1. april 2015

Klargjøring til VÅR !

Med blant annet dette:


Krukker tas ut fra annekset, hvor de oppbevares vinteren gjennom. Min kjære klipper gresset for første gang i år ! Har du sett noen så glad over å få klippet gresset sitt ?


Vi var en tur på hagesenteret:


Lavendel bedet hadde måtte avvikles. Du ser antydningen til hvor bedet har vært.

Plantene hadde i løpet av 8-9 år blitt ENORME, og dessverre var de rett og slett blitt stygge. Fikk de fjernet i høst, og bedet sto nå nesten klart til å beplantes:


Først måtte det lukes...og mens jeg satt der og lukte, tenkte jeg at jeg ville lage stein borden rundt litt mer markant. Stein er ett gjennomgangs tema i denne hagen, og skal da "plukket" opp de grove stein veggene, som hver ende av huset er murt opp med.

Jeg måtte se med engang hvordan dette vil bli, så ut på bondens jordet bar det...med trillebåren på slep. Her henter jeg all steinen jeg trenger, må bare prøve å finne noenlunde samme størrelsen på steinene.

De ligger i hauger langs kanten av bondens jordet, hvor han samler de hver gang han har pløyd. Vi har selvsagt spurt om lov til dette for ett par år siden, han så nok litt rart på oss før han nikket energisk, si si prego ! Tenkte vel hva er dette for noen merkelig utlendinger som vil ha all steinen fra jordet mitt?

Jeg måtte jo å prøve dette ut FØR jeg var ferdig med å luke, og tenkte jo, dette blir fint, mere stein må hentes.


Mere stein er hentet, ja stemmer ikke helt ferdig med lukingen ser du, og stemorsblomstene måtte nedi øyeblikkelig:


Så begynte plasseringen av de oransje rosene jeg haddekjøpt inn, og det åpenbarte seg noen hindringer på sin vei, brått dukket det kummer opp som vi hadde glemt...haha.....da måtte rosene flyttes på....


... og til slutt hadde jeg funne plassene deres:


De skal jo graves langt ned, så dette hjelper min kjære meg med, samt planter de nedi...så jeg slipper og få torner i hendene mine:


Volia ferdig !

Og ja, jeg må kjøpe flere stemorsblomster, og rosene...vel de sååå veldig små ut i dette bedet, de er plassert med riktig avstand iflg infolappen som fulgte med.

Men igjen jeg er utålmodig iflg min kjære, jeg ville helst hatt de store og fiks ferdig med roser ASAP, for dette så da så smått og pinglete ut:


Tro om de vil blomstre første året ? Veldig spent på det !

Til da nyter jeg uansett dette vakre, grønne motivet fra gårdsplassen vår:


7 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Så nydelig dere har det. Planting og hagearbeidet er så hyggelig på våren, men gløden og entusiasmen forsvinner ofte litt utover sommeren. Og ja, rosene kommer nok til å bli store og fine etterhvert.

Fortsatt god påske til dere.

Ingvild Benedicte sa...

Alldeles nydelig!! ☼

Gleder meg som en unge til å få
pyntet og plantet i hagen her.
Tulipanløkene jeg plantet i høst
strekker seg allerede grønne og fine opp av jorden.

Jeg har også kjøpt stemor, men den står foreløpig i kjøkkenviduet...

Anonym sa...

You certainly have a lot to do at the villa...planting, cutting, clearing etc.but the end result will be beautiful!!!

Maliva`s verden sa...

Fantastisk vakkert sted dere har Helen....men sikkert mye arbeid som ligger bak også. Kan tenke meg dere koser dere xtra nå når familien er samlet. Fortsatt god påske. Klem fra meg

Jorunns hobbyblogg sa...

Så nydelig det blir, flott hage
Men hvordan er det med vanning hos deg?

Jeg tror helt sikkert rosene blomstrer i år, de pleier det her ihvertfall

Jorunn

vimza sa...

Så koselig innlegg:)
ja tenk å være så glad for å klippe greset:) , men jeg forstår det på et vis da, det er jo virkelig hyggelig når våren kommer og man får jobbe ute. Så flink du er med hagen din, jeg må si jeg får mye inspirasjon og er virkelig imponert.Gleder meg virkelig til hvert eneste blogginnlegg du poster. Takk for at du deler Helen:)

Monica Gullesen Hansen sa...

Dette blir en nydelig hage.
Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har sett de 3 siste postene dine her i bloggen, jaja, de er lest nu i alle fall.