21. november 2014

Da kommer postkort ...........

.... og denne gangen falt valget på Danmarks kongefamilie:


Jeg hadde som nevnt, meldt meg på "free walking tour" tirsdag morgen. Litt lurvete vær, gjorde at jeg tenkte...kanskje ikke så mange som møter opp ?

Hvor feil jeg tok ! Her var det så mange turister meldt på, at vi ble delt i 2 grupper ca 15 personer i hver gruppe. Foran Rådhuset står de med gule paraplyer og hilser på alle som går forbi, og de som skulle på tur fikk krysset av navnet sitt på lister de hadde med seg.

Så hvorfor kort av kongefamilien denne gangen ? Fordi jeg fikk vite en morsomme anekdote på denne turen, ja om kongefamilier....

Den Danske kongefamilie er den lengst regjerende i verden ! Det var ikke jeg klar over, og må vel innrømme jeg trodde det var den Engelske..... det trodde kanskje du også?

Vel, i praksis vil det si, at Dronning Elisabeth av Storbritannia må altså neie for Dronning Margrethe....og som var guide ganske humoristisk sa:

And has the queen of England been to visit Denmark....?
Nope !
Maybe this is the reason ?

Ja, det ble lett humring i gruppen av denne kommentaren.

Vi fikk også vite at danskene er veldig glad i sin Dronning, men liker slett ikke at hun røyker 60 om dagen. Eller som guiden sa: "She is the living proof, that smoking does not kill you"

Samt hennes franske ektemann, faller ikke i smak hos danskene.
Fordi, han drikker sin franske rødvin, er du gift med en danske, så må du drikke øl, da helst Tuborg eller Carlsberg....

Turen varte i 3 timer, og var veldig, veldig bra lagt opp, med akkurat passe doser med historie, litt morsomheter samt en pause etter nesten 2 timer, jeg lærte ihvertfall litt mer om Danmarks historie etter denne turen !



Du vet du er i København, når dette møter deg utenfor inngangen til Hovedbanegården, og dette var bare ett lite utvalg av alle syklene som var parkert der:




Noen som kjenner seg igjen?

Jeg har gått hele Strøget ned, og svingt til høyre....ja, jeg står foran Det Kongelige Teater. Da jeg igjen kom hit på kvelden, skjønte jeg ikke hvor inngangen var ? Trodde den var midt på, men nei der var det mørkt og lukket.....?


Spurte litt fortvilet ett eldre ektepar, som hastet mot meg:
Hvor er inngangen til Teateret? 
Skal du kanskje se showet, spør hun?
Ja

Resolutt tok hun meg under ermet, mens hun sier: - det skal vi og, bli med meg !

Og tilfelle du ikke visste det alt, inngangen er altså til venstre på bygget ! ha ha ha
Men, du snakk om søt dame, da :)

Jeg var veldig spent på akkurat dette showet, som er ett Broadway show, og all musikken er kjente Sinatra sanger, og ikke minst noe jeg ikke hadde fått med meg, det er stemmen til Sinatra du hører !

Da jeg bestilte min billett, knapt en uke i forveien, var alt utsolgt (så populært er dette her) med unntak av galleriet...ja, det er de plassene som er helt bakerst og helt på toppen...så ikke den beste plassen, men den billigste !

Så vil du se dette showet, bestill billett med engang er mitt råd, så får du litt bedre plass enn meg.

Personlig, elsker jeg slike gamle bygg, gull og glitter, mega chandelier,som henger fra himlingen, malerier i himlingen....wow....bare det setter liksom litt preg på hele opplevelsen for meg. 

Dette var flott, vakkert, nydelig med fullt storband spillende på scenen, utrolig vakker dans, ispedd mye fra ballettens verden, rett og slett et show du bare nyyyyyyter å se ! 

Det hele avsluttes med den mest klassiske av alle hans sanger, og stemmen hans som sier: 

And I saved the very best till the last: også kommer New York, New York
Da satte hele salen igang med klapping, og jeg har aldri klappet hele denne sangen før, men nå har jeg gjort det også !

Smug kikk, fra trailer til Det Kongelige teaters nettside her !


Været var det tur guiden min sa: 
This grey weather here in Copenhagen, is what we call for good weather, because its not raining

Ja, alle lo og ja, det var grått alle 3 dagene, det var faktisk grått hele uken før jeg kom, og resten av uken også.....


Grand Hotell ligger altså like ved Hovedbanegården, for deg som er kjent der, så da jeg skulle ha min lunsj på onsdag, gikk jeg hele veien ned til:


Da går jeg igjen hele Strøget ned, rett etter Hotel D'Angleterre, svinger jeg inn til venstre, og går laaangt bortover før nr 70 hvis ikke jeg nå husker feil, ihvertfall - apetitten var iorden da jeg ankom, og det litt før selve lunsj tid, for bord hadde jeg ikke bestilt, og da jeg gikk derfra begynte køen utenfor.

Valget falt på rødspette, med ett nydelig glass fransk hvitvin til:


Etter denne litt tidlig lunsjen, ble det litt butikk kikking, også var målet en liten fristelse fra dette konditoriet som jeg også hadde fått anbefalt, men da jeg kom tilbake var det en liten kø, bak de gull stolpene du ser på bildet her, jeg sto vel kun 10 minutter å ventet....før...



.... jeg kom inn, og bestilt meg Sache Torte (ja, jeg har en STOR svakhet for den) samt kakao.

Det jeg ikke tenkte over, var at her fikk du det jeg kaller skikkelig, ordentlig kakao, sånn som får snerk på seg, du vet hva jeg mener !

Og det er i seg selv så mektig at dette ble, til og med for meg, litt vel dobbel dose av sjokolade....stønn........


Så da jeg gikk derfra, og så denne damen her, tenkte jeg: Akkurat sånn føler jeg med nå, skal ikke spise før fredag....


Selvsagt spiste jeg før fredag, ble jo sulten alt for fort....men, før det, ble det en kveldstur innom Tivoli med min kjære og en han jobber med.

Her må man kun gå når blåtimen kommer smygene, det blir bare mer, og mer stemningsfult....



...... jo mørkere det blir !



Jeg som trodde jeg hadde så god tid !!

Kan love deg, 3 dager gikk unna fortere enn helgen ! Rakk ikke innom Thorvaldsens Museum, noe til og med tur guiden anbefalte på det sterkeste !

Men, som min kjære så fint sa, da jeg ergret meg over dette:
Da har du noe å se neste gang vi kommer, og det er sikkert til neste år !

Vet flere av dere bloggvenner, skal til Køben i nærmeste fremtid, ønsker dere alle en god tur, men før det:

God helg !

7 kommentarer:

Anonym sa...

"Wonderful wonderful Copenhagen...." as the song goes!Lovely pictures....brought back memories from the times your Daddy and I have been there.I also remember that it was always grey...wonder why?
The chocolate cakes looks so "yummy" so I can understand that you enjoyed it!You were very clever to see and do so much in just 3 days!

Sylvia sa...

For en fin Københavntur du har hatt Helen. Ja, jeg kjente meg igjen. Og det som den hyggelige damen foran Det Kongelige Teater gjorde, ja, DET er så typisk for Danskene. Jeg synes de er så hyggelige.
He he, Sacher torte med mektig varm sjokolade, det kan jeg tenke meg var mektig. Neste gang tar du en kopp te til istedet, tror du ikke?
Jeg har vært så heldig med været når jag har vært i KBH, men har også hatt fråværet med regn. Men vi Nordboere er vant til å kle oss etter været, så det har gått så fint.
Et glass øl under en parasoll på Nyhavn, kan også være sjarmerende.
Her senker freden seg på fredagskvelden, og det er frihelg for meg, deilig!!!! God helg, ja.

Fru Tunheim sa...

Ser ut som en fantastisk kjekk tur til København. Så fin der og showet kunne jeg også tenkt meg å se. Og sjokolade, kan man noen gang få nok av det?

Bente sa...

Ser jeg har mye å glede meg til, men det vet jeg jo. Noen få dager igjen så er vi der. Vi kommer jo med bil så litt juleshopping blir det vel. Tivoli er jo så vakkert julepyntet så det blir vel en tur dit. Tiden går nok veldig fort.
Dere er jo hjemme i Norge neste uke allerede.
God helg. E og jeg skal på julemarket på Fredriksten Festning i Halden idag.

Elisabeth sa...

Åååå, tusen takk for et herlig Københavninnlegg. Det var nesten som jeg var der et lite øyeblikk.
Så mye du fikk med deg disse dagene, Helen. Disse gåturene du blogger om har jeg notert meg. Har jeg lyst til å prøve neste gang vi drar dit. (Håper jeg ikke blir lenge til)

Grått vær i Køben kan være surt. Virkelig surt. Det har jeg erfart. Godt man kan varme seg med noe godt på på La Glace. Moro du fant veien dit. Forstår godt det ble i overkant med både ordentlig kakao og Sacher… Å hjelpes meg.

Good helg der sør.

Jorunns hobbyblogg sa...

Det var virkelig mye du fikk ut av noen dager i København, og jeg fikk virkelig lyst til en ny tur dit
Tusen takk for flott beskrivelse av en nydelig by!

Og god søndag
Jorunn

Kjersti sa...

Å, nå gleder jeg meg enda mer til vår tur! Så bra at du likte showet, og at det gikk greit å gå på det alene. Flaks å treffe på så hyggelige folk som "tok deg med seg". Skjønt - min erfaring er at det finnes så mange sånne hyggelige og omtenksomme mennesker, de er i flertall, heldigvis! Så på linken med smakebiter fra showet, og det så veldig bra ut.
Den sachertorten så også veldig bra ut, ehemm... må nok notere meg navnet på det konditoriet! :)