29. januar 2015

Vi stakk en tur inn til....


Rart det, men når jeg er i Norge, hender det selvsagt at jeg stikker en tur inn til Oslo, men det har liksom ikke samme "swung" over seg, som når man sier: Jeg stikker en tur inn til Roma !! Er du enig? Håper ikke jeg fornærmer noen her.

Tro det eller ei, men vi var der ialt ca 3 timer...grusomt kort...men, det var ett viktig ærend på gang, mer om det senere.

Ihvertfall, vi kjører inn og vi bruker det enorme parkeringshuset som ligger under Villa Borghese og rimelig er det også !. Du har da ett lite stykke og gå underjordisk, og pass på å velg riktig vei. Vi skal da til Piazza di Spagna, som jeg regner med du har alt gjettet er: Spansketrappen !


Da kommer man rett og slett ut ved bygget til venstre i bildet her, og er ja, rett ved siden av spansketrappen, som så slik ut igår rett før fire tiden:


Vi var sultne, hadde ikke rukket å spise før vi dro fra Bolsena, så lunsj var første vi skulle ha ! Her inni Roma, er det nok ikke så vanlig å stenge restauranter kl. 1500 ... noe vi var klar over, så det var bare valgets kvaler...vi tok rett og slett en liten restaurant i en side gate av via dei Condotti (den mest berømte shoppinggaten i Roma).

Stedet her rj numbs, lite sted, litt sånn shabby chic stil, maten var (som jeg ventet meg) god !

Min kjære valgte sopp risotto, og jeg tok fylt pannekake med 4 sorter oster. Samt hvert vårt glass med prosecco, som nevnt - passer vel til alt ! Bare prøv !

Min kjære skulle i ett viktig møte kl. 18.00 - så vi hadde litt tid å slå ihjel, hva med en kaffe foreslo jeg? Vi rett og slett datt borti Antico caffe Greco, se nettsiden deres. Vi hadde komme inn fra andre siden, dvs lokalet går fra denne gaten og helt ut til gaten på andre siden ! Så vil du bare ta titt, gå inn og lat som du leter etter noen, og gå ut i andre enden.

Fantastisk flott, fordums, elegant sted !


Men, klart det er dyrt her ! Min kjære valgte ett glass med bobler, som nok viste seg og være champagne, og i menyen sto det at det kostet 15,- euro for glasset (til sammenligning betaler vi i Bolsena, stort sett 2 euro glasset!!)

Men, er man i Roma, og skal slå ihjel litt tid, og her var det masse folk og skravling, og moro bare å så på turister, en barnefamilie som tok på seg alt yttertøyet igjen etter å ha lest menyen - var nok litt vel dyrt syntes de....


Men, noen minutter etter glasset var servert, og min kaffe med kake var kommet, kom tilbehøret til glasset !!

Ja, det var ett 2 etasje høyt fat med alsens digg til, så brått var ikke 15,- euro glasset så ille likevel:


Så, hva skulle vi egentlig i Roma gjøre?

Vel, husker du min beste venninne som ville kjøpe leilighet i Castello'n ? Hun ombestemte seg, og vi ringte til min kjæres beste kamerat...og lang historie kort: Min kjære og hans kompis, de kjøpte boligen sammen ! Skal vel ikke se bort fra fremtidig oppussings innlegg kommer ....

Men, før det, kjøpsavtalen skulle signeres denne dagen, og det må gjøres hos Notarius her i Roma, som er Lazio, kommunen Bolsena hører under også.

Hva jeg gjorde imens?

Vandret rundt her, i via dei Condotti:



Deilig å føle litt på storbylivet igjen, vindus shopping duger også...og litt kikking innom enkelte butikker !

Faktisk skal jeg vandre rundt i en annen storby til helgen, nei ikke Oslo.... dog jeg skal først innom der, sove over hos min venninne før vi flyr lørdag morgen tidlig til.....ja, hva tenker du hvis jeg sier: afternoon tea, here we come !

Da må kofferten pakkes, for jeg reiser imorgen tidlig til gamlelandet .......hvor snøen kanskje venter på meg?

10 kommentarer:

Sylvia sa...

God kveld.
Du er vel pakket og klar i kveld, du Helen?
Herlige Roma. Jeg kjente meg igjen, selv om jeg kun har vært der en gang, i en uke. Vi var mye i Borghese parken hvor det er en flott utsikt, og vi hadde medbrakt lunch, og tittet på folk.
Så flott tilbehør til boblene på cafeen dere var på. Herlig!
Jeg må si jeg har fått litt dilla på bobler i det siste, jeg også. Takk for smitte- effekten ;)
God tur videre . Gleder meg til postkort allerede. Klem

Fru Tunheim sa...

Du vet Helen, for oss som må dra 7 timer med tog eller ta fly til Oslo, så er det litt svung for oss å komme til den byen også. Og Roma...åååå..det ser deilig ut! Og du, gratulerer med ny bolig. Det blir spennende.

Monica Gullesen Hansen sa...

Jeg liker dine reisebrev!
For meg som sitter her i skogen er dette som en roman ;o) Neida så ille er det ikke, men det er forfriskende.
Ha en strålandes kveld og god tur :)

Bente sa...

Hei du, jeg tenke det var advokatbesøk som fikk dere til Roma. Byen ligger jo ikke langt fra Bolsena, men det er jo en helt annen verden egentlig.
Rett ned via dei Condotti på via del Corso er Kiko's butikk ligger. Og to parallellgater bort ligger den leiligheten vi leide sist. Så den lå meget sentralt.
Du må ha en god tur sammen med M til London.

fruentimmeret sa...

Takk for flott postkort fra vakre Roma. Kjente meg igjen ved Spansketrappen, noe jeg ikke er alene om :-)

Leilighetsprosjekt igjen? Ja, ja... noe må man henge fingrene i. hehe

Velkommen til høga nord. Ikke så mye snø igjen på østlandet. Her har det regnet med ujevne mellomrom de siste dagene, men det finner du fort ut.

Ha en flott helg!

Klem

fruentimmeret sa...

og forresten, god tur til London også :-)

Det er vanskelig å få med seg alle turene dine. hihi

Anonym sa...

Have a wonderful time in London...enjoy "Afternoon Tea" at The Savoy!!!

Vivian Rivenes sa...

Roma er alltid en god ide! Første gang jeg besøkte byen kastet jeg en mynt i trevifontenen, og tenkte mon tro om jeg kommer tilbake. Nå er jeg innom både titt og ofte. Verdens flotteste by spør du meg. God tur! London er ikke så værst det heller:)

Kjersti sa...

Er enig i at det ikke har helt den samme schwungen over seg å stikke en tur til Oslo, he he :)

Jammen rakk dere mye på få timer, jeg trodde dere hadde vært der i dagevis når jeg så på instagram! Gratulerer til Terje! Og dette betyr jo mer moro for deg med innredning. Kanskje jeg får se resultatet en vakker deg (i virkeligheten, altså - jeg regner jo med at det uansett blir rikelig dokumentert på bloggen!).

God helg i - ja, jeg tror vel du er en tur i London igjen! Kos deg :)

Olavs Blogg sa...

Artig at dere var en tur i Roma. Satt akkurat å tenkte på at 4-5 stk herfra, blant annet min svigersønn, var i Roma denne uka. De reiste vel heim 29.
Men det skulle selvfølgelig godt gjøres om dere hørte trønderdialekt der hvor dere var.
Ha en fin helg.