11. juni 2015

Årets lille sommerfest !

Retter sagt, sommer-lunsj på Villa Helena. Er en tradisjon vi nå har hatt endel år, eneste forskjell ett år - var at vi hadde det i Bolsena hjemmet vårt, men stort sett alltid på Villa Helena.

Forberedelsene startet alt mandag, med og bestille en hel laks i min lokale fiskebutikk i Bolsena, samt 2 kg blåskjell. Hadde tenkt ut norsk sommer meny, og italiensk dessert, pannacotta, som Sylvia har lært meg å lage, tusen takk Sylvia.

Her er laksen gjort klar for ovnen, jeg hadde kvelden i forveien laget potetsalat, og hadde ellers asparges med hollandaise saus til (takk Toro for posene dine):


Min kjæres jobb, er å hakke opp alt til blåskjellene, for når jeg hakker løk - kommer tårene og med andre ord sminken renner.


Pannacotta til 6 porsjoner, sto natten over i kjøleskapet, så deilig med alt man kan lage i forkant !


Så den hyggeligste oppgaven, syns jeg, dekke bordet her:


Vi har her ett stort steinbord som rommer 12-14 personer, men idag altså 6 stk.


Selvsagt er vinen viktig ! Idag hvitviner, til forretten hadde vi en San Giovanni Della Sala fra vinhuset Antinori, og til laksen hadde vi valgt en Vermentino fra Sardinia:


Hyggelig med tradisjoner og glad vi fikk til denne lunsjen i siste liten - før vi gir fra oss Villa'n til nordmenn som har valgt å ha sin etterlengtet sommerferie her !

Glemte å fortelle, vi skulle begynne kl. 13.00 og 13.05 ringte ett av parene her og sier:

- nå står vi utenfor døren din og ingen svarer ! 
Hvor er dere ?
Hvorpå min kjære sier, men hvor er du...ikke i Bolsena vel...? 

Jo, det var de....vel, det var ikke vi og min kjære hadde faktisk glemt å spesifisere hvor de skulle møte opp denne dagen....uff, var jo litt komisk og da....men, de kom ihvertfall smilende opp og sier, ikke lett for oss, for ifjor var vi jo i Bolsena, og nå er selskapet igjen tilbake til Villa'n.....jaja, sånt skjer :)

Fra helgen er vi igjen tilbake i Bolsena, og jeg gleder meg til det og jeg !

5 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Guri malla så herlig det ser ut og menyen hørtes også fabelaktig ut. Tradisjoner ersikkertveldig kjekt. Jeg har ikke noen siden jeg jobber til alle tider. Da er det umulig å holde på dem fra år til år. Deter jo fint at dere har det like hyggelig både på Villaen og i borgen. Det er en god egenskap å trives der man er. Ha en fin kveld. Her er det sommer i luften, herlig!!!!!

Monica Gullesen Hansen sa...

Dette var nok en lunch for minnebøkene. Ser så lekkert ut.
Herlig tradisjon.

Sylvia sa...

Åååå...Helen, så flott du har dekket på. Med blomster, servietter, vinglass og det hele.
Og med den fineste menyen, som jeg hadde elsket. Og med god vin til.
Så morro at du får til Pannacotta'en som jeg lærte deg. Nå må du prøve deg frem med litt smaker også. Kanskje servere med frø fra Granateple neste gang, så får gjestene noe å knase i. Eller hva med å hakke noen pistasjenøtter, som strøs over en kremklatt på toppen?
Uansett, så ser det ut som om gjestene koste seg hos dere, selv om de dukket opp på feil sted, he he......
Jeg er blitt litt bedre, men ikke helt. Men er glad for å slippe stresset med å tvinge meg på jobb når jeg er syk. Det er veldig slitsomt.
Synd med finværet...for jeg tilbringer dagene innendørs, helst under et pledd. Men nå strikker jeg iallefall litt igjen.
Må bare si at all mat under pergolaen deres hadde smakt fortreffelig. For et nydelig sted å være.
God helg.
Klem

Bente sa...

Nok en hyggelig tradisjon. Og tradisjoner setter vi jo pris på. En deilig meny, både norsk og italiensk. Og vinene, San Giovanni er jo vinen vår. F og jeg skal nyte den siste T kom med, i kveld til reker. Nå ligger sommertøyet utover og koffertene skal finnes frem. NÅ er det juni og vi kommer til Italia!!!!!!!

Anonym sa...

The salmon looks delicious and I'm sure it tasted fantastic!!! Salmon is my favourite fish and I could eat it every day...well, actually I do eat it 4 times a week!!!
I'm sure your guests enjoyed their delicious meal and the wine too!