11. oktober 2014

Hummerlag !

Min utsikt, fra soverommet hvor vi sov over denne uken.  Flott ikke sant?

Vi er på Skjærhalden, ytterst på Hvaler. Min bloggvenninne, Bente og hennes mann, har her en flott "rorbu", som det kalles.

Dere som har fulgt med her "inne", husker kanskje vi var her rundt denne tiden i fjor også... 
på nettopp, hummer lag !


Så når vi igjen er invitert, ja da kan det vel kalles en tradisjon?
 Det syntes ihvertfall Bente og jeg. Hun fikk seg en god latter, da hun leste kortet fra meg
  (ja, jeg hadde med en liten vertinnegave, da vettu) 
Der hadde jeg skrevet, takket for årets invitasjon 2015 ! Så hun lurte på om jeg allerede takket ja for neste års invitasjon?

Har rotet fælt med årstallene denne uken, grunnen er jeg har drevet med leieavtaler for neste sommers utleie av Villa Helena, og da er alt 2015......satt vel litt i fingrene ennå...he he

Ja, dette er hummeren vi spiste, ser god ut ikke sant?


Men, før hummeren skulle fortæres fikk vi fiskesuppe, i en rød utgave !

 Dette var nytt for meg, og veldig spennende å smake på ! 
Den var så god, så god var den at min kjære tok to porsjoner, noe vi andre (ikke så grådige) ikke gjorde. Vi husket på at hummeren ventet på oss. 

Takk til Bentes mann, som sto for denne, superb:


En bitteliten kveldstur ut, for å se på fullmånen, som speilte seg i vannet !


Da gjenstår det å planlegge julelunsjen vår, i år foreslo Bente at vi skulle ta den på Grand i Oslo, 
noe jeg var en strålende god ide. 
Blir faktisk tredje gang på rad at vi tar en julelunsj sammen, så det kan vel også kalles en tradisjon?

Takk for en super hyggelig hyttetur, og verdens beste mat !


PS, tusen takk til Hege, for bok tips - alltid kjekt å få :)

7 kommentarer:

Sylvia sa...

Hummer, nam, nam......
En sommer for flere år siden, fikk vi hummer nesten hver uke av en bekjent. Vi ble nesten lei.......
Slike gode ting, skal nytes en skjelden gang, for da blir det en spesialitet. Selv er jeg mest glad i kreps, men jeg sier jo ikke neitakk til hummer da.
Og den suppen!!! Mmmmm.....sikkert med tomatsmak. Jeg elsker jo Bacalao Norwegien!
Flotte sjøbua til Bente og mannen.så heldige som har et slikt sted, og da må man jo dele med seg med andre. Er det ikke greit da, å svare på neste års innbydelse, he he... Synes du er meget lur jeg, Helen.
Ellers har jeg nytt min frihelg med strikking og vasking av sønnens rom, som har flyttet hjem igjen. I morgen blir det nok resten av leiligheten som får en vask, og kanskje en bakst. Jeg får se. Strikking skal det også bli :)
Håper du også har hatt en fin helg.
Klem

Fru Tunheim sa...

Gode tradisjoner skal man ta vare på og denne så slettes ikke dum ut med nydelig mat i herlige omgivelser.

Anonym sa...

So lovely with such traditions...the food looks delicious!!!

fruentimmeret sa...

God mat og drikke i gode venners lag, det er LIVET :-)



PS Vi må jo snart planlegge julebordet vårt også :-))

Elisabeth sa...

Tradisjoner er fint. Blir finere og finere i grunn, dess eldre man blir.
Og dette, samt disse gode vennene, så jo ut til å være en tradisjon som virkelig er ved å ta vare på.

Søndagshilsen fra Elisabeth

PS! Sååå hyggelig at hun kjente har funnet ut av hvordan hun skal kommentere. Må medgi jeg har virkelig savnet de søte kommentarene hennes. Fortell henne det neste gang dere snakkes og hils henne og si tusen takk. Og at jeg håper at hun har det godt.

Bente sa...

Tusen takk for hyggelige omtale da Helen. Vi koser oss alltid i dere selskap. Og det er morsomt vi har klart å lage våre egne tradisjoner. Det setter jeg stor pris på vettu. Gleder meg allerede til årets juletreff. Og tusen takk for de flotte gavene, du er raus.

Maliva`s verden sa...

Hei, så koselig dere har hatt det. Slike stunder og nye bekjentskaper er gull verdt. Gøy at dere holder på tradisjonene også. Kos deg i vakre Bergen. Klem fra meg