6. januar 2015

Vel hjemme ... i Bolsena !

Lørdag 3 januar, ble vi møtt av dette synet, fakler i de smale smugene her, og mye folk som vandret rundt, og liksom ventet på noe?

Så hva var på gang?



Vi møtte selvsagt på en nabo og fler, da vi prøvde og komme oss gjennom denne barrikaden her med kastanjer som ble varmet på bålet, som kunne fortelle:

Ikveld har vi levende "il presepe" !

Dere må komme og se, det begynner klokken 17.00. Okey, sier vi, og ser på klokken at den var rett over 16....vi fikk slengt koffertene inn, pakket litt ut, skiftet sko og ut vi gikk igjen.

Aldri fred og få når man kommer her tenker du vel, men dette var en morsom grei på gang, så vi bare lo, når jeg fortalte min kjære at jeg hadde blitt snakket til av en meget pent kledd italiensk dame. Hun spurte nok om noe - som jeg ikke forsto, og hun igjen kunne ikke forstå at jeg ikke var italiensk? Jeg hadde jo akkurat hilst på naboer på min vei hjem i gaten her....



Dette synet møtte oss foran Monaldechi Palazzoen, som er naboen vår. Kan love deg, det er ganske surrealistisk med slike kostymer i slike omgivelser. De passer jo rett inn !!!

Det er som å være "med i en film" - hvis du kan skjønne hva jeg mener?


Fikk vite dette varte kun 1 time, og det var folkevandring rundt i hele lille Castello'n (Borgen):



Så hva er dette for noe? 

Vel, jeg vet det heter "il presepe" prøvde og google det, men fant kun ut at dette er noe som går tilbake fra middelalderen, og er hver jul i Italia. 

Jeg har kun sett dette med dukker - kan du tenke deg til eksempel små statuer som danner krybben, de 3 vise menn osv ? Men dette har også forskjellige settinger som smeden, baker'n osv osv. 

Dette var første gang jeg har sett eller hørt om - "in real life size" !

Her har romerske soldater tatt en fange, som ble bundet fast til Isabellas inngangsdør, her er hennes lille smykke butikk. Fangen ynket og skrek, så veldig "live":


Denne trenger vel neppe nærmere forklaring:


De fleste kjeller nedgangen, var nå åpnet, så man tittet inn og så forskjellige arbeid, her baker'n, nei ikke Massimo som jeg alltid kjøper av, faktisk kjente jeg ikke igjen noe av disse som beboere i borgen..?


Trangt blir det i disse smugene, og selvsagt møter man kjentfolk akkurat rundt en sving:



Han skulle forestille smeden:


Så hva er det alle kikker inn på her, tro? De til venstre spinner garn, men det så du vel?


Jeg som bor her, vet jo at dette er inngangen til det eldgamle "vaskeriet" - og ikveld var det fult av utkledde damer, og de sang !!

Hun til venstre i bildet, ledet sangen, og det var så stemningsfylt, helt utrolig å oppleve dette her:



Ganske nøyaktig en time etterpå, var det slutt, og vi trasket ut i de magiske omgivelsene, og måtte klype oss i ermen - med tanke på at vi bodde jo rett rundt svingen her !

Det er moro å bo her, tenk det har bodd folk her helt fra 1300-tallet !! Jeg bor i historie, tenkte jeg denne kvelden.

Jeg håper de gjør dette neste år også....ja, for dette var første gangen dette ble gjennomført her i Castello'n.

Vi møtte på Andrea, (ja, Bente han som driver Trattoria del Moro) han har ett verv i kommunen, og kunne fortelle at de håpet å få det til neste år også, for dette hadde vært en stor suksess.

Så hvem vet, kanskje du ser meg rundt vaskeriet her neste år? Eller kanskje ikke, får vel tørre hender av å denge løs klede i det kalde vannet i en time?

9 kommentarer:

Bente sa...

Så flott de har fått det til. Har Andrea et ben med her også? De skulle ha flere slike arrangementer, til påske kanskje, men da er det vel opptog. Vi så jo alle de geistlige som gikk i tog til Christina kirken i september.
Litt av en opplevelse dette synes jeg. Du får slenge deg med neste år, kanskje jeg kommer og ser på vettu.

Fru Tunheim sa...

Så moro havne oppi noe slikt bare sånn helt tilfeldig.

Sylvia sa...

Dere altså. Kommer midt oppi det mest spennende. Dette var sikkert fantastisk å oppleve.
Jeg var i Spania en Påske, og opplevde en prosesjon, som var med kostymer, kors, " Jesus " var tilogmed der, og de fleste hadde kitler med store hetter på. Helt annerledes opplevelse. Ja, jeg ser Bente har opplevd noe lignende......
Du får melde deg på til neste år, Helen.
Jeg ser på tøyet deres ( og på værkartet ) at det er blitt kaldere på deres breddegrader nå. Her er det mildere enn normalt, men jeg nyter det.
I ettermiddag kommer en strikkevenninne som blir over i helga. Gjett om vi skal strikke, drikke vin og kose oss!!!
Og JA, Amaryllisen fra deg var ROSA. Du kan tro jeg har hatt mye morro med dem før jul. Kanskje julen heretter må pyntes i ROSAfargen????
Klem

Elisabeth sa...

Snakk om å levendegjøre historien da, Helen. Syns virkelig du skal bli med neste år. Ser gøy ut.

Kjersti sa...

Så gøy at dere akkurat nådde hjem til dette! Utrolig mye de finner på i Bolsena, må jeg si. Er ikke sånn i Lillestrøm, akkurat...

Anonym sa...

Fantastic pictures!!! I remember the Christmas that we spent with you in Italy...it was so magical in Bolsena with all the beautiful arrangements outside the houses in the narrow streets.

Kjersti sa...

Glemte å kommentere det med at du var redd du ville få tørre hender... Måtte le da jeg leste det, så typisk deg å tenke på det!!! Men du har jo helt rett :)

Helen sa...

Ja, du Kjersti...du kjenner meg...lenge leve forfengeligheten vettu :)

Nå velges håndkrem, hvor følgende står:

"prevents age spot" - ja, vi har kommet i den alderen der.....sukk...

Jorunns hobbyblogg sa...

Å så utrolig nydelig og spennende, ja en jul i Italia er det flere som har anbefalt, men det har vært litt fjernt til nå
.....men hvem vet, en vakker dag

Jorunn