31. august 2014

Grande festa in Castello'n !

Som dere alt vet, lørdag skulle jeg på fest !

Så klart får dere alle bli med meg, kom igjen så går vi ut...en vakker lørdags kveld i disse magiske omgivelsene, tenk om veggene her kunne fortelle sine historier ?

Vi er altså i "the medieval castle of Bolsena", som det så fint heter på engelsk, altså middelalder borgen i Bolsena:


Jeg er tidlig ute, ville få med meg blåtimen, som er noe av det vakreste jeg vet om, og jammen meg ser du månen blinker til oss, på bildet under her.

Plassen foran Monaldeschi palazzo, hvor det festen skal være. Her har såvidt noen folk kommet:


Det er ett langbord hvor man henter maten sin. Hvem står blant annet der? Joda, slottsmureren så klart ! Husker jeg nevnte han i forrige innlegg? Sees her til høyre i bildet, men hatten sin på.

Selvsagt er det pasta - og det fra enorme kasseroller ! Ikke sett så store før:


Alt er gratis, maten, vinen og vann!

Det er dog satt opp en boks på bordet - hvor vi  henter maten, og der kan man gi en donasjon. Så klart gjorde jeg det ! (kan aldri forestille meg noe slikt kunne skjedd i Norge..?) 

Dessverre skjønte jeg ikke hvem som hadde regi av denne festen, annet enn en gruppe av karer her i Castello'n....

Her satt vi til bords, sammen med noen kjente fjes for meg, og noen nye. Cristina kjenner dere vel igjen, til høyre her. Mens jeg holdt av plassene våre, gikk hun og hentet maten vår.

Som tidligere nevnt, var det "slottsmureren" som blant annet serverte, og hun sto der med 2 tallerkner mens hun forklarte han:

"Jeg er sammen med Helen, så jeg tar med maten til henne"

Hvorpå han svarte tilbake:

"Vet du er sammen med Helen idag, har snakket med henne før på dagen" (????!!????)

Hvorpå Cristina, veldig imponert spør meg om akkurat dette. Jeg måtte vel innrømme at en kort setning, kan vel ikke akkurat tolkes som en samtale....hvorpå hun måtte le, men uansett ga hun meg ros, antagelig for at slottsmureren hadde forstått den ene italiensk setningen min, på sånn ca 3 ord ! Hahaha


Utover kvelden ble det rett og slett stappfullt her. Flere og flere kjente fjes fra byen dukket opp, og jeg hadde ikke hilst og nikket til så mange mennesker, som jeg kan huske.


Og er du ikke med på festen, kikker man ned på den, fra vinduet sitt. Slik som fruen til tobakks handleren gjør her:



Prøvde å ta bilder av mine bordkavalerer, men de var ikke like glad over å bli tatt bilder av, som de fleste andre jeg spør om lov.


En italiensk festa, dreier seg alltid om mat, mat, mat og drikke, samt det sosiale treffet dette blir. 

Her var bestemødre med sine barnebarn, og den yngste jeg så som danset da musikken spilte opp, må ha vært knappe 2-3 år ! Med andre ord, her er alle med, uansett alder !!

Få være med på dette, er enn sånn opplevelse man husker på...leeeenge. 

Jeg følte innimellom som om jeg ser på en italiensk film utenfra, også brått går det opp for meg at jeg er inni filmen ! Hvis du kan skjønne hva jeg babler om.....jeg virkelig koste meg, med å kikke rundt, prøve å skjønne litt av den italienske praten, se på alle menneskene, smilene, latter, og ikke minst stemningen, den var helt spesiell.

Var så heldig at en kar ved bordet vårt, kunne snakke engelsk, så han oversatte litt her og der så jeg fikk med endel samtaler rundt bordet.


Musikken var en blanding av blues og litt sånn Mark Knopler.

Bente, kjenner du igjen han karen her i midten?
Sier bare "pane rustico"... ja, det er min lokale baker ! Alltid morsomt å se folk i andre "settinger" enn sine vanlige arbeids områder.


Min venninne ble raskt budt opp til dans, mens jeg litt nervøst tenkte at jeg håpet ingen ville by meg opp. Hadde ikke lyst til å svinge meg rundt foran den enorme folkemengden det hadde blitt.....

Men, så klart en høflig italiener ved bordet vårt, som trodde nok at jeg kunne litt mer italiensk enn jeg kan...spurte om jeg ville:

 ......ballare..... eneste ordet jeg skjønte fra setningen han sa.

Febrilsk jobbet hjernen min med hvordan skulle jeg nå si:
Jeg danser ikke (for  virkelig å ikke blir spurt igjen, ved nesten sang) husket engang, at min kjære hadde sagt noe sånn som: 
io no ballo.

Som vel skal bety noe sånt som: jeg danser ikke.

Men så er jeg da hunnkjønn, og det skal være en a'endelse på verbet. Skulle jeg da si:
io no balla !??

Men, jeg kunne bare ikke få meg til å si det ordet (minte meg litt for mye om ett norsk ord) - så jeg sa bare:
"No, grazie" ! puuh

PS:
Etter en liten stund, reiste han seg opp, skulle hente seg noe drikke, og da kjapt kikket jeg på høyden hans, for å si det sånn, tror jeg må ha vært ett hodet høyre enn han !! (og jeg er 171 cm)

Advarsel:
Ikke lær av min italiensk, her er det nok mye feil, og skrivefeil og feil rekkefølge på ordene...men, jeg prøver, og prøver.....og de italienerne som jeg har blitt kjent med her nede, har vel etter x antall år, lært seg å forstå hva jeg prøver å si.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastic pictures and what a lovely "street party"!
Had a good laugh about your answer to the (shorter) man who asked you up to dance HaHaHa!
You had a good time, I'm sure!

Bente sa...

Å jeg håper det blir flere konserter her om en uke eller to. Kjenner jo igjen Massimo så klart. Og jeg synes jeg både hører musikken, latteren og den deilig varmen både fra menneskene og castellon'n. Nå er det bare dager igjen til vi kommer.

Kjersti sa...

Dette var skikkelig gøy å lese, fikk følelsen av å ha vært der! Skjønner godt at du ikke ville danse, og at du heller ikke ville si st du ikke har baller, hi hi....! Morsomt med språk, altså - har fått med meg at danse på spansk er bailando (vet ikke om det er helt rett skrevet). Og i Norge sier vi jo at vi skal på ball - mon tro om det henger sammen? Hmm...

fruentimmeret sa...

Der skulle jeg gjerne vært, det så utrolig trivelig ut.

Du kommer stadig opp i morsomme episoder med gebrokk-italiensken din, hihi. Neste gang bør du heller si si til å danse ,-)

Jeg elsker også blåtimen, noe du har fanget opp på en fantastisk måte. Fine bilder!

Elisabeth sa...

Å så herlig! Kan fornemme stemningen og varmen i innlegget ditt. Der skulle jeg ha vøri Kal.
Og gjett hvem som hadde takket JA til en svingom? Huhei…

Skjønner godt du mer og mer vil være en del av dette livet, Helen.

God helg! Jeg har startet min ;)

Thing sa...

Herlighet så HERLIG Helen!
Skjønner godt følelsen av å leve
i en Italiensk film ♡