7. juni 2015

Bedt bort til hundreårslag !

Det var vi på, denne lørdagen 6 juni - og det i Bolsena / Italia !!

Dette var faktisk ett norsk ektepar, som har en leilighet her nede, hvor jeg kjenner fruen - tilbake til barneskolen, vi gikk i parall klasser - jeg i B og hun i A klassen på Tåsen skole i Oslo.

Har nevnt historien her før, men tar en kort versjon, da den er ganske spesiell, jeg denne kvelden måtte fortelle den ved flere anledninger.

Da vi holdt på å bygge ferdig Villa Helena (vi kjøpte ett halvt ferdig hus, som måtte gjøres ferdig) dro vi ned til Italia 1 gang i måned, pga oppfølgning/møter. Vi ble kjent med ett annet norsk par, som bodde på samme hotell som oss, da de også holdt på med ett prosjekt i Montefiascone. De fortalte om ett annet norsk par med barn, som var i Bolsena - og de måtte vi da hilse på. Så en kveld var vi invitert bort sammen med våre nye venner fra hotellet. Vi ringer på døren, og en kjekk mann åpner opp og ønsker oss velkommen, sier her kommer min kone:

Idet hun kommer til synet, ser vi på hverandre og utbryter i kor:

Men, deg kjenner jeg jo, du er Lisbet og hun sier til meg: og du er Helen !!

Våre menn ser forfjamset på hverandre og skjønner ingenting. Før vi forklarer at vi har gått på samme barneskole i 9 år, men i hver vår klasse. Under ungdomstiden hadde vi jo snakket litt sammen, kanskje vært på samme fest o.l. At vi da etter ca 25 år skulle møtes igjen her i bella Italia, var rett og slett magisk ! Ganske utrolig, syns du ikke?

Siden har vi holdt kontakten, og derfor var vi invitert til dette flotte bursdagslaget.

Det var ialt 67 personer som deltok, 61 personer hadde fløyet inn fra Norge, noe jeg syns var helt amazing. Det ville etterhvert dukke opp ett par jenter til fra barneskolen, som idag var blitt damer, ganske så morsomt å oppleve kan jeg fortelle deg.

Her sees vertinnen, når bussen med ca 60 norske gjester fra Oslo, entrer ristorante il Pinzale, som ligger rett utenfor Bolsena by, derfor buss på gjestene, fra hotellet hvor alle bodde:



"Okey, jenter fra Tåsen/Nordberg, still dere på rad"
(meg som fotograf, så derfor er jeg ikke med, og min kjære er aldri i nærheten når jeg kunne trengt han)

Lene, i midten, roper på mannen: ta nå bildet du og Sigurd !



Da var de klare, fra venstre (for min egen skyld)... Lisbet, Monica, Kathinka, Lene, Lisbet, Cecilie, Line og Ellen !! Ja, alle fra "mitt kull" -  en flott bukett av 50-åringer !


Min venninnes mann, altså nok en jubilant:


Bevis på at jeg var tilstede, fikk en til og ta til bildet av vårt bord .....


Nyyyydelig mat, og selvsagt 4 retter, dette er kun forretten, etterfulgt av fylte pastaputer, så hovedretten som var kjøtt med tilbehør:


Avsluttet det hele med klassiske tiramisu til dessert:


På innbydelsen sto det tydlig, dette var ett gave-/tale fritt selskap, gaven var å møte opp. Men, jeg tenkte vi måtte da synge bursdagssangen, og sier til damene på mitt bord, at dette må vi ta initiativ til. Vi all tre klirrer på glasset likt, og reiser oss opp, hvorpå jeg begynner å si:

"Jeg vet det er tale fritt selskap, så derfor har vi tenkt å synge for dere....(opphold, mens vi ser på en haug med overrasket ansikter, som liksom sier...herregud skal de tre der synge for oss?)....før neste fortsett med å si.....vi skal alle synge....bursdagssangen., på 1, 2, 3 !

Og som vi lo etterpå, da vi snakket om de måpende ansiktene til gjestene, som ett øyeblikk trodde vi tre skulle synge...hahaha...ubetalelig

Kvelden endte med full dans.....og klart "kullet" er jo oppvokst på det glade 80.tallet, s hva passer vel bedre enn med musikk fra akkurat denne tiden ?



En virkelig festlig kveld, og jeg hadde noen artige øyeblikk i starten da alle ankom, og en etter en stiller det seg en dame foran meg og sier:

"Hei Helen, jeg kjenner igjen deg, vet du hvem jeg er?"

Greide å gjette alle unntatt 2, så fornøyd med det - når enn tenker etter har jeg jo ikke sett dem siden vi var 16 - 18 år, og det begynner jo å bli en stund siden.....

4 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Så utrolig gøy det må ha vært å møte alle dem og i de flotte omgivelsene... Noen ganger er bare livet herlig og det skal vi sette stor pris på når vi ser rundt oss. Håper dere har en fin tirsdag og varmere enn hos oss i alle fall. Dog, solen skinner i alle fall nå.

Sylvia sa...

Å, det må ha vært en helt herlig fest å være på Helen.
Og at du gjenkjente så mange. Det synes jeg er vanskelig, nå som vi er kommet opp i en sånn alder...he he
Jeg skulle i et " klassemøte" for flere år siden, for å planlegge klassefest sammen med to andre klasser . Da jeg ringte på døren, kjente ikke vertinnen meg igjen, for jeg hadde farget håret kobberrødt og fønet ut alle krøllene ( før rettetangens tid) Jeg hadde alltid livlig krøllete hår i ungdommen, så jeg så vel kanskje litt stram ut, der jeg stod ved hennes inngangsdør...he he
Så nydelig mat dere fikk. Akurat etter min gane. Sjømat er min absolutte favoritt.
Og det med å bli med på bilder, vel, det kjenner jeg jo igjen. Godt du iallefall ble med på et bilde, Helen.
Ha en fin dag. Her pleies en lei bihulebetennelse, så jeg tar livet med ro for tiden.
Klem

Maliva`s verden sa...

Utrolig koselig historie, og for en flott fest. Sitter selv og planlegger vår 50x50 års fest som skal feires i Ste.Maxime om et par uker. Blir ikke akkurat fløyet inn så mange, men en god blanding av franske, engelske og norske blir det. God sommer til deg fra meg.

Anonym sa...

How lovely that you could all meet up again after so many years, and I'm quite sure that you had a lot of "catching up" to do!!!