7. august 2014

Ville ha en fin sitteplass....

... til mandagens konsert, her i Castello'n. Jeg elsker konserter her sommertid, under åpen himmel, og blåtimen kommer....sagt det før og sier det igjen, magisk !!

Konserten skulle begynne kl. 21.15. Så vi kom rett før klokken 21...og da kunne vi velge plass. Ble på tredje rad her til venstre:


Rett over ni, kommer det mer og mer folk. Rett opp trappen ligger Ænos Enoteca, så opp ditt gikk min kjære for å kjøpe hvert vårt glass med noe godt i:


Dette skulle være en klassisk konsert, faktisk den tredje vi er på i sommer her i Bolsena ! Kommunen er flinke med det, i denne lille byen med sine 4.500 innbyggere. Sommerstid stiger det dog drastisk pga alle besøkende og turister som ferierer her nede.

Første klassiske konserten vi var på, skrev jeg om - opera, også oppført inni Castello'n. Neste var Vivaldi - og jeg må si fioliner er vakkert å høre på, og hvem liker vel ikke fire årstider av Vivaldi?.

Så ikveld skulle vi høre på en string kvartett, består av 4 spillere. 3 fioliner og en cello.

De skulle spille fra Joseph Haydn, samt en russisk komponist, Dmitri Shostakovich(1906-1975) jeg ikke kjente noe til....tro hva det kunne være for noe?


Fullt ble det, og konserten begynte med Haydn, som vi begge likte, dog jeg kjenner ikke mye til hans musikk.

Rart å tenke på at man hører på flinke musikere som spiller musikk komponert i Haydnens levetid 1732-1809, er jo en stund siden det.....!


Så kom det brått en helt annen stil av musikk, tung, dyster, sakte....uten tvil den russiske komponisten Shostakovich !

Etter stykke nummer 3 vrier min kjære på seg, og jeg ser han ikke nyter dette i det hele tatt, og jeg kunne forsåvidt være enig.

Han hvisker til meg, "dette minner meg om sånne  deprimerende filmer, uti Sibir, hvor de må dra fra hjem og husdyr, og fryser ihjel på veien" !

Jeg måtte jo nesten le, og hvisker tilbake: "vi går" !

Kikket meg rundt, og der og da forbannet meg over min iver etter å sitte så langt fremme, for bakover nå var det fullstappet av folk. 

Hvisker tilbake: "Okey, vi får bare ta med glassene våre og late som vi skal oppi baren for påfyll". 

Han var enig, og det funket, hjem vi dro (etter å først å ha levert fra oss glassene i baren). La oss, tidlig avreise ventet meg tirsdagsmorningen ! Jeg skulle hjem til Norge.

3 kommentarer:

Fru Tunheim sa...

Det ser jo så kjekt ut med alle de kulturelle innslagene som foregår i byen deres, Helen og dere er jo så flinke til å stille opp også. Synd at ikke alt falt i smak, men sånn er det noen ganger. Og du kom deg trygt til Norge ser jeg..

Sylvia sa...

Heisann. Grattis med dagen som var, Helen. Et nydelig bilde av deg, fra restauranten dere var på' i forrige innlegg.
Jeg liker faktisk også klassisk musikk. Men må meg si meg enig med dere, at blir det for dystert, ja, da kan det bli for mye av det triste.
Vi tok noen venner med på en Jazzkonsert en gang. Det skulle være en varierende konsert, med flere forskjellige aktører, og skulle avsluttes med skikkelig rock.
De bad om å få lov til å gå etter en halvtime, for de likte ikke jazz. Hold ut, sa jeg, det blir bedre etterhvert. Men de gikk, og gikk glipp av en fantastisk konsert. Litt synd, da...... Men folk har jo forskjellig smak.
Har lest at du er tilbake i Norge nå. Håper finværet holder. Det er jo meldt litt regn fremover.
Hotellet vårt heter Catalonia Ramblas Hotel. Du kan skjekke det på nettet. Litt dyrt, men det var godt at det var nettopp dette hotellet vi hadde, da Sophia ble syk.
Kan anbefale det på det varmeste, og det ligger midt i smørøyet.
Klem

vimza sa...

hahaha:) jeg måtte le, for jeg kjenner meg litt igjen :) glassene kan brukes til mang en unnskyldning :)
Selv om det ikke falt i smak denne gangen så ser det helt supert ut å få lov å ha en slik idyll der man bor:) NYT ;)