23. april 2015

Bli med meg på tur...

.... langs åskammen av Bolsena, som tar meg forbi olivenlunder, på olivenlunder:


Jeg går faktisk på den gamle via Francigena veien, som i sin tid startet i Roma og endte opp i England. Vi snakker Romertiden ! Enkelte steder kan man ennå se de eldgamle steinen-hellene som ble lagt for å lage veien.

Fant dette på wikipedia:
The Via Francigena is the common name of an ancient road and pilgrim route running from France to Rome, though it is usually considered to have its starting point much further away, in the English cathedral city of Canterbury. As such, the route passes through EnglandFranceSwitzerland and Italy. The route was known in Italy as the "Via Francigena" ("the road that comes from France") or the "Via Romea Francigena" ("the road to Rome that comes from France").[1] In mediaeval times it was an important road andpilgrimage route for those wishing to visit the Holy See and the tombs of the apostles Peter and Paul.

Den dag idag, møter man av og til på "pilgrimer" som går deler av ruten/veien. Kjenner de alltid igjen med ryggsekk og en gåstav i hånden, samt kartet hengen foran på brystet, men idag møtte jeg ingen, er vel litt tidlig på året ennå.


Her måtte jeg stoppe opp litt, og frem med kamera. Se bare på denne farge kombinasjonen ? Blå himmel og blått hav eller rettere sagt innsjøn, grå blader på oliven trærne, grønt og irrgrønt samt gule blomster !

Noe så vakkert, så frisk og så deilig å se på:


Men, jeg hadde jo ikke hatt denne farge komboen i interiøret mitt ! Men i naturens interiør passer alle farger sammen !

Etter en stund deler bondeveien seg.....denne gangen skulle jeg ikke gå i flere i timer, så da går jeg ned til venstre her:



Da ser veien slik ut videre, litt gjengrodd med trær, og veien blir litt smalere:


Jeg passerer dette her, som tro det eller ei, er roten til flere trær, og de henger over veien !!!



Typisk italiensk, og finne noe slikt i en liten utgravning i steinen her, noe religiøst er hva...vel ikke alltid lett å vite:


Høydepunktet var dog å finne vårens første valmue !!


yesss....jeg koste meg virkelig på denne turen, se bare her, tok en liten "selfie":


7 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Skjønne omgivelser du har vandret i, Helen. Til å få fred i sjelen av om man skulle trenge det.

Bente sa...

Denne turen har jeg ikke gått Helen. Vakre farger er det jo i naturen og jeg liker naturfarger, eller mer jordfarger er riktig. Fargen på stueveggene mine ble jeg meget fornøyd med, fargen er sand med fargekode 1140. Du kan finne fargene på nettsiden til Jotun, men de er vanskelig å se på PC i forhold til veggen.
Skal prøve å ta bilder etter stua er malt, det er vanskelig motlys med alle vinduene.
Ha en fin torsdag.

fruentimmeret sa...

Turene dine minner meg litt om geocaching. På din vei finner du fine "skatter"

Kanskje du begynner en dag du også?

Jorunns hobbyblogg sa...

Takk for turen, fin tur som alltid, og Italia varmen kommer ut av bildene

Jorunn

Eva Helen sa...

Det ser så flott ut, der!
Skjønner godt at du koser deg.

Tusen takk, for turen!

Eva Helen sa...

Det ser så flott ut, der!
Skjønner godt at du koser deg.

Tusen takk, for turen!

Ingvild Benedicte sa...

Fantastico! ♥