3. mai 2015

Lørdagsturen ...

... ble en liten utflukt rett oppi gaten, fra Castello'n, til det arkeologiske utgravningene av Volsinii...

Den gamle etrusker byen hvor jeg fant følgende på wikipedia for deg:

Politisk og religiøst sentrum av største betydning, de gamle kildene vitne til sin ødeleggelse i 264 f.Kr. av romerne , hvoretter den ble gjengrunnlagt den romerske byen Volsinii (også kalt moderne Volsinii ni), gjeldende Bolsena . 

Så joda, gamle greier dette her, men av og til er det moro å se på, og prøve å tenke seg hvordan det så ut her...for herrens mange år siden:


Her har det i sin tid vært en kirke, men idag sees kun konturene av hvor denne lå. Jeg har vært her før, men sikkert ett år siden sist.

Det er fint å gå rundt her, stille og fredelig. Min kjære var hjemme og jobbet, så jeg tuslet rundt her alene:


Mellom busker og trær skimtes Castello'n:


Jeg vender tilbake dit, og vandrer litt rundt inni her, tar bilder til ett innlegg til min andre blogg, som du kan se her ! Den leses mer av gjester, som skal leie Villa Helena sommerstid, og her får de litt tips m.m.

Kikker innom døren til Guiseppe, kunstner/keramiker. Det er han som lager alle disse morsomme "hodene" som jeg har vist her inne før og jeg bare elsker inngangspartiet hans.



Kun noen få dager igjen her, før avreise til Norge venter oss.... så da må jeg liksom "ta inn" Bolsena ånden litt...:)

Det er så deilig å vandre rundt her !

4 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Du er jo heldig da som kan variere mellom Italia og Norge og kjenne deg like hjemme begge steder. Akkurat nå har jeg lyst på litt sommervarme. Båten er i sjøen og vi er klar.

Ha en fin kveld.

Sylvia sa...

Heisann
Greit å kombinere begge hjemmene og ta det beste fra begge to. Det er det du gjør Helen.
Herlig historie i forrige innlegg. Det er nok mange som har slike historier å fortelle.
Ja, det stemmer, jeg drar snart på tur til.......vel, det får du se når jeg lager mitt første innlegg derfra neste uke. Men det har med familie å gjøre. Du tippet rett der også ;)
Nå har jeg spist Spansk Tortilla som jeg laget etter jobb. Men først gikk jeg tur med hunden vi passer. Og nå hører jeg sofaen kalle, for der skal jeg tilbringe resten av kvelden. Utrulig masete på jobb i dag, og kundene tømte meg for energi. Nå skal jeg lade batteriene igjen med strikkepinner og garn.
God tur hjem. Her er det meldt regn hele uken. Men tenk hvor grønt og fint det blir etterpå.
Klemmer fra meg.

Ingvild Benedicte sa...

Håper du tar med deg litt varme
hit til Norge når du kommer =)

Utrolig kule de hodene til Guiseppe!

Anonym sa...

I can understand that you enjoy your little walks...so many lovely things to look at!
Have a good trip back to Norway!