9. juni 2015

Søndagens store festivitas i Bolsena !

Heter Corpus Dominis - og er en religiøs festival, og avholdes engang i juni mnd. Denne gangen søndagen den 7 juni, ellers har den pleid å være rundt 20....(tenker på deg Bente, men i år var den altså tidlig)

Vi hadde sover over i Bolsena pga festen vi dro hjem fra lørdag kveld. Så da vi sto opp var det bare å ta seg en tur rundt i Castello'n - hvor folket var i fullt arbeid.

Her plukker damene av blomsterbladene.


Fine Tonnino, slottsmureren som vi kaller han. Ja, han er murer og vet om alt som skjer i Castello'n og er også med på alt som skjer her, med andre ord - en meget driftig kar. Her legges kaffegrut som rammer på blomsterbildene som skal lages:



Det er varmt, det er faktisk veldig varmt her nede for tiden, men gradestokken som vipper over 30 grader... litt tidlig for juni mnd å være:


Her ferdig bilder - flotte ikke sant?



Vil du vite mer ? Kan du lese om det her !

7 kommentarer:

Monica Gullesen Hansen sa...

Så fantastisk! Og dette er laget av blomsterblader?
Lekkert, noe sånt hadde ikke fått ligge i fred her nei.

Kos dere i finværet, det har kommet hit noen dager og det er deilig.
Godt å se at verden "tiner" for dette har vært en kald vår.
Håper å få en stund i solveggen om ikke lenge.

Ha en flott dag videre.

Sidselsidserk sa...

Å dette var flott! Så deilig at det er varme hos deg, her i Trøndelag lar sommeren vente på seg.

Kos deg videre:-)

Bente sa...

Dette er bare helt fantastisk. Synd det var så tidlig i år da, men jeg gleder meg til å se alle Hortenisane i full blomstring. De har jo vært litt på hell de siste årene vi har vært i Bolsena. Husker veldig godt prosesjonen av de gestlige som vi så i fjor. Var ikke det også noe med Corpus Domenis?
Morsom opplevelse igjen Helen med å møte jentene fra din barneskoletid. Mange som runder år i år vettu.

Fru Tunheim sa...

Har du sett så nydelige blomstertepper. Så dem på Instagram også. Heldige flotte deg i skjørt og sandaler. Det frister, for her er det bikkjekaldt og jeg som starter på 3 uker sommerferie på torsdag. Altfor tidlig synes jeg, men jeg kan ikke få gjort noe med det dessverre.

Ha en fin kveld.

Ingvild sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Ingvild sa...

Dette er jo helt fantastisk å se på!
Kunstverk =)

Skjørt og sandaler så deilig ut...
Jeg skal ikke engang fortelle hva jeg har på meg..brrr...

Anonym sa...

Absolutely beautiful...and such a lot of work!!!!