24. mai 2015

Kultur påfyll !

Det trenger jeg av og til - og denne gangen skulle jeg hit !

Hvor jeg på den ene siden så 2 store cruiseskip til kai, og denne "greia" her, som tjaaa, la meg være ærlig, ser ut som en gjenglemt rør laget i betong.

Men, det er det ikke, derimot er det kunst:



Jepp, jeg skulle se nærmere på Opera bygget, Oslos stolthet:


Første som møter deg idet du nærmer deg bygget, er denne damen her:



Kirsten Flagstad, Norges første soprano diva - tilbake til 1930 tallet. Hun var født 12. 07.1895-7.12. 1962. Så ja, er vel da 120 år siden hun ble født !

Du vet hvor du har sett henne før? Avbildet på 100,- kroner seddelen vår, og har du sett nøyere på "baksiden" ? Det tipset fikk jeg.....kommer tilbake til det, hvis ikke du alt har dratt fram lommeboken din for å kikke?

Jeg hadde en avtale idag, med min fine venninne Kjersti. Litt tidlig ute, ga meg tid til å se på disse vakre bildene, som var utstilt i foajeen:


Hva skulle så Kjersti og jeg gjøre? Bortsett fra å spise lunsj, så klart. Først skulle vi på omvisning av dette utrolige bygget. 

Dette var noe jeg rett og slett "dumpet" borti før jul, da jeg hadde kikket etter billetter til Nøtteknekkeren, fant da ut at disse ble jo solgt ut i august...kanskje litt overdrevet, men det fantes ikke en ledig billett da jeg kikket. Derimot dumpet jeg, som sagt borti ordet "omvisning"...hmm...hva var så det?

Vel det skulle vi finne ut av idag. Billetter var bestilt på nett her ! Koster kun 100,- pr hode.

Som alle vet idag, norske arkitektkontoret Snøhetta vant konkurransen, som ble utlyst i hele verden. Bygget sto ferdig, og ble innviet i 2008.

MEN, viste du at dette kunstverket er laget av en italiensk kunster? Niks, det ante ikke jeg heller og i farten husker jeg ikke hva hun het, sorry. Artig og litt rart er det.....syns jeg.

Inspirasjonen er hentet fra ett maleri, som forstiller et skip som forliste i isødet. Ja, vi fikk se bildet av det maleriet, under vår omvisning:


Operaen har 3 saler, og her hovedsalen, hvor ikke en stol har helt identisk stoltrekk !!

Vevingen/mønstret gjør at alle er litt forskjellige. Utrolig flott treverk, artig å få høre om hvilke hensyn man må ta, og grep som må gjøres for at akustikken skal være i verdens klasse.


Under omvisning går man "behind the scenes" som man ville sagt på engelsk, og der var det ganske forskjell fra hva vi tenker er inni Operaen.

Gjennom en dør og volia, en hel rad med vinduer mot venstre viser oss dette synet her:


Ja, hvem hadde vel trodd det var en hage i midten av hele Opera bygget?? Stilig, ikke sant ?

Vi fikk ta en titt innom kostyme avdelingen, hvor det blir sydd/laget ca. 4.000 kostymer hver år !! Ganske imponerende, og det var vel 40 syersker der. De hadde til og med ett eget stryke rom.

Guiden vår, Roald, en pensjonert solist, var vår guide, på denne veldig interessant omvisningen denne dagen.

Skal du være turist i Oslo, er dette en utflukt jeg ville anbefale deg å gjøre, hjelper selvsagt hvis man er litt interessert i arkitektur m.m.

Vi avsluttet med lunsj inni Operaen, får å liksom la inntrykket etter en times tur, synke inn ! Og hva var så på andre siden av 100,- lappen ?

Vel, Kirsten Flagstad var den første Operasjefen i Oslo, den gang det lå i Operapassasjen, og det er salen som er avbildet ! Det hadde jeg faktisk aldri lagt merke til ! Hadde du?

Takk fineste Kjersti, for en utrolig artig utflukt, og som du ser - ble det champagne lunsj på oss:


Se her angående Kirsten Flagstad festival i sommer !

Og vil du se henne synge i USA, se klipp her ! Det sies at hun reddet Metropolitan Opera house fra randen av konkurs, da hun sang fra Wagner, hennes spesialitet.

6 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Så gøy det må ha vært på den turen, Helen. Studenten og jeg var på balletten Tornerose høsten 2008. Det var så gøy og vi satt nesten midt på rad 2. Magisk!

Sylvia sa...

Å, for en hyggelig dag dere må ha hatt.
Jeg synes Operabygget er så flott, og sitter alltid å ser på det når vi er på jobbmøter på Hotel Opera to ganger i året.
Og det hadde faktisk også vært morro å hatt denne omvisningen som dere hadde. Men, nå fikk jeg jo bli med dere en liten tur, da.....
Det røret som er utstilt er egentlig ganske flott. For man kan oppleve det, ved å krabbe inni og over det. Jeg hater kunst der det står IKKE RØR, særlig hvis man kan klatre på det, eller vil kjenne på marmor feks .
Nå nytes den ekstra fridagen i Pinsen ved å strikke ferdig Retrojakka jeg startet på før jeg dro på ferie. Den blir fargerik og fin.
Den gule sommertoppen din blir nok kjempefin. Håper garnet holder til mål.
God tur hjem på tirsdag Helen.
Klemmer

Anonym sa...

Very interesting, and the pictures are lovely!!!

fruentimmeret sa...

Så ut som en perfekt utflukt.

Fine bilder :-D

Kjersti sa...

Så fint å lese om utflukten vår. Du er jammen flink til å huske alt omviseren sa, Helen! Han var jo så superflink, dagen var helt perfekt! Takk for at du foreslo det :)

Ingvild Benedicte sa...

Så gøy å se!
Og artig å se den YT videoen...
Fant en annen YT video også, dokumentar om henne.
Var faktisk veldig veldig interessant =)