17. mai 2015

17 mai !

Er dagen hvor bunaden ihvertfall "lufter seg":



Bunaden min, er arvet etter min bestemor. Den er fra Valdres, den gamle typen.....

Jeg husker veldig godt at hun satt og broderte på denne. Ja, hun broderte alt selv, og fikk den sydd dammen på Husfliden i Fagernes !

Den hang i skapet mitt i mange år, hvor jeg ikke hadde lyst til å bruke den - men, visste at en dagen ville jeg sikkert bytte mening om det....og det gjorde jeg. Fikk den sydd inn slik at den passer meg perfekt, og den blir vel kanskje brukt en gang i året ! Men, er det ikke ofte sånn med bunader da?

Hvis "bunadpolitet" ser dette, ja jeg har på meg solbriller fra Dior, sikkert ikke greit, og ja, det var kjølig når jeg skulle gå til Scandic Havna Hotell på Tjøme, så jeg tok på meg en min "Sonja-cape" som jeg kaller den, i ull, så den varmer bra, sikker ikke lov å bruke det heller, men vet du hva? Det bryr jeg meg virkelig ikke noe om.

Vi hadde en rolig 17-mai feiring, med å se på NRK1 sin sending, men vi skulle bort til lunsj !

Vi hadde bestilt oss bord her, med denne fine utsikten:


Her skulle 17-mai lunsjen spises ! Sammen med mange andre bunad-kledde:


Det var lunsj buffét, og den var flott og fristende:


Eget rom hvor kakebordet sto:


Tok med meg min kjære, som jeg syns tar seg såååå godt ut i dress ! Men, igjen hvilken mann ser vel ikke bra ut i dress ?



2 kommentarer:

Anonym sa...

The 17 May "kaldtbord" looks so inviting...and I'm sure everything tasted delicious!!!
So nice to see you in the bunad!!!

Jorunns hobbyblogg sa...

Bunad er stas, og nå er ikke bunadpolitiet så strenge lenger, for det var vel sånn før i tiden at man tok det man hadde. Jeg hadde en Oleanna jakke over min bunad i år, tilfeldig vis passer fargene veldig godt sammen.

Maten så helt fantastisk ut
God pinse
Jorunnn