19. november 2014

Trøffel....i lange baner.

En trøffel er ikke en is-dessert eller et stykke chokolade. En trøffel er en svamp, der lever under jorden og helst i en skov.
Der findes mange forskellige trøffelsorter og ikke alle er spiselige. Men de bedste af de spiselige trøfler har opnået et ry, som ellers kun er tilfaldet delikatesser som caviar, safran og meget god foie gras. Det skyldes trøflens absolut unikke smag - den underlige aroma af skovbund, svamp, træ... ja - det er umuligt at beskrive. Det faktum, at trøfler er meget svære at dyrke og derfor stadig skal findes ude i de store italienske skove af hemmelighedsfulde italienske mænd med trøffelopsnusende hunde medvirker til mysteriet. Og prisen, selvfølgelig. Sjældne og efterspurgte produkter har det med at koste penge. Så trøfler er dyre, ja
Denne info'en fant jeg via nettet, og ja skrevet på dansk...sitter i København mens dette skrives og da jeg googlet dukket altså denne forklarende teksten opp, så da vet vi det, trøffel er altså en svamp, som på norsk er vel sopp ?
Men, før jeg skal vise dere vår trøffel lunsj, var vi igjen på visning i Castello'n. Her kikkende ut av soveromsvinduet, i leiligheten hun (ennå) lurer på om hun kjøpe, og ja jeg elsker den ponchoen hennes, fra Missoni selvsagt:


Hva ser hun så på ? Her til venstre i lille gaten via Adami:


Så hørte vi litt skravling, og så rett ned på dette paret som satt å snakket sammen:


Avsluttet med å sitte på tak terrassen, men hun kikket ut mot utsikten:


Lørdag var det en liten utflukt til Orvieto, hvor vi hadde den beste lunsjen på lenge. Det er nå trøffel sesong i Italia, så hva bedre enn å spiste en pasta rett med akkurat det på toppen?

Den blir revet oppå pastaen, ved bordet, slik at vi får se trøffelen, og vi fikk mye oppå !


Litt vandring rundt ble det i Orvieto, da vi så dette morsomme skiltet som reklamerte for en en sjokolade butikk, se litt nøye på teksten...ser du litt dårlig engelsk? Man sier jo ikke: ...."who like to chocolate"..... samt litt dårlig på slutten der også, men sikkert ikke noe alle ser....jeg måtte ihvertfall smile litt, og Mamma du kommer til å le !!


Hvorfor så fornøyd? Fordi vi ikke kjøpte med noe sjokolade !


En helg går fort, veldig fort unna - og resten av helgen var faktisk ikke kamera med.....til nå, hvor vi alle var samlet på Fiumicino flyplass. Min venninne skulle fly hjem til Oslo og vi en time senere til København:



4 kommentarer:

Bente sa...

Veldig spent jeg på om M kjøper leiligheten. Og den deilige lunchen med masse trøffel, herlig. Ja trøffel er jo en underjordiske, knollformede sopper som vokser under jorden. Jeg har aldrig spist i slike mengder som dere fikk. Tror det er noe med de vakre damene der.
Ser også du koser deg i København. Gleder meg til neste uke, da er vi der.

Mette sa...

Sa spennende a vaere med pa husjakt! Troffel er deilig, men det var rause posjoner, ja!

Sylvia sa...

Hei Helen
Så koselig med besøk av bestevenninnen. Tror dere har kost dere og spist masse god mat og drukket bobler :)
Ja, tøfler er en slags sopp. I Frankrike brukes det gris for å finne frem disse herlighetene, som bor under jorden.
Det er vanskelig å beskrive smaken av truffet, men veldig fin beskrivelse i utdraget du fant.
Når jeg har tøffel, pisker jeg egg, og raspet litt ttøffelen oppi røren. Så lar jeg det stå et døgn eller noen timer i kjøleskapet, så smaken får satt seg. Det blir sååååå god omelett eller eggerøre av det, mmmmm..... Du burde prøve.
Dere er vel i København nå, eller kanskje på vei hjem. Gleder meg til neste blogginnlegg derfra.
Så er det fredag IGJEN og frihelg. Skal bli deilig.
Ha en riktig fin helg, Helen. Klem

Anonym sa...

Rather strange English...yes!!!
Looks like you both had a lovely time.