25. oktober 2014

Jeg stakk avgårde til.....

.... til Orvieto:


Etter at jeg fikk beskjed fra en arbeider, som jobbet inni Palazzo Monaldechi, som vi selvsagt har som nabo, klart man er vegg-i-vegg med ett slott, helt vanlig i Italia !... kremt....

Da jeg gikk ut min lille vei mot porten, stakk han hodet ut av vinduet, og ropte:

Unnskyld frue, er det du som har vann lekkasjen i bygget der?

Eehhh, ja det er hos meg det kommer (er jo avslørt med klissvåt fasade), ja, men det er slutt nå, har slottet fått noen skader?

Ja, i den ene salen her, som vi nå fikser på.

Okey, jeg skal komme å se etterpå.  (mens, jeg inni hodet mitt tenker, herregud, det er vel ikke noen eldgamle fresco malerier der inne, som jeg ikke hadde sett? Som nå var ødelagt av vår vannlekkasje?)

Etter mitt ærend, gikk jeg inn for å se hva som ventet meg av vannskader i Palazzo'n !

Takk og lov, var det ingen verdifulle fresco malerier i det aktuelle rommet, derimot en glatt malt vegg, høyt oppe var det tydelig tegn etter vannskaden de hadde fått.

Jeg ble bedt om å vente, da kommunens (ja, bygget er idag eid av Bolsena kommune) takstmann skulle komme hvert øyeblikk for å ta en titt, og ville nok hilse på "synderen" !

Kjente klumpen kom i magen, hva hvis han nå var drit sur på meg...? Og selvsagt ingen snakket engelsk, og jeg skjønte omtrent ikke hva de sa på italiensk.....så dette var virkelig tråkig, og som jeg ønsket at min kjære kunne vært der sammen med meg da, men han er i Singapore nå på jobb.

Kommunens takstmann dukket så opp, og viste seg og være en veldig hyggelig kar (takk og lov, og tenkte det syns jeg at jeg fortjente).

Ihvertfall lang historie kort, ble avtalt at når mitt forsikrings selskaps mann kom på befaring måtte også han tilkalles, slik at slottets vannskade ble besiktiget samtidig.

I skrivende stund har dette nå blitt gjort. Så får vi se hva det blir til...venter idag, på rørleggeren som skal demontere varmtvanns berederen, som er skyld i alt dette her. Den er på loftet og brukes til vår dusj på tak terrassen.

Ferdig med en takstmann, da gjenstår saken på Villa'n - når møte er der med takstmann, nei det var det ingen som kunne svare på ennå.....jeg venter i spenning, som jeg ofte gjør i Italia.

Ihvertfall etter alt dette styre her om dagen, stakk jeg rett og slett av gårde til vakre Orvieto.

Tok meg en lunsj der, og nøt de vakre omgivelsene, som jeg har vist dere mange ganger før, men Orvieto blir man ikke lei av, se bare her:



Ønsker alle en riktig fin helg - håper solen skinne akkurat hos deg, for det gjør den hos meg !

Ps, gjett hva jeg akkurat oppdaget ! Du vil nesten ikke tro det, men da jeg skulle vaske kjøkkenet, oppdaget jeg at det lekker vann under oppvaskkummen min ! Godt rørleggeren skal komme idag, da....tro hva som kommer til å skje nest uke?

Siste oppdatering, tror du rørleggeren kom da...? Sitter her og venter og klokken har passert over seks, og nei han kom aldri ! Hadde glemt det, ny avtale mandag kl. 09.30, håper han husker på den da.....forbanna dusten !!!!

5 kommentarer:

Sylvia sa...

Kjære Helen
Så kjipt med den vannlekkasjen. Føler med deg. Vi har jo hatt det i kjelleren vår, og jeg følger med hver gang det regner ute, og etter en hel uke med konstant regn, vel, så har det enda ikke kommet noe.....heldigvis.
Det er jo typisk at din kjære ikke er hjemme nå, så alt kommer på deg.
Her skinner også solen i dag...og jeg sitter inne!! He he
Jeg er så trøtt om dagen, siden det er mørkt og grått ute, og kan sove rundt, tror jeg.
Nå sitter jeg med kaffe og strikketøy og hører på radioen, mens solen skinner ute. Kanskje jeg tar en gåtur med Mannen når han kommer hjem fra jobb.
Et nydelig bilde av Orvieto, med slott i horisonten, og grønne åkre i forgrunnen. Herlig!
Så håper jeg du nyter helgen, og at det ikke oppstår noe nytt.....krysser fingrene her, jeg.
Klem

Elisabeth sa...

Jiiiises, for et pes dere har, Helen. Eller du rettere sagt. Uff, nå må det vel være nok!!

Godt å høre du midt oppi det hele hygger deg og henter krefter med bursdagslunsj og tur til Orvieto.

Frihelg her uten andre planer enn å rydde, rake, klippe i hagen. Heldigvis er lørdagen solfylt og fin.

Goood helg, du fine.

Elisabethklem

Fru Tunheim sa...

Skrekk og gru...jeg har ikke ord lenger.

Jorunns hobbyblogg sa...

Veldig kjedelig med vannlekkasje, og håpløst med håndverkere som ikke kommer... Men det skjer her også :(
Vi har hatt mye styr med en steinlegger de siste ukene og venter på garderobemannen som skal sette opp skyvedører.... Mange dårlige unnskyldninger der gitt....

Nydelig by du besøkte, deilig med et pusterom vil jeg tro, og god tur til scotland når den dag kommer, jeg er veldig begeistra for den byen
Jorunn

Bente sa...

Så ergelig med vannlekkasje Helen. Du får meg til å lure på om rørleggeren har vært hos Noel. Håper at alt ordner seg og dere får et bedre år neste år. Du har vel i tankene vært i 2015 allerede en stund.
Solen skinte på lørdag, men nå på søndag er det kraftig vind og overskyet. Hadde tenkt at E og jeg skulle se Mimosa, men det blir nok en annen gang.

Ha en fin søndag