30. august 2014

Solen skinner og det er lørdag !

Jeg er på vei ut, bor for tiden i boligen vår i Bolsena, og da ser min lille utgang slik ut. Går gjennom porten og tar til høyre:


Kikker ned til naboen min, hvor det neste helg kommer nordmenn som skal bo her:


Passerer alltid denne fine gamle fruen, som akkurat har feid foran inngangsdøren sin. Hilser henne pent med buongiorno::


Runder neste sving, og ser Tonnino er på jobb, hans lille lastebil er den eneste som kan kjøre i disse trange smugene.

Rundt neste hushjørnet traff jeg ganske riktig på Tonnino, som vi kaller "slottsmureren", fordi han er murer, og har vel stort sett de flest jobbene her i Castello'n. Han kjenner alle og alt ! Med andre ord, han er en mann man bør kjenne.

Hilser også på han med buongiorno. Slipper alt han har i hendene (du vet, italienere "snakker" også med hendene), og ivrig forteller meg at ikveld er det stor festival/fest i Castello'n, dette forsto jeg ut fra følgende ord:

-  sera grande festa in Castello, tu arrivare . 

Mangler nok noen ord innimellom her men de forsto jeg ikke, men sammenhengende fikk jeg til - hurra ! Svarte blidt tilbake, at jeg kommer med Cristina, som vel ble noe slikt: 

- Io arriva, insieme Cristina. 

Joda, husker da litt italiensk etter nesten 4 ukers fravær !


Måtte innom, lavanderia, som du sikkert gjetter betyr, renseri. Levere ett putevar som har fått en liten blodflekk på, som jeg ikke får fjernet.

Idag sto også eier'ns datter der, dog eier'n selv ikke var tilstede, men hennes trofaste hjelper som jeg ikke aner navnet på. Levere inn og datter'n spør om navnet mitt, men før jeg rekker å svare, sier den trofaste hjelper'n: Signora Elenaaaa....jeg må innrømme jeg ble litt perpleks, og smilte til henne mens jeg sier. si, Brava !


Da er jeg ute av Castello'n, borgen, og kikker opp på skyfri himmel, og kjenner varmen, som idag viser straks 30 grader !


Hilser på denne karen her, broren til baker'n Massimo, som kjører rundt i hele byen og leverer brød til de fleste restauranter.


Husker du jeg sa i forrige innlegg, at det måtte vel skje noe...nå mens min kjære er bortreist?

Dro en kjapp tur oppom Villa'n igår, fikk en mage følelse om å ta en siste sjekk. Oppdaget at varmt vannet ikke funka i 2 etg !!?? Lang historie kort, rørlegger kom igår ettermiddag, så nå er alt klart til å ta imot tyske gjester der i ettermiddag.

Ordtaket: - en ulykke kommer sjeldent alene, har vel aldri stemt så bra som på denne uken som har vært.....

Da ønsker jeg alle en god helg, og ikveld skal jeg ut med Cristina og vi skal på grande festa in Castello'n, tror det kan bli moro :)

7 kommentarer:

Sylvia sa...

Hei, hyggelig å få være med deg på gåturer i ditt nærområdet. Og du kjenner og blir kjent igjen, det er morro. Da hører du også til der.
Du har fint vær, ja, men det er det ikke her, høsten har definitivt kommet, og i dag småregner det konstant.
Jeg skal snart ut i dette regnværet, og mangler støvler, som jeg lånte bort til Sophia. Hun går jo på Landbrukskole nå, og der er støvler en nødvendighet.
I dag har vi vært på handlerunde, med innkjøp av div. Så nå får jeg nok støvlene mine tilbake ( er så glad i de, de er foret og med snøring)
Gleder meg til ditt neste innlegg, Helen, som sikkert er fra festen dere skal på i kveld. Og så håper jeg atbværet holder, da......... ;)
Klem, og god helg

Fru Tunheim sa...

Det ser jo bare så herlig ut hos dere, men nå synes jeg du har hatt nok "problem". Håper dere får en kjekk kveld. Planene høres i alle fall trivelige ut.

Thing sa...

Kos deg ut på festligheter! =)

Bente sa...

Fine castellon'n Helen. Og så kjekt å se inngangspartiet "vårt". Vi er jo der forekommende søndag, så vi får håpe solen og varmen fortsetter.
Nå har dere hatt nok uhell må jeg si. Du har blitt meget flink i italiensk Helen, og ordner opp med rørleggere og andre håndverkere.
Håper du og Christina hadde en hyggelig kveld. Vi flyttet mesteparten av E sine møbler. Har ikke hørt fra Dagmar ennå. Er hun i Italia?

Anonym sa...

Lovely pictures! Hope you won't be having any more problems!!

Elisabeth sa...

Du altså, blitt en dreven italiensk signora ifht språk. Moro Helen.
Forstår godt du trives med dine ruslerunder i Bolsena. Det ser så hyggelig ut der.

God søndagskveld.

Elisabeth sa...

Forresten godt at du stolte på magefølelsen ang varmtvannet. Men NÅ må det vel være stopp med alt som går i stykker???