14. april 2015

Søndagsturen min !

Ble denne gangen alene, da min kjære skulle mekke på båten sin, som står så fint på gårdsplassen her - og MÅ snart uti innsjøen Lago De Bolsena !

Så hvor dro jeg?

Til en av mine favoritt byer rundt her, O R V I E T O:


Fra den underjordiske parkeringsplassen, kommer jeg etterhvert hit, Piazza della Repubblica, som idag hadde et lite bruktmarked å by på:


Jeg går hovedgaten oppover, målet mitt er Montanucci kafe:


Hvor en cappuccino og kake skal nyyyytes, mens jeg leser litt mer i guide boken min, som har så fint skrevet på forsiden sin, følgende tekst:

"A day in an enchanting Umbrian City, 
the middle ages and the renaissance, 
art and history".

Ja, det oppsummerer byen Orvieto ! Denne gangen skulle jeg se nærmere på.....


.....dørene til Domkirken:


De er laget i bronse, av kunstneren Emilio Greco, og det i nyere tid, da de gamle tredørene ikke kunne brukes lenger.

De er oppdelt i flere kolonner, som viser forskjellige motiver:



 Denne viser "besøker de syke":


Denne viser "gir husly til pilegrimer":


Disse dørene er enorme, og jeg fascineres av dette utrolig mesterstykket laget i 1970 ! Snur meg rundt å ser utover torget her, fullt liv en vakker vårdag, med knall sol og blå, blå himmel.



Så bar det hjem igjen, min kjære hadde invitert meg ut til lunsj, vi gjør ofte det på søndager - når vi er i Italia, litt helgluksus :) jeg elsker det ihvertfall.

6 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Så herlig det ser ut og så mye flott og herskapelig de bygde før i tiden. Nå har vi ikke råd til noe nesten, ikke i Norge i alle fall.

Monica Gullesen Hansen sa...

Å så herlig, setter så stor pris på dine postkort. Det er et friskt pust fra en annen verden som kommer inn til meg her i skogen. Den kirken minner meg om katedralen i Murcia i Spania. Jeg er ikke religiøs på noen måte, men lirker fasinerer meg veldig. Besøker alltid en i en ny by. Det er noe med stemningen der og det er jo så utrolig vakkert.
Kjærestelunch på søndager, hørtes veldig koselig ut.

Ingvild Benedicte sa...

Nydelig! =)

Jeg tiltrekkes alltid av kirker
og kan ikke gå forbi en uten å måtte gå inn..

vimza sa...

Takk for et nydelig postkort:) føler nesten jeg er der når du skriver. Det er så fasinerende med gammel arkitektur og ikke minst kirker. Å den kaka.....jeg fikk vann i munn :D

Anonym sa...

I remember when we went to Orvieto...it was so beautiful and there was so much to see!
The cappuccino and cake look delicious!!!

fruentimmeret sa...

Herlig å se igjen den vakre byen.

Nydelige gateglimt, Helen!