24. desember 2014

J U L A F T E N !

Endelig, så er dagen her !

Jul for meg er tradisjoner, jeg må ha denne filmen på tv i bakgrunnen, sett den hver julaften så langt tilbake som jeg kan huske:


Mens bordet her skal dekkes til middag, og ja, duken strykes:


Jeg kjøper sjeldent noe nytt til bordet, for jeg har mine tradisjoner som må brukes, bestemors gamle damask duk må på:


Disse glass juletræren er vel blant det nyeste jeg har på bordet, de ble kjøpt for ca. 15 år siden:


Løperen i midten er også arvet etter min bestemor, samt damask serviettene, som brukes kun til jul, og nå som jeg ser på bildet ser jeg jo at brikkene under serviset er jo av nyere årgang, kjøpt for 3 år siden. Men, de blir nok videre med i julebord-oppdekning-tradisjonen min !

Ja, det blir hvitt, rødt og glass hos meg:


Så joda, er veldig tradisjonelt bord, som tar i mot våre gjester for kvelden, vi venter min kjæres datter med familie, velkommen skal dere være !



Gjenstår bare å ønske dere alle, 

en riktig god jul - en magisk kveld - og ett spennende nytt år !

wish you all a merry christmas and a glorius new year!

Samtidig vil jeg få takke for alle hyggelig kommentar og julehilsener fra dere.


Til Sylvia, gjett hva jeg har laget til dessert ? 
Joda, din panna cotta, takk søte deg for oppskrift.

10 kommentarer:

Thing sa...

God Jul Helen! ♥

Anonym sa...

Your Christmas table looks beautiful!!! I love the traditional Christmas colours!!!
Have a wonderful,magical Christmas!!!

Bente sa...

God jul Helen. Nå er det enda en ting vinnar felles. Den røde løperen på bordet ditt. Jeg har arvet en slik av min mor. Og vi hadde hvit damask og den røde løperen på midten alltid i mitt barndomshjem. Hver jul.
Forstår dere har kost dere på Tjøme. Ønsker dere en fortsatt god julefeiring før hjemreise til Italia. Og du vet hva vi åpner her når savnet blir for stort kjære deg.

Bente sa...

PS det skal stå vi har felles...

Sylvia sa...

Hei Helen
Det var et pent dekket tradisjonsbord til jul. Jeg har et slikt glasstre selv, som har stått på bordet her hele julen.
Nå er julaften overstått, og de gode, kosedagene står for tur.
Jeg festet de siste trådene på julegavegenseren, en halvtime før vi dro til julemiddag, i går. Du kan tro genseren var en stor succsess.
Sophia ligger syk med influensa her, så det blir ingen travel romjul her.
Håper dere nyter gode dager, før Italia igjen står for tur.
Klem

Fru Tunheim sa...

Å så koselig bord du har dekket og tradisjoner, det er viktig. Det er nok ekstra viktig i julen for mange. Vi har også noen, men ikke ang. borddekking.

Håper dere hadde en fin kveld. Det hadde vi og om litt fylles huset vårt med gjester og bordet er dekket igjen.

Ha en fin dag.

Elisabeth sa...

Koselig julepyntet bord. Tradisjoner er fint. Og ekstra viktig i julen tror jeg.

Første juledag er best. Det har jeg alltid syns. Her suses rundt i pysj, mens man momser konfekt, hører julemusikk, kikker på gavene og fyrer i peisen. Julebrønsjen inntas ikke før senere.
Fortsatt god jul, kjære du.

Monica Gullesen Hansen sa...

Jula er tradisjon, og da skal det være tradisjonelle farger. Liker det best sånn. Skal man gå bananas med farger etc, kan man velge en annen tid å gjøre det på. Har skrevet om den halsen du lurte på ;o)
God tur sørover.

Kjersti sa...

Så nydelig bord du dekket! Og jammen er du nydelig selv også, både på dette bildet og i virkeligheten :)
Nå er du vel på plass i Italia igjen, ønsker deg en fin siste del av romjula der. Og nyttårsaften i Villefranche, sukk... Neida, er ikke misunnelig.....

fruentimmeret sa...

Kan egentlig bare kopiere det Kjersti skriver over:

Nydelig dekket bord, som står helt i stil til den flotte ladyen du er!

Vel overstått.

Vi hadde en veldig koselig julefeiring i Trondheim, med datter, svigersønn og barnebarn.