24. september 2014

Invitert på en kaffe !

Når man bor mye i Italia, har jeg lært at da man drikke kaffe !

Noe jeg ikke gjorde da jeg flytte ned hit. Jeg fant cappuccino, som passet mine smaksløker og det i en alder av 42 år !

Tirsdag morgen, var jeg bedt innom en nabo....som ville vise meg en leilighet hun har stående tom, med andre ord hun ønsker å leie den ut litt, sommerstid, kunne jeg kanskje hjelpe til med det? "pass the word around", som hun så fint sa på engelsk, klart jeg kan sette igang jungeltelegrafen.

Selvsagt lå det da i kortene, at vi skulle drikke kaffe hos henne. Jeg bare lurte på hvilken type kaffe....? Neppe cappuccino.....


Inn denne døren skulle jeg altså idag, og på toppen av huset, ligger hennes leilighet.

Sandra heter damen, og hun er datter av tobakks mannen her i Castello'n.

Hun snakker engelsk (lykke) og jeg har alltid hilst og slått av en liten prat i ny og ne med henne.

Hennes mor ser jeg også stadig sittende på en benk med de andre eldre damene her, og selvsagt hilser jeg alltid på henne også.

Da jeg kom opp  leiligheten til Sandra, ventet også hennes mor på meg ! Hvilken hyggelig overraskelse tenkte jeg, særlig fordi hun har operert kneet sitt, og nå har problemer med en hofte, så hun går med en krykke, og opp til boligen var det endel trapper man måtte gå. Noe som ikke stoppet henne.

Sandra forteller at da moren hørte jeg skulle komme innom denne morningen, ville hun absolutt være tilstede, fordi hun ville hilse på meg og bli bedre kjent, nå som datteren også kunne oversette for oss. Søtt, ikke sant :)

Leiligheten har absolutt ett utleiepotensial. Hun ønsket også noen tips på hva hun hun kunne gjøre angående møblering, spesielt med tanke på utleie. Dette er en morsom oppgave å få, syns jeg.

Så kom altså kaffen, og den var sort, som sorteste natta....og jeg tenkte med gru, skal jeg greie å drikke denne her da? Luktet jo himmelsk godt, der den hadde putret på komfyren. Tok en teskje med brunt sukker opp, og tok en slurk, og overlevde ! Jeg syns den var sterk, men likevel en rund smak - og selvsagt her får man bare en liten kopp og den skal bare være noe små slurker, for å styrke enn på morrakvisten.

Praten gikk så videre, og som så ofte kom vi innpå min italiensk..hvordan gikk det?

Jeg skjønner at endel her nå, som jeg kjenner til, vil gjerne snakke mer med meg, og jeg tar jo det som en hyggelig gest, og selvsagt også ett mega stort hint - at NÅ må jeg komme meg videre i min lære av dette vanskelige språket.

Sandra foreslo at hun kunne gi meg privat timer, til høsten. Dette har jeg jo gjort før, men med enn annen lærer, og klart det er nok best for meg det, enn å være i ett klasserom med mange andre utlendinger på forskjellige nivåer.

Så jeg takket ja, og sa vi fikk begynne når jeg var tilbake i Italia (ja, reiser hjem til Norge, skal bare få hjem min kjære fra jobbtur idag, også har vi avreise imorgen).

Ett annet forslag hun kom med, vi skulle ta en kaffe sammen en gang i uka (ja, det går mye i kaffe her nede) hvor vi skulle bare prøve å snakke italiensk sammen, korte setninger og ikke minst øve mer på uttalen min. Fikk ros for det lille jeg briljerte med, da jeg prøvde å imponere moren hennes. Som sier så søtt til meg:
- jeg liker deg så godt, fordi du er så søt som alltid hilser og smiler til meg. Fineste kompliment man kan få !

Ja, jeg trenger nok ett spark bak, for å komme igang, igjen....prøver jo hver høst, og lærer jo alltid litt mer.

Jeg skal også tilbake til leiligheten hennes, for å ta bilder, som selvsagt vil komme i ett blogginnlegg i oktober, engang....



... til da, kan jeg fortelle at høsten har gjort sitt inntog her også:



Avreise imorgen til Norge, ciao fra Italia for denne gang !

10 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Å lære litt italiensk er bedre enn ingen italiensk i alle fall, Helen. Og god tur hjem til Norge.

Anonym sa...

How nice that you were invited for coffee! It is always so friendly when you live in a small place and not a big bustling city!!! I could never live in a big city ever again!
Have a good trip back to Norway!

Thing sa...

Så koselig Helen! =)
God tur hjem til Norge!!

Olavs Blogg sa...

Ja her i Trøndelag har vi også høstvær nå, med 10gr og mye regn. Så melder det storm til helga. Så nå går vi en litt tung tid i møte. Men slik er det jo bare. Vinteren står å banker på, og den må vi igjennom nok en gang. Sist vinter var så mild og fin at den gikk da fort. Får håpe på en slik vinter igjen. Ja det blir vel spennende med liott mer italienskundervisning. Det er jo et nydelig språk da. Så lykke til.

Bente sa...

Nå forstår jeg mer av hvem som er dattera til tobakshandleren. Ikke Laura, men Sandra. Hun tilbød oss leiligheten sin for utleie skulle vi komme tilbake til Bolsena. Fint du kan ta bilder og forklare hvordan den ser ut.
Uvant å komme fra Italia med 27 grader i går, ( litt regn i Roma idag) og 9 grader på Gardermoen. Nå fyres det i peisen.

Elisabeth sa...

For et gulltilbud, Helen. Kaffeinvitasjoner med innlagte italienskleksjoner. You lucky woman!!! Klart du må si ja til det.

God tur nordover. Antar du har rikelig med planer når du er her hjemme? Hvis ikke, tar vi en visitt i nye butikken til Sylvia. Pluss en kaffe ;)

Tudeloo!

Vivian Rivenes sa...

Ingenting er bedre enn å lære ved å praktisere. Lykke til!

Sylvia sa...

Ja, Helen, som jeg har sagt tidligere, kan du jo lære deg et nytt Italiensk ord hver dag. Det blir jo mange, bare på en mnd!!!!
Så morro at folkene i Bolsena vil bli bedre kjent med deg.
Og kaffe må du bare drikke....det er en sosial drikk, vet du. Litt melk og sukker oppi, så er den kanskje litt mer din smak?
Vet at flere velger Cappuchino, av dem som ikke liker kaffe, for å finne " sin" type kaffedrikk. Min søster er med i den kategorien der.
Det blir spennende å se hvor mye Italiensk du vil lære ut året. Lykke til. Klem

Kjersti sa...

For en koselig kaffestund!
Jeg er sikker på at du klarer å lære deg masse italiensk! Du kan jo alt en god del, og med så mange gode hjelpere som du har fått etter hvert blir det så bra!
Nå er du kanskje hjemme i Norge igjen - eller på vei?!? Uansett: nyt høstdager i litt kaldere gamlelandet og ha en super helg med din kjære!

Jorunns hobbyblogg sa...

Koselig, og blikket mitt falt på de røde stolene...
Håper det er litt varme igjen i Italia om en drøy uke :)
Jorunn