20. januar 2015

Søndags lunsj !

Valget mitt - gnocchi, med smak av gamberoni. Hva er så gnocchi ? Hovedingrediensen er normalt potet, men den kan også lages av durumhvete.
I Toscana kalles gnocchi for strozzapreti («prestekvelere»), fordi en prest en gang skal ha blitt kvalt og dødd etter å ha spist gnocchi for raskt.... var vel litt grådig da, tenker jeg:


Vi er på det jeg kaller på godt norsk, den lokale veikroen, den ligger kun 5 minutters kjøring fra Villa'n vår.

Min kjære elsker deres blåskjell oppskrift, basert på tomatsaus. Han er så kjent her, at hans variant er spicy, altså tilsatt chili, noe som ikke er så vanlig her i Italia.

Min koster 7,- euro og blåskjellene, her en ekstra stor porsjon koster 11,- euro. Ikke akkurat sånn at man blir ruinert av å spise lunsj ute på en søndag, men klart vi er heldige, som har norske lønninger:


Før lunsjen vår, hadde vi vært oppom Villa'n vår, for å følge med på årets aller første, store prosjekt ! Dette prosjektet er så enormt, at min kjære har kun overoppsynet med det, andre som utfører selve jobben.

Skogen vår tynnes ut, og det til de grader at vi får en helt ny utsikt !!

Slik det ser ut nå, syns ikke godt på dette bildet, men vi ser faktisk byen Montefiascone, som ligger på en topp, ca 7 minutters kjøring herfra !

Under her, sånn det så ut i fjor vår. Da vi laget dette stengjerde og snek oss til å ta 111 trær selv, da jeg følte skogen begynte å ta overhånd - mellom skillet opparbeidet hage og natur tomt:


Det blir så lyst her nå, og brått får vi følelsen av å "se hele eiendommen" - tomten her er på ialt 12.000 kvm, altså 12 mål, men store deler er skogen, nå som den tynnes ut - ble liksom inntrykket helt nytt !

Skogene her omkring er kun lov å tynne ut hvert 15 år. 

Naboen begynte i fjor, også spurte de om ikke vi hadde tenkt å gjøre det samme ? Vi hadde ikke helt fått med oss, at det hadde vært 15 år siden sist. Vi kjøpte eiendommen i 2005.....og da syntes vi skogen var så fin og "tynn". Men, kan love deg, er det noe som vokser kjapt, og tett, så er det trær !

Dealen er sånn, vi må søke skog politiet om tillatelse, den ble innviet, så setter firmaet igang, og vet du hva, det koster oss ingenting !! 

Faktisk får vi betalt for trærne! Disse selges de igjen som ved. Okey, ikke mye vi fikk, men noen hundre euro ble det, og vi er sjeleglad for å få tynnet ut skogen vår.

Vi vil gjerne ha vår utsikt så åpen, som mulig, vi falte jo for beliggenhet den gang vi kjøpte, og nå blir utsikten ennå bedre.



Jeg kan nesten ikke vente til våren kommer, og alt blir grønt her igjen, dette blir fint !!

Men, ennå ikke ferdig, vi har jo litt skog på andre siden av eiendommen også.....de har holdt på i 3 uker, og tror de blir ferdig til måneds skiftet februar....da kan du tenke deg hvor mange tusen trær som skal hogges, og transporteres bort !!

Prosjekt nr 2, blir oppussing av trappegangen vår her i Bolsena, ja du husker kanskje vi hadde en større vannskade her ? Vel, maler kommer lørdag som kommer, for å begynne på den jobben.

Nei, nå tilbake til strikke prosjektet mitt, som bare vokser og vokser.....!

3 kommentarer:

Elisabeth sa...

Kan virkelig forestille meg at dette blir åpent og lysere, Helen.
Selv står vi ved et veivalg ifht til vår store furu i Miacasa. Skal den tas eller ikke….

God onsdag, kjære du.

Fru Tunheim sa...

Det må bli fantastisk å få litt mer luft rundt seg. Du vet jeg bor på Jæren. Der er det flatt og MYE himmel og fri sikt. Jeg kjenner meg fort innestengt med for mye trær og fjell så dette ser vidunderlig ut. Heldigvis at det er andre som gjør jobben. Det må nok proffe folk til for en slik stor jobb.

Nå har også jeg fått tråd på pinnene igjen.

Ha en strålende fin dag.

ninabakke sa...

God helg, så fin blogg du har :)