18. mars 2015

Rakk ett postkort til...

...fant jo en postkasse, så et postkort ble virkelig sent avgårde til Mamma i England, og her kommer "kortet" til dere:


Ny morgen og solen skinte fra blå himmel. Med bobler til frokost, føler man virkelig at man er på en liten luksus ferie, og jeg elsker det.

Det var en liten frokostbuff'è , men min kjære hadde lyst til på en omelett, så spurte om det var mulig å få? Men, dessverre nei, kun det som sto framme.

Jeg sier til han at de har eggerøre. Hvorpå han svarer:
- nei det har jeg ikke lyst på, jeg liker best omelett eller speilegg.

Jeg blir litt undrende på dette og sier:

Men, søte deg jeg har jo servert deg eggerøre støtt og stadig?

Hmmmm, ja jeg vet det Helen, men helt ærlig så er ikke eggerøre min favoritt av egg.

Hæææ, du har jo fått det i 20 år?

Ja, jeg ville ikke såre deg, når du så glad og fornøyd har laget din eggerøre, så jeg spiser den selvsagt da.

Jeg kunne jo ikke annet enn å le meg ihjel. Fikk meg til å tenke på disse små utsagnene som ble sagt på 1980 tallet tror jeg det var, het noe sånn som: Kjærlighet er å si....også kom det ett eller annet.

I dette tilfelle passet det med:
Kjærlighet er å ikke si til din kone, at du ikke liker eggerøre, men spis den opp.....hahahahhahal


Bra vær var meldt for denne dagen:


Planen var Vatikan museumet, jeg hadde ikke bestilt billett på forhånd, stor feil !

Her var det sååå lang kø, at vi snudde med taxien - og ba den kjøre oss hit, til La Bocca Della Verita:


Det er utrolig populært blant japanesere å se, og det stemte bra. Det var nesten kun oss som europeer i køen denne morningen og alle japaneserne.

Så hva er dette? Mouth of true, som det heter på engelsk.

La Bocca della Verità  is an image, carved from Pavonazzo marble, of a man-like face, located in the portico of the church of Santa Maria in Cosmedin in RomeItaly. Most Romans believe that the 'Bocca' represents the ancient god of the river Tiber.
The most famous characteristic of the Mouth, however, is its role as a lie detector. Starting from the Middle Ages, it was believed that if one told a lie with one's hand in the mouth of the sculpture, it would be bitten off. 

Og da jeg fant dette her:
The Mouth of Truth is known to English-speaking audiences mostly from its appearance in the 1953 film Roman Holiday. The film also uses the Mouth of Truth as a storytelling device since both Hepburn's and Peck's characters are not initially truthful with each other.
This scene from Roman Holiday was parodied in the 2000 Japanese film Sleeping Bride by Hideo Nakata.
Skjønner jeg nå hvorfor alle japanesere vil hit og ta sitt bildet, med hånden sin inni "munnen", og ja, vi beholdt hånden på:


Såpass tidlig ute, var det liten kø her, og vi fortsatte inn i kirken.

Så begynte vi igjen, på vandringen vår i Roma. Her noe av hva vi så på vår vei, som jeg tror de fleste kjenner igjen:










Her sees min kjære, på vei ut av nok en kirke, her tente vi lys. Det var veldig stemningsfylt å gå rundt her inne, da de spilte nydelig bakgrunnsmusikk:


Kan du tro det? Jeg var ikke innom en eneste butikk i hele Roma, derimot var min kjære innom sin favoritt Gutteridge, og som du ser ble en pose med hjem derfra:


Lunsjen ble igjen spist ute, på en piazza, denne gangen med utsikt mot.............


....vakre Phanteon, alle guders tempel, er en av de best bevarte bygninger og mest betydningsfulle monumenter fra den romerske keisertids arkitektur:


Må alltid en liten tur innom dette vakre bygget:



Så hvorfor skulle vi kose oss i Roma?

Vel, det var en liten før-feiring av min kjæres bursdag, som var den 14 mars og fylte litte bitte granne rundt tall, 65 år.

Jeg hadde kost meg hvert minutt i Roma, og været hadde vært perfetto ! Da fikk jeg postlagt det siste postkortet:


Håper du hygget deg med postkortene, og har du ikke alt vært i Roma, er dette en by som du bør sette på listen din.

Du behøver ikke være interessert i kunst og malerier, dette er en perfekt by og bare vandre rundt i hele dagen. Noe jeg tydeligvis hadde gjort, hadde nå fått gnagsår på lilletåen.

Når jeg ser tilbake, var høydepunktet for meg å besøke Castel Sant Angelo, endelig fikk jeg sett dette flotte bygget !!

Åhhhhh, jeg elsker ROMA ! som baklengs skrives amor....need I say more?

7 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Flotte postkort du sender oss, Helen. Ha,ha,mannen din altså. Godt gjort å ikke si noe på alle de årene, men det kunne faktisk min mann også gjort. Men jeg derimot, hadde aldri klart å tie stille...

Monica Gullesen Hansen sa...

Reine reise guiden dette. Så herlig. En dag skal vi nok til Roma. Min kjære skal til Italia i September, da til en by i nærheten av Pisa. Jeg skulle egentlig bli med, men det gikk ikke denne gangen.
Forresten hvordan er det med garn i Italia? Ull/bomull? DET vil jo stå på min handleliste :)
Ha en flott kveld videre.
Del gjerne postkortet ditt på min Link up i bloggen :o)

Bente sa...

Du får meg til å lengte så tilbake. Heldigvis har jeg flybilletter i juni. Koselig i Roma når det ikke er alt for varmt også. Blir aldrig lei den byen. Som du sier Helen er det for meg AMOR!

Sylvia sa...

Herlige Roma. Jeg var på omtrent alle de stedene dere var på også, da jeg var der. Jeg elsker Pantheon. Vet du at han eksperimenterte med former da han tegnet bygget, arkitekten ( som er veldig kjent, men som jeg ikke kan huske navnet på nå, litt seint.... )
Bygget er nemlig tegnet med rund, firkant og trekantene former. Han ville bevise at alle disse kunne gå sammen i et bygg.
He he...snille mannen din, som ikke har sagt at han ikke er så glad i eggerøre. Og som har spist det du har laget til ham. Da kan jeg bare fortelle at min far fikk endelig sagt til min mor at i alle de år hun har smørt niste til ham, har han ikke likt gulost på nista si, men han har spist den......

Elisabeth sa...

Takk for nok et herlig postkort å drømme seg tilbake til den fascinerende byen igjen. Jammen fikk dere mye med disse dagene.
Gjenkjenner den lange køen til Vatikanet. Tror vi ventet 1,5 t før vi kom inn. Pluss at vi gikk i kø inni der også. Men flott var det.

fruentimmeret sa...

Snakk om tålmodig drøvtygger til mann du har. Kjetil ville sagt fra, det kan jeg være trygg på. Men det hadde jo jeg gjort også. Hehe.

Jeg kjente meg igjen flere steder fra bildene dine, noe som gjorde at nå begynner det å rykke til i reisefoten. Jeg vil tilbake til Italia og Roma.

Takk for nydelige glimt fra hverdagen deres.
Stor klem og god helg!

Anonym sa...

Fantastic pictures!!! I really enjoyed looking at them...so glad you enjoyed the trip!!!