17. juni 2015

Tenk utenfor boksen !

Noe jeg har blitt flinkere til, etter at vi flyttet til utlandet, Italia....alt er ikke som "hjemme". Av og til veldig forskjellig, og idag måtte jeg bruke litt fantasi for å løse min oppgave !

Den høres kanskje banal ut, men jeg skulle kjøpe meg en polstret konvolutt. I Norge hadde jeg kjøpt den enten i bokhandelen eller postkontoret.

Her i lille byen Bolsena, som ligger 10 mil nord for Roma, utpå landsbygda...vel, her er det ikke noe som ligner veldig på Tanum eller Norli. Eneste lille bokhandelen, er en kombinert kaffebar og liten restaurant, og selger ikke konvolutter....derimot fikk jeg bursdags kortet jeg trengte.

Vel, postkontoret er det alltid lang kø hos, og jeg har ikke sett at de selger konvolutter.

Så hvor ellers skal jeg prøve min "på leting etter polstret konvolutt"?

Tenke, tenke....hvor kjøper jeg ellers frimerker, tro?

Joda, de kjøper jeg alltid i en tobakksbutikk. For her i Italia, hvor jeg bor, er det gode gamledags tobakksbutikker, som selger, ja stort sett tobakk, postkort, lodd og litt dill og dall ting. Samt frimerker da...så kanskje de også har konvolutter?

Frem med ordboken, og inn for å spørre, ja det er altså butikken med det sorte og hvite skiltet, men jeg ville ha med han karen som lett henslengt sitter på Vespaen sin og leser avisen, herlig motiv syntes jeg:


Tror du ikke denne lille tobakksbutikken hadde store, polstret konvolutter !! Det hadde du ikke trodde det....!

Jepp, da kan jeg sende bursdagsgaven til lillebroren min:


Da er min neste oppgave, postkontoret imorgen, fordi de stengte klokken 13.00 idag, og åpner ikke noe mer denne dagen, ikke vet jeg hvorfor, bare at det er lurt og være der tidlig på morrakvisten, før den berømte køen starter..... ciao fra Italia !

4 kommentarer:

Anonym sa...

You always manage to find what you are looking for...clever you!!!
My very inventive daughter!

Bente sa...

Heldig du fant ut av det Helen. Vi er jo i Positano og har to hjemme i Norge vi alltid sender kort til. Det har vi gjort i alle år da vi har vært ute å reist, om det er i Norge eller i utlandet. Kanskje gammeldags nå, men veldig hyggelig å få kort i postkassa. Kort er innkjøpt og skrevet. Jeg vet vi kjøper frimerke i Tobacceria (kiosk). Her er det derimot utsolgt i de to som finnes. Jeg spurte om de fikk frimerker i morgen? Mannen trakk bare på skuldrene og sa at det visste han ikke. Så da sender jeg vel en sms inntil vi får frimerker.

Elisabeth sa...

Fins ikke noe hyggeligere enn en pakke i posten. Heldige lillebroren din!
Må smile av åpningstidene på posten. Er det noe jeg er glad for her i Norge, er den nye ordningen med post i butikk. Det er kjekt å kunne ordne slikt på kveldstid også - etter jobb og middag er unnagjort.

Straks avsted på jobb her, før langfrihelg. Må den bli god hos deg og hos meg :) Elisabethklem

Monica Gullesen Hansen sa...

Kort og pakke i posten er bare det aller beste.
Det skrevne ord er så utrolig mye bedre enn en SMS.
Godt du fant ut av dette.
Ha en strålandes dag videre.