11. november 2014

Jeg planlegger ..

... turen min til København !

Det er gøy å planlegge en tur, om den så er kort eller lang. Jeg liker å ha litt oversikt over hva jeg skal se og gjøre, og er ikke planleggingen halve moro'a?

Jeg blir ofte spurt, hvorfor blir du ikke med din kjære på jobbturer?
Vel denne gangen skal jeg akkurat det !

Hotell har jeg bestilt, Grand Hotel, like ved Hovedbanen, så har jeg kort vei til julepyntet Tivoli og selvsagt Strøget.


Men, denne gangen kunne jeg tenkt meg å gjøre noe kveldstid, opera eller sett på ett show.

Vi skal være 3 døgn denne gangen, så hva bedre enn å se ett show en av kveldene, tenkte jeg.

Kikket innom Det Kongelige teater, som kunne fortelle på nettsiden sin, "Come Fly Away" showet, hyllet Frank Sintra, og samtidig flott dans ! Ja, det kunne jeg tenke meg å se, ivrig spør jeg min kjære om ikke han og kan bli med tirsdag 18 november kl. 20.00? Men, nei det rakk han nok ikke, opptatt med en forretnings middag, og showet spilles ikke på mandager, som min kjære kunne vært med på.

Vel, hva gjør enn da ?

Valget å være alene på hotellrommet på kvelden, enn å dra på show?
Ganske enkelt, jeg bestilt 1 billett, jeg - har faktisk ikke vært på show alene, selv om jeg er veldig vant til å være alene, og gjør masse ting og tang alene....

Som min venninne sa, når jeg fortalte henne det:
"så modig du er Helen, det hadde aldri jeg gjort" !
Hadde du?




Med såpass god tid i København, pleier bare å være  der 1 døgn, men denne gangen bortskjemt med 3 overnattinger, må jeg planlegge litt hva jeg skal gjøre hver dag, alene.

Så jeg bestemte meg for at jeg vil innom ett museum eller fler, og valget blir nok dette her, har alt funnet vei beskrivelsen dit, ikke langt fra hotellet:

Thorvaldsens Museum blev bygget fra 1839 til 1848 og er Danmarks ældste museumsbygnin

Dette ser akkurat ut, som noe jeg liker:


Har meldt meg på "Freewalking tour Copenhagen" som jeg fant her ! Tirsdag 18 november kl. 11.00, skal jeg møte opp på trappen til Rådhuspladsen:



Har gjort slike turer i byene Munchen og Siena, og finner det veldig interessant, særlig hvis man er heldig å få omvisning av en flink guide. Denne turen er gratis, og man gir tips til guiden etter endt tur.

Får vel pakke med meg mine gule joggesko, de blir jeg alltid glad over å kikke på, og sikkert folk rundt meg og...he he

Vel, da husker jeg hvorfor jeg ikke pleier å bli med min kjære på jobb-tur, jeg er alene hele dagen, og til og med ofte kveldene.

Jeg har ikke bestemt meg for lunsj spisested, så hvor ville du gått?
Ser jeg ofte velger kafeer, liksom greier å gå inn på når man er alene. Men, kanskje jeg denne gangen skal prøve en restaurant ....modig som jeg er....

Har du noen tips til meg?

Før kofferten skal pakkes for neste ukes avreise, skal jeg gjøre klart gjesterommet til min venninnes ankomst her i Bolsena på fredag, skal bli veldig, veldig hyggelig å se henne igjen her nede !

6 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Nå blei jeg imponert over planleggingen din. Den ga meg virkelig noe å tenke på. Det skal jammen jeg også gjøre neste gang jeg skal ut på noe.

Ang. lunch så er jeg ikke så erfaren i Kbøenhavn. Sist jeg var der spiste vi på Cafe Norden og det var veldig bra.

Det showet hørtes også veldig kjekt ut. Akkurat sånt som jeg liker. Bra du går alene. Det hadde ikke jeg heller hatt problem med.

God reise og håper du(dere) får noen flotte dager.

Bente sa...

Vet du Helen, dere er i København en uke før oss. Vi skal bo på 71 hotell Nyhavn. Du skjønner hvor det ligger av navnet. Jeg har ikke noe problem med å gå på konserter alene. Og Frank Sinatra er en favoritt. Jeg er ikke så flink til å,planlegge som deg, så nå fikk jeg noen tips. Det er mye å se i København, men du har jo en guidet tur. Ellers kan du jo spise de berømte danske smørbrød, hos Ida Davidsen eller på Apoteket. Du får Google. De er mange herlige spisesteder også i Nyhavn.

Sylvia sa...

Ååååå...herlige København!!!! Jeg vil dit, jeg også. Får se om det blir en tur igjen til neste år.
Jeg er blitt mer og mer glad i å gjøre ting alene. Den første gangen er jo alltid skummel, men etterhvert går det veldig greit. Jeg har flere ganger vandret i KBH gater, gått på cafe og nikoser meg.
Som fru Tunheim, så er Cafe Norden alltid koselig. Sett deg oppe i 2 etg, ved et vindu, med masse puter, og nyt utsikten.
Hvorfor ikke ta turen ut til Amager Strand? Der kan du spasere langs stranden, og så gå på Aquariumet, den blå planet.
Du kan også gå på museum i St Nicolai kirken. Eller ta en kaffe i aulaen på Diamanten, biblioteket.
Ps: har ordnet meg fri den 11.12. Og forslår at dere kommer til meg på lunch. Høres det ok ut?
God tur. Klem

Anonym sa...

Heisann Helene,

for god mat og drikke en kveld alene er Maven en kjempefin plass, den ligger i en kirke, og har deilig mat og drikke. Jeg har selv vært der og er vant med å være mye alene når jeg er med på foretningsreise - synes det er deiligt da jeg får sett hva jeg vil og det i fred og ro ;o)

Jane (hun som spurte engang om overvintring av sitrontre)

Kjersti sa...

Så morsomt at du også planlegger København-tur! Vi skal jo også dit, som du vet - men ikke før noen uker etter deg. Jeg har også tenkt å ha litt annet påfyll enn normalt, og har søkt litt etter en kunstopplevelse.
Har foreløpig landet på Statens museum for kunst http://www.smk.dk/. Det ser ut som et veldig stort museum, som man nok må besøke flere ganger for å få full oversikt (litt som V&A i London!). Men en gang må være den første, og jeg kommer garantert tilbake til København så kanskje det blir et sted som er hyggelig å besøke flere ganger!
HP skal også være med dit, det blir fint å gjøre noe annet enn det vi vanligvis gjør. Selvfølgelig skal vi også gjøre tradisjonelle ting, som juleplatte i Københavnercafeen med øl og akevitt og besøke Tivoli.
Vi skal også bo på Grand, slik vi pleier. Det er koselig der!

Så tøff du er som skal på forestilling alene!! Jeg har mange ganger vært på kino alene, men ikke i teater eller lignende. Du kommer helt sikkert til å kose deg, det er jo så mye mer hyggelig enn å sitte på hotellrommet alene!!!

Elisabeth sa...

Heisann, du heldiggrisen Helen.
…som skal til København - favorittbyen min.

Ikke noe problem å få tiden til å gå der, om man er sammen med noen. Eller alene. Jeg går både i teater, på konsert og kino alene. Men best liker jeg å dele gleden med andre.

Lunsj i annen etasje på Perchs tehandel kan anbefales. Litt engelsk svung over den. Ang lunsj, sjekk også ut Madklubben. De fins flere steder i K. Vi er vært veldig fornøyd begge de to stedene vi har prøvd. Ellers liker jeg veldig godt å spise ekte danske smørrebrød på Peder Oxe, Gråbrødretorv. Da med en øl og "en lille" til ;)
La Glace er Købens antagelig Købens eldste konditori. Der MÅ du bare stoppe for en kafe og kaffe! FANTASTISK utvalg.
Jeg kunne listet opp mange fler…. Åååå, gled deg.