23. februar 2015

Glimt fra helgen !

Som startet fredag kveld, sammen med min gode venninne M.....

Vi hadde pyntet oss opp, og skulle ut til middag. Bord bestilt på ærverdige Theatercafeen, og en aperitiff tas først i Dagligstuen....ja, du gjettet riktig, italienske bobler (gudskjelov hadde de det). 


Jeg hadde som sagt bestilt bord i forkant, men ikke hvilket bord. Hovmesteren spør oss om vi vil sitte ved vindu, eller midt i lokalet? Vindu svarer vi i kor.

Vi blir vist til bordet vårt, og det viser seg og være akkurat det samme bordet jeg satt ved 20 desember i fjor med venner ! Du tror kanskje mitt navn var den som bestilt før jul også, men det var det ikke....så dette var ett veldig merkelig sammentreff.

Bordet har en virkelig fin plassering, spørs om det blir mitt stambord? He he


Veldig fristende meny her, lett å bestemme forretten, som ble kamskjell til M og jeg (selvsagt) tok foie gras, samme tok jeg da jeg var i London, hva kan jeg si ? Elsker foie gras, og morsomt å se hvordan den serveres her:


Hovedretten var ikke like enkel å velge, til slutt falt valget på blåskjell - med god hjelp fra en utrolig dyktig kelner, som faktisk foreslo at vi skulle dele retten, slik at vi orket dessert !

Som sagt som gjort, porsjonen kom da ikke i en skål med to bestikk til, men virkelig delt - i hver vår dyp tallerken:


Kvelden ble avsluttet ved elleve tiden, og i garderoben var det ikke mange kåpene igjen...noe jeg bemerket til den unge mannen som sto der. Hvorpå han helt ærlig innrømmet, at ja, noen ganger når det henger kun igjen 1 frakk, har jeg jo lyst til å gå inn til vedkommende med frakken, så jeg kan gå hjem. Men, jeg må vente til vedkommende kommer ut selv.

Jeg syns han var søt, som var så ærlig, og sier sier litt kjekt:

"Du tar deg ihvertfall bra ut der du står vakt" (skal sies gutten var vel 25-28 år gammel)

"Takk skal du ha frue" !

M må se bort, fordi hun holder på å bryte ut i latter, og jeg må smile. I Italia blir jeg kalt Signora, i England Madam, og nå i Norge ble jeg for første gang i mitt liv kalt Frue....jepp, og jeg blir 50 år til sommeren, så det passer vel bra ?

Neste morgen skulle vi videre på besøk, så jeg sov over hus M og min kjære var på besøk hos sin kompis hvor han sov over, ja litt planlegging må av og til gjøres.

Min kjære henter meg, og vi drar en liten tur nedom havna for å sjekke skøyta hans, og på veien dit ser jeg denne ensomme hegren, stående så flott i vannet, kan du se den?


Så er vi på vei til hyttetur, til andre fine venner ! På vår vei opp til Blefjell, passeres dette postkort motivet her, vakkert:


Vi ankommer hytta i fineste "påskeværet" - og lite snø var det her:


Dette var en utrolig hyggelig helg, tilbrakt bare med gode venner, i nydeligste været, vi er heldige vi !

Jeg sier som Dante Alighieri: Vårt liv kan ikke være fullkomment uten venner. 

11 kommentarer:

Sylvia sa...

Det må være en perfekt helg, spør du meg.
Foie gras er ikke min favoritt....jeg hadde nok kamskjell til forrett, slik din venninne hadde valgt.
Ellers har været snudd igjen, og den fine våren, som var i anmars, forsvant i vind og sno. Men snart er det april, mnd der ALT skjer i løpet av etpar uker.
Kos dere videre. Klem

Elisabeth sa...

Forstår du har hatt en superhyggelig helg. Og hytterturen kan nytes også uten ski på bena. (selvom patriarken ville påstått det motsatte ;) He he…)
Enig med Aligheri: Venner er et must.
Fine bilder, Helen. Det med vannspeilinga er lekkert.

Fin tirsdag ønskes. (Jeg på vei til kurs i Stokke).

Elisabeth sa...

Vannspeilinga med gården bak. Så nå etterpå at det var vannspeiling på alle naturbildene dine. H

Bente sa...

Ja du, hvilken mulighet er det for å,få samme bord på Teatercafeen? Tilfeldigheter eller......
Ikke lett å velge bladt de nydelige rettene. Men jeg hadde tatt blåskjell også, og tror jeg hadde da valgt foie gras til forrett. Flott av kelneren å hjelpe, de var jo også veldig hyggelige i desember husker jeg.
Fjellturer ser også herlig ut, og greit med ikke for mye snø kanskje. Jeg gikk ikke på ski sammen med de andre når vi var på fjellet.
Nå nærmer det seg tilbakereisen til Italia. Og påske snart. Skulle gjerne vært der.

Bente sa...

Og du så sant, hva er livet uten gode venner

Fru Tunheim sa...

Høres ut som en nydelig innholdsrik helg og det flotte været er en stor bonus. Sånne helger er til å samle på for å ta frem og glede seg over senere.

Monica Gullesen Hansen sa...

Det handler om å skape minner, og det har dere virkelig gjort denne helga.
For en vakker plass den hytta ligger på. Postkort fra Norge kan du kalle denne posten.
Ha en strålandes dag videre.

Kjersti sa...

Koselig å lese om helga di! Og nå ser jeg fram til å treffe deg i morgen :)

fruentimmeret sa...

Er ikke i tvil om at du har kost deg mye i det siste.

Fine bilder er det også.

Gleder meg til i morgen.

Tralla la :-)

Anonym sa...

I hate snow, but the pictures are beautiful!
Your meal looks really delicious, "Madam". I had to smile a little when I read that, but really it is courteous and shows respect....so be happy!

Thing sa...

Herlig helg og herlige bilder Helen =)

Foie Gras har jeg tilgode å smake...
Kan ikke helt forstå at lever er godt men ;)