30. november 2014

Julestemningen kommer krypende.....

Som startet med en rask tur innom Tønsberg, lørdag morgen:


Tidlig ute, for å gjøre unna noen små ærend. Koselig å se julepyntet gater:


Vel hjemme igjen, gjorde min kjære klart for søndagens første advent, med lys på hekken og advents staken var funnet frem, og her går det tradisjonelt i lilla lys:



Søndag var det 2 besøk på min agenda, og jeg håpet å få med min kjære på...

Første stopp, var innom Verdens Ende kunst forening, som hver jul har en utstilling, og når det er sagt, også hver sommer.

Men, altså vi skulle på jule utstillingen deres.Jeg hadde lest i den lokale avisen, Øyene (da vet du stort sett hva som skjer på øyene, på godt og vondt..hehe), at Arne og Carlos hadde utstilling her i år:


Så en glad hobby strikker jeg er, var jeg spent på å se denne utstillingen her.

Man ble møtt av en PC skjerm, oppå en stabel av ved, ja litt kreativt bare det, og her fortalte Arne og Carlos om sin kreative reise de siste årene:



Vi har vel alle hørt om strikke dukkene deres ? Vel, her er kongefamilien strikket og rammet inn i gull:


Disse er vel ganske kjent for enhver strikke sjel ? Har strikket flere selv:


Vi hadde et sted til å besøke i "min søken etter julesteming" denne søndagen.Vi skulle innom den kreative damen Gerd Gellein Merkesdal, som er vel mest kjent for sin quilting av tepper, hun har også skrevet bøker om temaet.

Ihvertfall, hver jul side vi har bodd her ute, har hun "jul på låven" sin:


Hver førjulstid stikker vi innom her, ganske lett å overtale min kjære å bli med her....kommer straks tilbake til hvorfor....Se bare dette sjarmerende huset:



Hun lager, iflg min kjære, verdens beste hønsesuppe:


Min kjære kunne deklamere at den var like god i år, som alltid, noe som ga ha gratis påfyll !! Ja, da fikk han varm lunsj idag, og glad ble han:


Ja, jeg innrømmer det gladelig, det er deilig å være hjemme igjen, her også, dog det er kaldere enn hvor vi reiste fra, idag hadde vi knappe +3 grader, men helt ærlig...ække det ganske varmt for desember måned å være, da ?


8 kommentarer:

Sylvia sa...

Hei Helen, og velkommen hjem.
Ja, det er jo litt kaldere her enn i Italia, men som du sier, så er det unormalt mildt til desember å være. Jeg liker at det ikke er så kaldt, for jeg er en frossenpinn. Og jeg sliter nok med mørket som er nå, som stjeler all energi hos meg.
Hun Quiltedama.....har ikke hun samme navn som bloggvenninna vår her inne da????
Den suppa så iallefall god ut, og varmet sikkert godt ute i kulda.
Koselige Tønsberg. Fikk nesten lyst til å ta turen dit før jul, men det spørs om jeg får tid. Det er helt villt på jobb i den nye butikken, over all forventning, faktisk. Og jeg jobber mer enn noensinne. Det er såvidt jeg fikk til lunchen vår. Men den er hellig, så jeg får heller løpe til jobb når vi sier hade. Gleder meg til å se dere her. Og ta med strikketøyet. Sender en Mail om adrs når det nermer seg dagen.
Kos dere masse i dagene før jul. Klem

Fru Tunheim sa...

Hei og så kjekt å bli med dere på utstilling. Nå er jeg også på vei hjem etter en jobbesøndag på 13 timer...stønn! Gleder meg til å se vårt hjem adventspyntet med lysene tennt.

Bente sa...

Ja da dere bloggvenninner vi har samme navn. Min bestefar kom fra Trondheim til Østfold og hns bror dro på den andre siden av fjorden. Dessverre kjenner jeg ikke til familien på deres side.

Elisabeth sa...

Å så hyggelig gjensyn med stedet vi var på pileflettekurs, Helen!
Fikk mail av dem i år ang julemarked, men masset dessverre ikke denne søndagen.
Stedet er jo bare så sjarmerende. Regner med at førjulsstemingen er kommet på plass. Selvom snøen glimrer med sitt fravær enda…
God tur til Durham. Og hilse masse til mamma fra meg da. Håper hun har det fitn.

klem fra Elisabeth

Siddis back home sa...

SÅ gøy dere har det i gamle landet, ha en herlig helg!

fruentimmeret sa...

Så koselig å gjøre advents-utflukter sammen!

Fine bilder, Helen :-)

Gleder meg til å se deg igjen.

Adventsklem

Elisabeth sa...

Hei igjen.

Huff, beklager alle "skriveleifene" i kommentaren over her. Av og til går det litt fort i svingene…

God søndag! Gleder meg til torsdag :)

Anonym sa...

I love the outfit you are wearing in the picture from Tonsberg!I see there is no snow there...bet you are happy!
The chicken soup sounds delicious...hope you enjoyed it!