere som følger meg på instagram, har alt sett en liten smakbit av opera forestillingen jeg fikk sett.

Fantastisk flotte omgivelser, og en fullpakket piazza !!

Mat må enn jo ha, og jeg innrømmer det gjerne, er litt kjedelig å lage mat til en...så det fristet veldig her en dag, og ta lunsj ute !

Så alene dro jeg hit, da norske venner som var her i 4 uker, nå har reist hjem, etter endt ferie:


Nyåpnet ristorante i Bolsena, som heter Casa Patrizia.

Var her forrige uke med min kjære og en felles engelsk venn, og jammen meg kjente vi en av kelnerne her !

Da er det greit å gå dit alene syns jeg, og søteste Paolo var der denne dagen også, og tok så godt vare på meg. Da regningen kom sier han:

Eleeen, the coffee you not pay for, that gift from me ! 

Blir ikke søtere enn det :)


Kaffepausen min har jeg tatt titt og ofte, alene...så da jeg planla en tidlig morgentur, tenkte jeg:

- det ville vært hyggelig å gjort turen sammen med noen?

Sendte sms til vår engelske venn, og spurte om han ville være med?
Joda, det kunne han !

Begynte ganske tidlig kl. 0900 pga varmen, og gikk en fin tur i vel 3 timer !
Skal si den dusjen jeg da tok, når jeg kom hjem, ååhhh den var den beste hele denne uken ! Jeg var gjennomvåt av svette...uæææ....noe jeg ikke liker.

Har også fått unna masse rydding her hjemme, pulten min og gått gjennom drøssevis av papirer, kastet en bærepose med papirer, så joda, nå er det orden på pulten min også.

Da passet det fint å gjøre unna litt bestillinger, flybilletter til jul er gjort unna, booket hotell til uken, skal reise bort mandag...

Igår var jeg invitert ut på middag med engelske naboer, som er våre nye naboer ut på landet. De har en villa ikke langt unna vår. Der fikk jeg smake på gin og tonic, for første gang tror jeg....og den drinken kan jeg lære meg til å like, ...fikk nok en veldig mild utgave, nybegynner, som jeg er, sa fruen i huset der...artig dame.
Deres eldste datter skal gifte seg på lørdag 1 august i Orvieto, og 120 gjester kommer inn fra England. Vi er også invitert, men har takket pent nei....har jo bare sett denne datteren en gang i mitt liv, så følte ikke det var helt naturlig og måtte gå dit.

Så blir det fredag imorgen, og jeg skal hente min kjære igjen, og vi skal feire......hva ?
Ser du neste gang, til da - ønsker jeg deg en fortsatt fin uke, og snart, venter en ny helg rett rundt hjørnet !

9 kommentarer:

Sylvia sa...

Hei Helen
Heldiggrisen du, som kan sitte ute å nyte god mat, og kjenne varmen. Denne sommeren her hjemme, har jo vært så bedrøvelig. MEN jeg er egentlig også fornøyd, for været kan man ikke gjøre noe med. Så får man heller gjøre så godt man kan, med det været man får. Og NOE sol har vi også hatt, ellers hadde jeg ikke vært brun.
Nettopp NÅ skinner solen, etter flere omganger med regn. Litt torden har det også vært. Hadde egentlig vært godt å få renset luften litt nå, so bring it on!!!
Så greit at du utnytter tiden inne, mens det er for varmt til å være ute. Jeg tenker sånn, jeg også, men siden vi ikke har den varmen, forblir tingene som de er, he he.....
Koselig at du kan ringe til noen for selskap, når mannen er på jobbreiser.
Ang turen til Kragerø sist helg, så spurte du meg om hvordan jeg kom meg dit. Leser du en gang til, tok jeg bussen hjem, og rett på jobb. Da jeg dro til Kragerø, sammen med Sophia, tok vi også buss. Ja, vi er fremdeles uten bil. Og med busskort kommer man dit man vil!!!!!
Tilogmed turen til Skagen, benyttet vi buss og båt. Ingen problem i det hele tatt.
Så spennende.......hva skal dere feire nå da?
Klem

Anonym sa...

Hei!!
Nyt varmen og sommeren!! Vi har tent opp i ovnen i kveld, og jeg strikker Selbusokker😱😱
Jeg savner sommeren og sola etter noen dager her i det kalde nord!!
Ha en fin kveld, mvh Rigmor

Fru Tunheim sa...

Kos deg med sommeren, Helen. Det er vel fortjent. Her har vi ingen sommer dette året, men sånn er det jo med klimaet her nord og ingen bombe akkurat. Glad for at jeg ikke er av den værsyke typen. Det blir jo spennende å høre hvor dere skal dra for å feire dagen din...

Ha en fin kveld.

Fru Tunheim sa...

Og du..så merkelig at du med britiske aner ikke har smakt G&T før. Det er min favoritt. Kunne drukket det hver dag, men det går jo ikke.

Monica Gullesen Hansen sa...

Du skriver så levnde at jeg føler jeg er med deg på tur rundt om i den varme gode verden din. Som de andre skriver, sommeren her, vel det blir nok til neste år. Men jeg også er brun, så sola har vært her. Hjelper med sameblod som gjør at fargen kommer med en gang. Kos deg på ferie og med boka, den er på lista mi også. Liker mursteiner. Pst. GT er ikke mulig å svelge for meg, irish derimot...

vimza sa...

Tusen takk for turen atter en gang:)
Jeg føler nesten at jeg kjenner deg litt så levende som du skriver vakre Helen:)
Du finner virkelig litt å gjøre du selv om du har gressenketid, og det er så flott at du deler, da føler jeg nesten at jeg er med deg på tur :)
Det er så vanskelig å forestille seg den hetevarmen når det varmeste vi har hatt her i Trøndelag i sommer er 19grader. og det var en dag for uker siden, men jeg tar deg på ordet og tenker den dusjen var på sin plass..hehe:)
gleder meg til å høre hva dere skal feire altså:)
jeg følger deg på instagram så litt får jeg med meg. Har du snap å kanskje? min er i allefall yvocat :)

Bente sa...

Du er bare herlig da, en riktig italiener som ikke er ute midt på dagen, det forstår jeg godt i den varmen. Det er en sang hvor de synger , "just mad dogs and englishmen godes out in the midday sun". Tror det hadde noe med India å gjøre og varmen der.

Må si du er heldig som fikk med deg konserten på Piazza Rocca. Hørte litt på insta, og ble så misunnelig..
I dag er det fredag og T kommer vel hjem. Kos dere videre i varmen og jeg er spent på hvor du drar mandag. Jeg vet jo hvorfor kjære deg.

Ingvild B sa...

Herlig å lese ♥ du skriver så levende
at jeg føler jeg er der sammen med deg =)

Anonym sa...

I think you are clever to cope in such heat...I would be sitting in a bath of cold water all day!!!
Gin and tonic is a very well known drink here in England...I don't drink it myself, but glad you enjoyed it!