15. mars 2015

Ny dag i fantastiske Roma !

Som begynte med frokost på hotellets takterrasse, hvor frokost salen var:


Fra hotell rommet vårt, så vi over til dagens første kultur innslag:


Galleria Nazionale de Arte Antica, Palazzo Barberini:


Bli med, etter å ha gått gjennom denne flotte søyle portalen her:



Bygget er stort, og det er sal på sal, på sal...med malerier utstilt:


Jeg blir like opptatt av å se opp, da de fleste himlingene er fantastisk dekorerte:


Enden av første etasjen, hørtet vi det klukke i vann, og der var det jammen meg en liten innendørs vannfontene:


Meg, som koser meg med litt kultur påfyll...skal sies, det blir mye å ta inn, masse inntrykk, så etterhvert går vi raskere gjennom her sal, man greier ikke å fordøye alle bildene, veldig mange har religiøse motiver.


Åhhh, for en trapp !!


Som førte oss opp til 2 etasje, og ennå flottere himlinger:


Nå kom vi til endel portrett malerier, og denne fyren så da kjent ut? Joda, det er  Henry VIII, malt av Hans Holbein. Høres da veldig skandinavisk ut ? Så jeg måtte google fyren....

Dette er hva jeg fant:
  1. Hans Holbein den yngre var en tysk maler. Kunsten hans faller inn under stilretningen nordlig renessanse og han var blant de fremste av portrettmalerne i sin periode. Wikipedia

Så han var altså tysker, og utrolig flink til å male portretter:


Noe grusomme motiver, men sååå levende malt,ser jo ut som et foto:


Vi endte opp i denne enorme salen, prøver å vise dere her hvor høyt det er under taket ! Og igjen, en rikt utsmykket himling, som alle tok bilder av:


Etter kunst malerier, sto dette bygget på listen min, jeg skulle endelig få sett Castel Sant Angelo. Ikke rart jeg var glad, dette hadde jeg gledet meg veldig til.


Noe jeg har drømt om lenge, flere år faktisk, første gang vi hadde tid, var det stengt, det var jo en mandag. Så etter det, var planen - når vi skulle på en liten ferie her, skulle dette bygget besøkes.

Ja, prester, munker og nonner ser man i Roma by, ikke så ofte i Oslo...hehe




Bygget er som jeg trodde, fantastisk morsomt, er litt sånn labyrint - sikkert fordi den er rund. Høyere opp du kom, ble utsikten bedre utover Tiber og byen:


Denne engelen er vel den mest kjente. Den brukes ofte som kulisse i Operaen Tosca, for da vet man at her skal Toscas elsker henrettes, siste akt - i Operaen altså!



Her var det så moro å gå rundt, og midt i blinken for min kjære, han og syns slike bygg er artige. Rundt ett hjørnet dukket det opp en liten uteservering, og ett ledig bord som bare ventet på oss !

Så klart vi måtte sette oss ned her, og nyte ett glass med Prosecco:


Igjen ser man tegn til James Bond innspillingen jeg nevnte tidligere. Se alle de hvit lastebilene, innenfor inngjerdingen?

Da vi gikk forbi der, sto det også 4 kliss like Land Rovere, så jeg kan vel avsløre at den bilen er med i filmen. Vanligvis er det her turistbussene parkerer;


Da var vi var mettet på kultur og historie, og hoppet inn i en Taxi, greit å støtte den næringen også, og dro igjen tilbake til:


Hvor lunsjen skulle innstas, sjarmerende Piazza, og karen til venstre bildet er typisk forretningsmann du ser i Roma by. De er så elegant kledd og med slips. (Skal innrømme, var ikke helt klar over at han ble med i bildet mitt, skulle bare kjapt knipset bygget og litt av torget)


Ved vannfontenen, tro hvor mange vannfontener det er i Roma?, ..så var det musikere som spilte opp, og gjett om det var stemningsfylt:


Vi satt bare og lot inntrykkene synke inn, og nøøøøt Roma !

Tro om ikke jeg har ennå ett postkort på lur? Tok jo 187 bilder på denne mini ferien.....hehe

11 kommentarer:

Monica Gullesen Hansen sa...

*puster ut* Maraton i kultur i Roma.
du verden for en tur dere har. Lurer jo på hvorfor i all verden det er så høyt under taket? Det er jo både dyrt å lage og å drifte, tenker på vedlikehold og oppvarming... Jaja, mye skal ha mere, var vel det som gjaldt, den gang da...
godt dere pauser og henter dere litt inn, mye å fordøye ja.

Her skinner sola, men bare -1 idag tidlig, håper den varmer litt mere etterhvert.

Sylvia sa...

Hei kjære Helen
Takk for at du tar oss med til herlige Roma. Der var jeg for, vel, det må være rundt 15 år siden. Det var litt av en opplevelse.
Har alltid ønsket meg tilbake dit.......
Så takk for at du deler så mange bilder med oss. Jeg kjenner meg jo igjen flere steder.
Og man kan miste pusten av mindre, når man opplever så fantastiske kulturskatter på en gang.

Her bakes det igjen i dag, pizzasnurrer!
God søndag. Klem

Anonym sa...

What a wonderful city!!! I see that Henry V111 of England has a place in the Palazzo Barberini! You certainly need a a few days to see all the beautiful sights in Rome!!

Anonym sa...

PS. You really have used your camera a lot...187 pictures Wow!!!

Vivian Rivenes sa...

Kjenner det er på tide med en Romatur igjen. Har faktisk aldre besøkt Castel St. Angelo, så kanskje det skal være mitt neste "kulturelle innslag" :)

Fru Tunheim sa...

Roma..smelt! Jeg har aldri vært der og det ser så nydelig ut.
Med så mye barberimotiv på maleriene skulle man tro at det fantes mye av det på den tiden og at man hadde lært av historien, men det ser ikke slik ut med tanke på hva IS holder på med.

Jeg når også et metningspunkt når jeg er på store museer. Det blir så mye og vi må nesten bare velge ut noe vi vil se.

Å sitte på en fortauskafé å bare observere og leve er er også balsam for kropp og sjel.

Ønsker dere en nydelig søndag.

Jorunns hobbyblogg sa...

Nydelig Roma stemning i dag og, humrer litt jeg, for vi pleier jo å der dere har tatt taxi :)
På den plassen i trastevere har vi kjent igjen musikere fra år til år, var dere inni den nydelige kirken der?

Og vi har da aldri gått inn i engleslottet... Bare snakket om det mange ganger, så jo veldig spennende ut, så neste gang tenker jeg
Takk for turen

Gleder meg til neste postkort
Jorunn

fruentimmeret sa...

Det blir litt for mye kosing på dere om dagen.

Tenk på oss kontorrotter også.


Neida, bare tuller... Hehe

Takk for flotte postkort :-)

Kjersti sa...

Så mange fine inntrykk dere har fått! Koselig å lese om :)

Elisabeth sa...

God morgen.
Nå drømmer jeg meg bort til Roma i dine flotte to blogginnlegg. Og tenker tilbake til turen vi hadde i mai for noen år siden, med bl.a. middag i Trastevere.
Å så mye fint dere fikk med på miniferien deres.
Ja takk! Jeg orker gjerne fler slike innlegg.

Elisabeth sa...

Og du, den lille videosnutten med musikk som du la ut på Ig fikk meg til å være der - i Roma - akkurat et lite øyeblikk.