15. oktober 2014

Postkort fra Bergen !

Tirsdag morgen fløy vi til Bergen fra Torp (Sandefjord), med Widerøe, i fineste høstværet du kan forestille deg:


Så her kommer postkortet, og det må være første postkortet jeg "sender" fra Norge ?


Slik ser det da ut "in real life", denne vakre dagen, sol fra skyfri himmel:




Dette var en dagstur, min kjære skulle i ett møte, mens jeg skulle se på det berømte fisketorget ! Som slett ikke var noe torg, men ett moderne bygg med noen få fiske utsalg....skuffende syntes jeg:


Snobbete butikker er det å finne i Bergen:



Så hva spiser man til lunsj i Bergen ? Må jo være fiskesuppe !! Er du ikke enig ?


Tro det eller ei, men i dette nydelige været, var det bare å sette seg ut ! Hvem ville trodde det ? Ikke jeg ihvertfall. Valget falt ganske tilfeldig på Una mikrobryggeri, fordi solveggen her var varm og med utsikt ut mot liv og røre.

Så hva drikker man på ett mikrobryggeri ? Jo, selvsagt øl ! Jeg drikker da ikke øl, og spør litt naivt:

"Jeg drikker ikke øl, så hva foreslår du?"
"Smak på denne her, den er for de som ikke drikker øl, og da særlig damer"

Fikk et liten smaksprøve, og tro det eller ei, dette smakte godt ! Bestilte meg ett glass, med rosa øl, som holdt 4,5% - og hadde smak av bær:


Fløibanen er den opplevelsen som ingen besøkende til Bergen kan gå foruten. Leste jeg på nettet, så da måtte vi jo ta tur.

Det er en av Norges mest kjente attraksjoner, og du finner den midt i Bergen sentrum, kun 150 meter fra Fisketorget og Bryggen.

Turen opp til Fløyen tar cirka 5-6 minutter og løfter deg 320 m.o.h. til den beste utsikten i Bergen. 

Fløibanen ble åpnet 15.januar 1918, og har siden vært i kontinuerlig drift. (info fra wikipedia)




Beste utsikten utover hele Bergen og de 7 søstre, igjen jeg kunne ikke tro hvor heldig vi var med dette flotte være, Bergen er jo kjent for regn, regn og regn:


På toppen ! 

Er det en attraksjon du skal se/gjøre i Bergen, så er det denne her:



Vi tok 17.55 flyet fra Flesland, tilbake til:


5 kommentarer:

Elisabeth sa...

I finvær, finnes ikke maken til by i Norge enn Bergen.

Og en kjapp liten tur fra Torp til Bergen da gitt. Fikk lyst til å ta en tur vestover når jeg leste innlegget ditt. Har jo eldstemann boende der ;)

Fru Tunheim sa...

Oi...det var en rask tur, men du har jo fått med det viktigste i et nydelig vær, heldiggrisen! Bergen er bare vakker synes jeg.

Sylvia sa...

Takk for det flotte " postkortet " Helen. Jeg har tilgode å dra til Bergen. Har som sagt kun vært på Flesland, da jeg dro til Voss for snart ett år siden.
Men når man bor så nær TORP, må jeg vel få det til en dag.
Slike taubaner, hjelp. Skummelt. Men jeg må jo prøve det hvis jeg kommer meg dit.
Jeg drikker mere kaffe enn te, men når jeg må ha litt varme i meg, blir det enten te eller kakao....eller rødvin, he he.
Faktisk er også min favoritt- te Earl Grey med Bergamot olje. Den Franske eller den Russiske er min favoritt. Men jeg er også svak for krydder, eller sitrus-te.
Skal du være lenge i Norge denne gangen?
Ha en fin kveld. Klem

Anonym sa...

Bergen is a beautiful place! I have been there many times, and you have also when you were young! You were lucky with the weather!

Olavs Blogg sa...

Fin by Bergen. Det er lenge siden jeg har vært der nå, og Fløybanen har jeg tilgode å ta. Fin tur dette.