7. desember 2014

Du har fått postkort !

Denne gangen fra:


Hvor jeg møtte opp med Mamma, som tok toget dit opp, og jeg fløy over fra Oslo. Veldig deilig med flytur på knappe 1 time og 45 minutter.

Dette er tredje gangen vi møtes her, og hver gang prøver vi ut en sightseeing. Denne gangen sto Holyrood Slott for tur:

Palace of Holyroodhouse, uformelt kjent som Holyrood Palace, er en av Storbritannias kongelige residenser. Palasset, som er i enden av Royal Mile i Edinburgh, var opprinnelig et kloster som ble grunnlagt av David I av Skottland i 1128. Fra det 15. århundre var det den skotske monarkens hovedresidens.

Navnet Holyrood er en anglifisering av skotsk Haly Ruid, «Hellige kors». Info hentet fra wikipedia.

Ser du forskjell på steinen på tårnene? Det er fordi tårnet du ser til venstre i bildet er eldst, det til høyre ble bygget senere, når husker jeg dessverre ikke.

Vi hadde disse fine audio-greiene man kan lytte til, som ga fin informasjon mens man vandret rundt inni slottet, med lang historie. Det var dessverre ikke lov til å ta bilder innvendig. Synd, fordi det vi ikke hadde tenkt på....det var blitt pyntet til jul dagen før !

Dvs man kom inn i spisesalen, som var dekket og pyntet til jul, enorme trappe gelendere pyntet med girlandere, store peis ornamenter var pyntet, virkelig vakkert å se.

Idet vi kom over gårdsplassen drev de å pyntet denne vann fontenen:


Ruinene av augustinerklosteret finnes på eiendommen. Det ble reist i 1128 av David I av Skottland, og ble brukt i mange kongelige seremonier, som kroninger og bryllup. Taket kollapset i det 18. århundre, og ble ikke reparert.


Etter alle inntrykkene vi hadde absorbert på vår tur, måtte en liten kaffepause til, og her fikk man "krone" oppå capuccinoen sin:


Gateglimt fra The Mile:



Det finnes mange små smug i gatene her, se bare her:


Vi likte så godt cafeen vi hadde vært innom på Holyrood Palace, at vi gikk tilbake dit for lunsjen vår, og ser du nøye etter, ja jeg har unnet meg afternoon tea, og nei jeg spurte ikke kelneren om og ta bildet av oss, han tilbød selv, og her sitter vi Mamma og jeg. Er ikke den jakken til Mamma fin kanskje? Ja, det er norske Oleana jakke:



Må innrømme 2 døgn går veldig fort, brått var jeg igjen på flyplassen:


Og tilbake i Norge, hvor jeg på Gardermoen hadde et "stevnemøte"........


.... med ingen ringere enn min kjære ! He he ....lurte deg der. Han landet 1,5 time etter meg, med 3 forretningsforbindelser, som skulle videre - mens vi to skulle kjøre sammen hjem.
Ja, vi er blitt bra på planlegging.

Tusen takk fine Mamma, for nok en fin juletur til Edinburgh, er så koselig med tradisjoner, tenker du ser oss der neste år også :)

5 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Å så koselig da og virkelig synd at det ikke var mulig med bilder innenfra slottet da det var julepyntet. Det er ofte så fasjonabelt og flott. Og du, for en flott mor du har og skikkelig velkledd og fin i den jakken. Ha en fin søndag og jeg er mye bedre og prøver meg på litt flygning i dag.

Elisabeth sa...

Heisann for noen flotte damer!
Hun holder seg godt mamma´n din, syns jeg. Heldig er du som kan på en slik tur sammen med henne.

Var på besøk i samme residensen for noen år siden. Kan tenker meg det var ekstra flott når det var julepyntet.

Apropos torsdag takker jeg gjerne ja til skyss, hvis du vil ta deg bryet med å kjøre nedom, snille deg.

Fortsatt god søndag!

Sylvia sa...

Heisann
Nå har Helen vært på tur igjen. Og for en koselig tur, da. På treff med mammaen sin. Så flott mor du har, ja, dere er jo flotte begge to, synes jeg. Og jeg kjente igjen Oleana-jakka til din mor, for den selger vi i butikken. Den kan brukes hele året, den.
Jeg savner å dra på slike førjulsturer. Gjorde det ofte tidligere. En tur til Danmark, Sverige, eller til Oslo for å kjøpe julegaver. Desverre får jeg altfor liten tid til det nå, da det er høysesong i butikken akurat nå før jul.
Men på vårparten har jeg planlagt en Spaniatur med min mor og bestemor, så det skal nok bli like koselig.
Da er det ikke lenge til vi sees. Det gleder jeg meg til, Helen. Klem

Anonym sa...

I really enjoyed our trip to Edinburgh! We certainly got a lot out of the short time we had there...back again next year!

Jorunns hobbyblogg sa...

Å, det så koselig ut :) to flotte damer på tur i nydelige Edinburgh

Ha fin førjulstid videre
jorunn